Gå til innhold

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Joda, en ren stall med foring med høy (ikke rundball!) lukter bare godt. :o) Rundball lukter pyton.

Hønsefjøs og grisefjøs derimot lukter ikke godt, sauefjøs har vel også en noe stram lukt?

Hønsefjøs er vel det absolutt verste :(

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

22

• morsan

16

• candyqueen_83

8

• AneM1365380603

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv
Skrevet

Enig! I ordentlige melkefjøs lukter det kjempegodt!

Jeg greier ikke lukten av kuer, engang, men jeg liker melken og osten :-).

Skrevet

Joda, en ren stall med foring med høy (ikke rundball!) lukter bare godt. :o) Rundball lukter pyton.

Hønsefjøs og grisefjøs derimot lukter ikke godt, sauefjøs har vel også en noe stram lukt?

Nei, sausefjøs har ikke særlig sterk lukt synes jeg.

Grisefjøs er det verste som fins. Der kan man ikke engang oppholde seg i 50 meters radius utenfor uten at det stinker!!

Skrevet

Sauefjøs, selvsagt.

Sausen har ikke noe med dette å gjøre...;-)

Skrevet

Nei, sausefjøs har ikke særlig sterk lukt synes jeg.

Grisefjøs er det verste som fins. Der kan man ikke engang oppholde seg i 50 meters radius utenfor uten at det stinker!!

Jeg har aldri vært i et sauefjøs, men finner jo ofte sauebæsj i marka om sommeren og ettersom den lukter ganske stramt regnet jeg med at det luktet litt stramt i et sausefjøs også.

Skrevet

Jeg greier ikke lukten av kuer, engang, men jeg liker melken og osten :-).

Heter det kuer? Da jeg lærte om kua, het ku i flertall kyr. Det er kanskje likestilt i dag?

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1238787646' post='4125755]

Heter det kuer? Da jeg lærte om kua, het ku i flertall kyr. Det er kanskje likestilt i dag?

Det er lov å skrive både kyr og kuer i dag ja. Kuer høres uansett mer barnslig ut i mine ører.

Skrevet

Jeg har aldri vært i et sauefjøs, men finner jo ofte sauebæsj i marka om sommeren og ettersom den lukter ganske stramt regnet jeg med at det luktet litt stramt i et sausefjøs også.

Det er kanskje en vanesak? Jeg stammer fra sauebønderer og er derfor vant med det, men på den annen side stammer jeg fraa andre sida fra kubødner, uten at jeg synes kubæsjen er noe bedre av den grunn;-)

Jeg synes ihvertfall at sauer må være det beste husdyret å ha; møkka er bare mså kuler, den lukter ikke så ille, men best av alt: Du sender sauene til fjells om sommeren og slipper den evinnelige melkinga:-)

Skrevet

høstløv er jo dansk, så ikke så rart at hun sier kuer da:-) Jeg har inntrykk at det er ganske vanlig på Østlandet å si kuer, men ble brått litt usikker til tross for lang botid her.

Skrevet

Det er lov å skrive både kyr og kuer i dag ja. Kuer høres uansett mer barnslig ut i mine ører.

Kuer er sikkert oppstått fordi østlandske unger ikke takler å lære seg visse lyder. Schyr, schino, schøre bil. Schøttkake... eller de holder seg sikkert bare til kebab ;-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1238788178' post='4125764]

Kuer er sikkert oppstått fordi østlandske unger ikke takler å lære seg visse lyder. Schyr, schino, schøre bil. Schøttkake... eller de holder seg sikkert bare til kebab ;-)

sch-lyden istedenfor kj er av nokså ny dato, og jeg ser for meg at fiine Frognerfruer, ala fru Ahlsen i Vestavind, aldri i verden ville sagt "kyr" ;-)

Skrevet

sch-lyden istedenfor kj er av nokså ny dato, og jeg ser for meg at fiine Frognerfruer, ala fru Ahlsen i Vestavind, aldri i verden ville sagt "kyr" ;-)

Jeg så en voksen mann på tv i går (?), som ikke kunne disse lydene. Det høres sååå ille ut! Høres ut som et lite barn. ;-(

Gjest høstløv
Skrevet

I ordboka brukes begge deler.

Sitat: "ku f1 el. m1 el. kyr, kyrne i fl (norr kýr, dat og akk. kú)

1 hunndyr av storfe som har hatt kalv ha både kuer og geiter / være dum som ei ku / ha det som kua i en grønn eng ha det så bra som en kan ha det / kua glemmer at hun har vært kalv voksne glemmer lett at de selv har vært barn og ungdommer / hellig ku etter hindureligionen: noe som ikke kan røres el. kritiseres

2 voksent hunndyr av andre drøvtyggere bøffelku, elgku

3 i sms som sjøku, hvalku"

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=ku&sourceid=Mozilla-search

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1238788458' post='4125770]

Jeg så en voksen mann på tv i går (?), som ikke kunne disse lydene. Det høres sååå ille ut! Høres ut som et lite barn. ;-(

Jeg kjenner en voksen dame på tett oppunder 50 som ikke kan si kj. Alle synes jo at det er litt rart - har foreldrene aldri rettet på henne da hun var barn??

Det rare er jo at hun plutselig har blitt trendy *he he*

Jeg vet at språkforskerne sier at det - ihvertfall over tid - er en dødfødt kamp å kjempe mot dette, men jeg tenker "ikke så lenge jeg kan påvirke mitt barn" ;-) Og husbonden er like enig;-)

Så her i huset sier alle kj-lyd.

Gjest høstløv
Skrevet

høstløv er jo dansk, så ikke så rart at hun sier kuer da:-) Jeg har inntrykk at det er ganske vanlig på Østlandet å si kuer, men ble brått litt usikker til tross for lang botid her.

En liten stund ble jeg usikker, men så slo jeg opp i ordboken og der brukes begge deler.

Sitat: "ku f1 el. m1 el. kyr, kyrne i fl (norr kýr, dat og akk. kú)

1 hunndyr av storfe som har hatt kalv ha både kuer og geiter / være dum som ei ku / ha det som kua i en grønn eng ha det så bra som en kan ha det / kua glemmer at hun har vært kalv voksne glemmer lett at de selv har vært barn og ungdommer / hellig ku etter hindureligionen: noe som ikke kan røres el. kritiseres

2 voksent hunndyr av andre drøvtyggere bøffelku, elgku

3 i sms som sjøku, hvalku"

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=ku&sourceid=Mozilla-search

Skrevet

''Så gammel er ikke jeg blitt, at jeg foretrekker svettelukt fremfor en god og fin parfymelukt.''

Samme her, og måtte jeg aldri komme dit heller:-)

Svette lukter forskjellig. Stressa mennesker stinker! Gammal svette stinker! Andre typer svette rangerer fra helt ok til sexy som fan.. ;-)

Skrevet

Svette lukter forskjellig. Stressa mennesker stinker! Gammal svette stinker! Andre typer svette rangerer fra helt ok til sexy som fan.. ;-)

''Andre typer svette rangerer fra helt ok til sexy som fan.. ;-)''

Jeg ville nok også her ta med alternativet "stinker";-)

Skrevet

''Andre typer svette rangerer fra helt ok til sexy som fan.. ;-)''

Jeg ville nok også her ta med alternativet "stinker";-)

Godt mulig:-) Jeg har forøvrig blitt redda av at en mann stinka en gang. Han stinka så fælt at vi måtte bytte plass på flyet, og da fant jeg ut at jeg hadde glemt visakort, førerkort, enkelt sagt hele kortmappa mi på benken i boardinghallen. Dårlige greier å reise på ferie uten penger.. Så takk til the stinking man:-)

Skrevet

Godt mulig:-) Jeg har forøvrig blitt redda av at en mann stinka en gang. Han stinka så fælt at vi måtte bytte plass på flyet, og da fant jeg ut at jeg hadde glemt visakort, førerkort, enkelt sagt hele kortmappa mi på benken i boardinghallen. Dårlige greier å reise på ferie uten penger.. Så takk til the stinking man:-)

Da jeg begynte å lese trodde jeg at du skulle si at han stinka så mye at du forlot flyet og så styrta det! ;-)

Skrevet

Da jeg begynte å lese trodde jeg at du skulle si at han stinka så mye at du forlot flyet og så styrta det! ;-)

Ja, jeg tenkte også at det hadde vært en mye bedre historie.. og siden det i realiteten ikke betyr noe for mottakeren om en historie er sann eller ikke - så lenge den fremstår som sann - så burde jeg vel strengt tatt forandret "litt" på den;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...