Gå til innhold

Vedr. bilder på facebook

Gjest Det er jo sånn verden er i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av sønnene til ei venninde har lagt ut bilder av seg selv bla sammen med mine barn.

Helt uskyldige bilder, fine vanlige bilder bare.

Men jeg er litt lei på at det ligger bilder ute av dem, faktisk hadde jeg selv tenkt å slette de få bildene jeg har av dem på profilen min siden jeg begynner å få noen ukjente venner på profilen min gjennom en felles hobby.

Er det noe jeg skal reagere på? Det er jo ikke råd å få stoppet alt sånt. Både Per og Pål og Kari kan jo legge ut bilder som både de og jeg er på uten at jeg bør vite noe om det.

Vurderte å be ham slette de bildene som mine var på, men lurer på om kanskje det er hysterisk dumt siden det ikke er råd å stoppe det alikavel og siden det også er helt fine vanlige bilder av dem.

Hva synes dere om slike ting som dette?

Skrevet

Et vesentlig poeng her, er vel hvor gamle barna er?

Skrevet

Et vesentlig poeng her, er vel hvor gamle barna er?

14 og 15

Skrevet

Det kommer til å være et utall bilder av barna dine på nettet etter hvert. At det ligger noen fine uskyldige må da være bare greit i forhold alt det andre som kan havne der når de blir eldre. Alle fester, russetid, alt som hører ungdomstida til, blir dokumentert og publisert. Sånn er det bare. Snart ligger det så mye dritt om alle og hvermann at vi ikke bryr oss katten. Det latinske temperament blir ofte forklart med befolkningstettheten. Privatlivet er såpass begrenset allerede at det blir en vane å vise følelser foran andre. Snart blir vi vel sånt at alle hemninger forsvinner fordi det er så normalt at alle driter seg ut på nettpubliserte bilder som aldri forsvinner.

AneM1365380603
Skrevet

Det er en fin regel å spørre dem det gjelder før en legger ut bilder av dem/barna. Når hun har gjort det uten å spørre ville jeg ikke gjort noe hvis bildene er uten navn på barna, eller bare fornavn.

AneM1365380603
Skrevet

14 og 15

De er så store, ja... Min tenåring har svært bestemte meninger om hvilke bilder som kan legges ut av henne. Hvis barna ikke liker det har du et godt argument som burde holde lenge.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er uskyldige, vanlige bilder, og ungene dine er 15-15 år gamle - da ville jeg ikke tatt så mye av. Hvis jeg skulle gjort noe, ville jeg nøyd meg med å fjerne eventuelle tag-er.

Synes barna dine selv det er greit? Har de sagt noe om det?

Gjest Mirakelet
Skrevet

Det er faktisk ulovlig å legge ut gjenkjennelige bilder av andre uten å spørre om tillatelse. Unntak er f.eks. gruppebilder der det er mange folk i en situasjon - men festebilder bør man sladde ansikter av da slike bilder kan misbrukes... f.eks. hvis du er på jobbintervju og sjefen har sjekket facebook - og får da inntrykk av at du er den partyløven...

jeg har en venninne som driver og legger ut bilder i vilden sky av meg og andre venner uten å spørre om lov, sier vi noe blir hun dritfornærmet og tror vi ikke vil hun skal legge ut bildene fordi vi ikke liker henne (ja hun lider av paranoya).

Jo, jeg har bilder på profilen min, men dette er bilder jeg har valgt selv.

Man har rett til å velge selv hva som skal legges ut for offentligheten og hun burde spurt om lov før hun la ut. Respektløst å bare legge ut sånn uten å spørre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...