Gå til innhold

Klær i muslimske land. MaryP eller andre.

Anbefalte innlegg

Gjest Pakkestress

Hva vil det si å "dekke seg til" i muslimske land? Vet jeg slipper burka og vet jeg må dekke til skuldrene og at det dermed er uaktuelt å pakke med singletter.

Men hva utover det? Kan jeg gå med bare armer? Hva med knebukser? Kan jeg vise leggene? Hva med sandaler? Kan jeg vise tærne?

Kan jeg gå litt utringet uten å vise puppene?

Hva med småjenter? De kan vel gå i hva de vil?

Fortsetter under...

Gjest Pakkestress

Hvilket muslimsk land er det snakk om? Det kommer vel litt an på... Jeg har vært i muslimske land og gått med singlet, kne-langt skjørt og sandaler, men ville nok ikke gjort det i Iran f.eks.

Hm, så det er så stor forskjell altså? Jeg kan dessverre ikke si det her:-)

Annonse

Gjest florentine

Det er forbudt med bare armer i Iran. Der må du ha skaut på hodet og dekke rompa. Dvs. du kan ikke bruke vanlige bukse og korte jakker. I Irak kan du bruke vanlige klær, men jeg ville neppe noe sted bruke kort-korte skjørt, bare legger og mage.

Skal du til Saudi-Arabia? Der er de i hvert fall like strenge som i Iran. Skal du til en landsby eller storby? Skal du til Tyrkia eller Egypt? Marokko, Algerie eller Syria? Blir du på vanlig turiststed eller der hvor ingen turister befinner seg?

Det kommer veldig anpå land og sted. Gi mere opplysniger og du har muligheter til mere utfyllende svar.

Hm, så det er så stor forskjell altså? Jeg kan dessverre ikke si det her:-)

Jeg tror det har litt med om det er et land med mye turisme eller ikke, og hvor strenge lover og regler de har for kvinnens klesdrakt i det aktuelle landet :-) Om det er et typisk turist-sted så tror jeg nok du kan kle deg som du vil.

Gjest Pakkestress.

Det er forbudt med bare armer i Iran. Der må du ha skaut på hodet og dekke rompa. Dvs. du kan ikke bruke vanlige bukse og korte jakker. I Irak kan du bruke vanlige klær, men jeg ville neppe noe sted bruke kort-korte skjørt, bare legger og mage.

Skal du til Saudi-Arabia? Der er de i hvert fall like strenge som i Iran. Skal du til en landsby eller storby? Skal du til Tyrkia eller Egypt? Marokko, Algerie eller Syria? Blir du på vanlig turiststed eller der hvor ingen turister befinner seg?

Det kommer veldig anpå land og sted. Gi mere opplysniger og du har muligheter til mere utfyllende svar.

Ok, jeg visste ikke at det var så stor forskjell faktisk, annet enn at jeg visste at det ikke er strengt i Tyrkia da jeg har vært der flere ganger.

Det eneste jeg har fått vite er at jeg slipper å bruke skaut. At det bare er de innfødte som gjør det og at det er nesten bare menn og se i gatene.

Jeg vil ikke si hvor jeg skal dessverre, så da skjønner jeg at det kan bli vanskelig å svare.

Gjest florentine

Ok, jeg visste ikke at det var så stor forskjell faktisk, annet enn at jeg visste at det ikke er strengt i Tyrkia da jeg har vært der flere ganger.

Det eneste jeg har fått vite er at jeg slipper å bruke skaut. At det bare er de innfødte som gjør det og at det er nesten bare menn og se i gatene.

Jeg vil ikke si hvor jeg skal dessverre, så da skjønner jeg at det kan bli vanskelig å svare.

Da er det vanskelig å svare, og du sier en del siden du tror at muslimske land er like. Tror du alle vestlige land er like?

Annonse

Gjest Pakkestress

Som de andre her påpeker er det forskjell fra land til land. Men skal du f.eks til Iran må du dekke anklene og armene, ja.

Nå fant jeg noen bilder på nett hvor jeg ser de går i knebukser og t-skorte. Det gjør pakkinga lettere heldigvis.

Gjest florentine

Jeg får vel si såpass at det grenser til Saudi-Arabia da;o)

Hvis du skal til Jordan kan du slappe noenlunde av. Hvis du skal til Quatar så er ca. 80% fremmedarbeidere, hvilket tilsier at det er neppe så strenge krav. Jeg har vært i Jordan, Irak, De Arabiske emiratene og Oman og vært vanlig kledd. Jeg har ikke vært i yemen, Bahranin, Quatar eller Kuwait, og vet ikke sikkert hvordan det er.

Når jeg sier vanlig kledd så gikk jeg ikke med bar mage, bare skuldre eller utringet og puppene nesten opp av skjorta. Jeg pleier ikke å gå slik andre steder i verden heller.

Gjest Pakkestress

Hvis du skal til Jordan kan du slappe noenlunde av. Hvis du skal til Quatar så er ca. 80% fremmedarbeidere, hvilket tilsier at det er neppe så strenge krav. Jeg har vært i Jordan, Irak, De Arabiske emiratene og Oman og vært vanlig kledd. Jeg har ikke vært i yemen, Bahranin, Quatar eller Kuwait, og vet ikke sikkert hvordan det er.

Når jeg sier vanlig kledd så gikk jeg ikke med bar mage, bare skuldre eller utringet og puppene nesten opp av skjorta. Jeg pleier ikke å gå slik andre steder i verden heller.

Takk!

Jeg har funnet ut av det. Jeg kan ikke gå i singletter og det er vel det eneste. Jeg kan gå i knebukser og bluser med korte ermer og da kan jeg gå slik jeg gjør hjemme om sommeren.

Gjest firepile

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...