Gå til innhold

Definisjon av drukning

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Jeg har prøvd å søke på definisjon av ordet drukning - og ser at det brukes ulikt.

Et sted fant jeg at det betyr respirajsonssvikt som følge av å være under vann - uavhengig om personen overlever eller ikke.

Andre steder står det at det kun skal brukes når utfallet er dødsfall.

Kan en bruke ordet drukningsulykke når personen overlever? Er det drukning når det har vært hjertestans og pustestans, men at gjenoppliving har gitt positivt resultat?

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• bustebeisa

9

• Mary Poppins

1

• cathlin

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest minnah
Skrevet

Jeg tror ikke man kan referere til en overlevende person som 'en druknet', dermed var det heller ikke en drukningsulykke.

Bare ut i fra ren logikk.... ?

Skrevet

''Kan en bruke ordet drukningsulykke når personen overlever? Er det drukning når det har vært hjertestans og pustestans, men at gjenoppliving har gitt positivt resultat?''

Jeg mener nei!

Drukning er per definisjon en døsårsak, mener jeg.

Men skulle ikke forundre meg om også dette uttrykket endres over tid, slik det har gjort/er i ferd med å gjøre når det gjelder ordet "skutt". Før i tiden ville man mene at "skutt og drept" var smør på fflesk; nå begynner det mer å være nødvendig for å vise at personen faktisk ikke overlevde!

Gjest xbellax
Skrevet

''Kan en bruke ordet drukningsulykke når personen overlever? Er det drukning når det har vært hjertestans og pustestans, men at gjenoppliving har gitt positivt resultat?''

Jeg mener nei!

Men skulle ikke forundre meg om også dette uttrykket endres over tid, slik det har gjort/er i ferd med å gjøre når det gjelder ordet "skutt". Før i tiden ville man mene at "skutt og drept" var smør på fflesk; nå begynner det mer å være nødvendig for å vise at personen faktisk ikke overlevde!

"Drukning er per definisjon en døsårsak, mener jeg." Helt enig. Er man drunket så er man død.

Skutt derimot er litt mer vanskelig, man kan være skutt overalt men likevel overleve, så der ser jeg behovet for å poengtere "skutt OG drept".

Skrevet

"Drukning er per definisjon en døsårsak, mener jeg." Helt enig. Er man drunket så er man død.

Skutt derimot er litt mer vanskelig, man kan være skutt overalt men likevel overleve, så der ser jeg behovet for å poengtere "skutt OG drept".

Ja, men slik var det ikke før i tiden. Da var skutt ensbetydende med at man var død. Ellers sa man beskutt.

Nå betyr vel kanskje beskutt at man ble skutt etter uten at man traff?

Gjest minnah
Skrevet

Jeg mener nei!

Tja, man trenger jo ikke å dø av å bli skutt, vådeskutt i tåa feks, er vel ikke pr. def. dødelig :-)

Gjest minnah
Skrevet

Ja, men slik var det ikke før i tiden. Da var skutt ensbetydende med at man var død. Ellers sa man beskutt.

Å, sånn å forstå, at de brukte beskutt der man overlevde. Ja, jeg ville hvertfall tolke "beskutt" som at en ikke er truffet. :-)

Gjest prust
Skrevet

Jeg tror ikke man kan referere til en overlevende person som 'en druknet', dermed var det heller ikke en drukningsulykke.

Bare ut i fra ren logikk.... ?

En jeg kjenner som jobber på sykehus snakket om flere bestemte drukningsulykker og ved to av dem overlevde personen...så jeg ble litt forvirret.

Skrevet

Dette sier ordboka:

" drukning f1 el. m1 kvelning som skyldes at munnen og nesen kommer under vann slik at lufttilførselen til lungene blokkeres "

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=drukning&sourceid=Mozilla-search

...og da kommer det an på om det går an å "kveles" uten å dø av det, og her sier ordboka:

"drepe ved å stanse lufttilførselen til lungene"

Så dermed skulle saken være avgjort - drukning = død!

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=kvele&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n

Gjest xbellax
Skrevet

Jeg tror det, at beskutt var å bli skytt etter, dette aner jeg virkelig ikke...

Gjest høstløv
Skrevet

Ja men - når gjenoppliving gjør at personen får puls og pust tilbake da, etter at lungene er blokkert slik det står beskrevet i den definisjonen?

Da må du finne ut hva definisjonen på kvelning er. Se innlegg fra morsan under.

Gjest minnah
Skrevet

En jeg kjenner som jobber på sykehus snakket om flere bestemte drukningsulykker og ved to av dem overlevde personen...så jeg ble litt forvirret.

Da var det mest sannsynlig andre i ulykken som ikke kom fra det med livet i behold? I så fall er det likevel en drukningsulykke.

Gjest prust
Skrevet

Da var det mest sannsynlig andre i ulykken som ikke kom fra det med livet i behold? I så fall er det likevel en drukningsulykke.

Nei - de tre ulykkene var det kun én person involvert hver gang. I den ene døde personen etter noen dager, i de to andre overlevde de.

Men det kan jo være at hun uttrykte seg feil.

Gjest prust
Skrevet

Da må du finne ut hva definisjonen på kvelning er. Se innlegg fra morsan under.

Ja men se her da:

Definisjoner

Drukning: Respirasjonssvikt etter opphold i eller under vann. Nærdrukning er ikke lenger en offisiell betegnelse fordi den har blitt brukt forskjellig internasjonalt, og dette har ført til forvirring.

Studier har vist at drukning aldri forekommer uten mer eller mindre aspirasjon av vann til lunger fordi larynksspasmen vil brytes ved langvarig hypoksi og økende bevissthetsnedsettelse.

http://www.legeforeningen.no/id/122230.0

Gjest minnah
Skrevet

Ja men se her da:

Definisjoner

Drukning: Respirasjonssvikt etter opphold i eller under vann. Nærdrukning er ikke lenger en offisiell betegnelse fordi den har blitt brukt forskjellig internasjonalt, og dette har ført til forvirring.

Studier har vist at drukning aldri forekommer uten mer eller mindre aspirasjon av vann til lunger fordi larynksspasmen vil brytes ved langvarig hypoksi og økende bevissthetsnedsettelse.

http://www.legeforeningen.no/id/122230.0

Det står ikke her at en druknet kommer fra det i live såvidt jeg kan se? eller var det ikke det du mente?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...