Gå til innhold

Definisjon av drukning

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Det står ikke her at en druknet kommer fra det i live såvidt jeg kan se? eller var det ikke det du mente?

Det står først i definisjonen at drukning er respirasjonssvikt etter opphold under vann - og da forstår jeg det slik at når personen er såpass lenge under vann at han/hun slutter og puste og hjertet slutter å slå - da er personen druknet.

At personen så blir GJENopplivet etterpå da ikke har noe med selve ulykken (drukningen) å gjøre - at utfallet (død/liv) er uavhengig av selve hendelsen?

Eller roter jeg det veldig til nå?

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• bustebeisa

9

• Mary Poppins

1

• cathlin

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest minnah
Skrevet

Det står først i definisjonen at drukning er respirasjonssvikt etter opphold under vann - og da forstår jeg det slik at når personen er såpass lenge under vann at han/hun slutter og puste og hjertet slutter å slå - da er personen druknet.

At personen så blir GJENopplivet etterpå da ikke har noe med selve ulykken (drukningen) å gjøre - at utfallet (død/liv) er uavhengig av selve hendelsen?

Eller roter jeg det veldig til nå?

"At personen så blir GJENopplivet etterpå da ikke har noe med selve ulykken (drukningen) å gjøre - at utfallet (død/liv) er uavhengig av selve hendelsen?"

Har du lest dette noe sted eller er det en tenkt situasjon? Bare interessant å se det beskrevet faglig. Skjønner likevel hva du mener altså, men tror fremdeles ikke en overlevende person kan defineres som druknet.

Gjest minnah
Skrevet

Nei - de tre ulykkene var det kun én person involvert hver gang. I den ene døde personen etter noen dager, i de to andre overlevde de.

Men det kan jo være at hun uttrykte seg feil.

"Men det kan jo være at hun uttrykte seg feil."

Jeg kan ikke si sikkert det ene eller det andre, men ville nok umilddelbart stusset over dette ja.

Gjest prust
Skrevet

"At personen så blir GJENopplivet etterpå da ikke har noe med selve ulykken (drukningen) å gjøre - at utfallet (død/liv) er uavhengig av selve hendelsen?"

Har du lest dette noe sted eller er det en tenkt situasjon? Bare interessant å se det beskrevet faglig. Skjønner likevel hva du mener altså, men tror fremdeles ikke en overlevende person kan defineres som druknet.

Jeg har nylig vært vitne til en mulig drukningsulykke - men perosnen lever. Hjertestans og pustestopp, gjenoppliving i over en halv time før egen puls. Så ha jeg begynt å fundere på ordbruken her - om dette regnes som en drukningsulykke eller ikke - og har googlet på drukning + definisjon - og funnet ulike definisjoner...

Er jo egentlig enig at det høres rart ut om en overlevende kan si at " I mars 2009 druknet jeg, men de fikk heldgivis liv i meg igjen"

Den slutningen jeg hadde i forrige innlegg har jeg skrevet selv, bare ut fra det jeg har lest og jeg lurer nå på om det er logisk hold i det?

Skrevet

Som badevakt og i samtale med redningsmenn og leger, har vibrukt ordet drukning ommennesker som har opplevd respirajsonssvikt som følge av å ha vært under vann, selv om de har overlevd.

Så da jeg snakket om femåringen i bassenget nå nettopp, snakket jeg om drukningsulykke.

Gjest prust
Skrevet

Som badevakt og i samtale med redningsmenn og leger, har vibrukt ordet drukning ommennesker som har opplevd respirajsonssvikt som følge av å ha vært under vann, selv om de har overlevd.

Så da jeg snakket om femåringen i bassenget nå nettopp, snakket jeg om drukningsulykke.

Takk for svar. Da er det faktisk slik jeg nå har forstått, at en kan bruke ordet drukningsulykke, selv om personen har overlevd.

Skrevet

En jeg kjenner som jobber på sykehus snakket om flere bestemte drukningsulykker og ved to av dem overlevde personen...så jeg ble litt forvirret.

Som nevnt øverst til deg, så bruker vi ordet drukning selv om personen overlever.

Jeg har en gang tatt opp et barn fra bunnen av et basseng, selv om jeg fikk liv i gutten på land, brukte vi ordet drukningsulykke da vi ringte ambulansen. Mye lettere å si at det har vært ei drukningsulykke, men at personen nå puster, enn å begynne å forklare at man har tatt opp en parson fra bunnen av et basseng... Handler om korte og klare beskjeder.

Gjest minnah
Skrevet

Jeg har nylig vært vitne til en mulig drukningsulykke - men perosnen lever. Hjertestans og pustestopp, gjenoppliving i over en halv time før egen puls. Så ha jeg begynt å fundere på ordbruken her - om dette regnes som en drukningsulykke eller ikke - og har googlet på drukning + definisjon - og funnet ulike definisjoner...

Er jo egentlig enig at det høres rart ut om en overlevende kan si at " I mars 2009 druknet jeg, men de fikk heldgivis liv i meg igjen"

Den slutningen jeg hadde i forrige innlegg har jeg skrevet selv, bare ut fra det jeg har lest og jeg lurer nå på om det er logisk hold i det?

Fra Pasienthåndboka

"Drukning er død som følge av luftmangel etter opphold under vann. Betegnelsen nesten-drukning brukes om en person som overlever surstoffmangel som følge av opphold under vann."

Lægehåndboken

"Drukning

Død som følge av luftmangel etter senkning under vann

Nestendrukning

Pasient som overlever surstoffmangel som følge av opphold under vann"

Wikipedia

"Drukning er dødsfall"

Ved å lese raskt de få setningene som kommer opp ved googling ser jeg at noen også skriver at personer er gjenopplivet etter drukning, eller at druknet ikke nødvendigis betyr død. Dette er skrevet av folk på Kvinneguiden og andre fora, som ikke nødvendigvis vet hva de snakker om.

Jeg er jo selv en av dem (ikke lege) men likevel 99% sikker på at drukning=død.

Skrevet

Takk for svar. Da er det faktisk slik jeg nå har forstått, at en kan bruke ordet drukningsulykke, selv om personen har overlevd.

Jepp... svarte deg et annet sted i tråden også. :-)

Gjest prust
Skrevet

Som nevnt øverst til deg, så bruker vi ordet drukning selv om personen overlever.

Jeg har en gang tatt opp et barn fra bunnen av et basseng, selv om jeg fikk liv i gutten på land, brukte vi ordet drukningsulykke da vi ringte ambulansen. Mye lettere å si at det har vært ei drukningsulykke, men at personen nå puster, enn å begynne å forklare at man har tatt opp en parson fra bunnen av et basseng... Handler om korte og klare beskjeder.

Jeg var der. På fredag.

Gjest minnah
Skrevet

Så leger snakker om drukning selv om en har overlevd? Kan en persom defineres som druknet selv om han lever?

Dette skurrer bare så veldig i mine ører.. :-)

Skrevet

Men det at man på nødsambandet er bødt til å gi korte, konsise beskjeder som forklarer situasjonen og alvoret er noe annet enn den rent språklige definisjonen, f eks om journalisten som i ro og mak omtaler ulykken skal si at 5-åringen druknet eller ikke.

Skrevet

Jeg var der. På fredag.

Ut fra spørsmålet, så gikk jeg utfra det. Tragisk når slikt skjer. Og utrolig vondt å være vitne til.

Gjest prust
Skrevet

Ut fra spørsmålet, så gikk jeg utfra det. Tragisk når slikt skjer. Og utrolig vondt å være vitne til.

Ja, det var fælt. Var med og hjalp.

Men vil ikke skrive mer detaljer her på DOL.

Du vet ikke mer om tilstanden enn det som står på nettet?

Skrevet

Så leger snakker om drukning selv om en har overlevd? Kan en persom defineres som druknet selv om han lever?

Dette skurrer bare så veldig i mine ører.. :-)

De gangene jeg har snakket med leger og redningspersonell, har det blitt brukt ordet drukning og drukningsulykke fremfor å legge til "nesten" forann når personen har overlevd.

Skjønner at det skurrer, for selv jeg tenker gjerne død når jeg hører ordet, men samtidig var det lettest for meg å bruke ordet drukningsulykke da jeg skulle beskrive hendelsen.

Skrevet

Ja, det var fælt. Var med og hjalp.

Men vil ikke skrive mer detaljer her på DOL.

Du vet ikke mer om tilstanden enn det som står på nettet?

Nei, vet ikke noe mer enn det som står der.

Skrevet

Men det at man på nødsambandet er bødt til å gi korte, konsise beskjeder som forklarer situasjonen og alvoret er noe annet enn den rent språklige definisjonen, f eks om journalisten som i ro og mak omtaler ulykken skal si at 5-åringen druknet eller ikke.

Sant nok, og som jeg skrev til minnah, så skjønner jeg at det skurrer, men likvel var det mest naturlig for meg å bruke ordet drukningsulykke.

Husker første gang jeg var med på søk etter personer etter at en båt hadde gått under. Da snakket de om den ene savnede om at hun hadde druknet som barn også, så det var en viss fare for at hun hadde fått panikk...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...