JegErMeg Skrevet 3. august 2001 Del Skrevet 3. august 2001 Min søster døde som følge av komplikasjoner under hennes siste operasjon i 1987 (VSD + Transposisjon + Croatio Aortae) og jeg lurer nå på om jeg kanskje har større sjans enn andre for å få barn med medfødt hjertefeil ? Har lest mye litteratur om medfødte hjertefeil (skrevet særemne om dette), men kan ikke huske å ha funnet noe om arvelighet. Kan jeg, når jeg senere ønsker å få barn, be om ekstra ultralyd undersøkelse? (Min søsters feil ble ikke oppdaget på ultralyd, noe som vi i ettertid syns er rart) og hvor stor er sjansen for å oppdage en hjertefeil ved ultralyd undersøkelse? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32691-medf%C3%B8dt-hjertefeil-arvelig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 5. august 2001 Del Skrevet 5. august 2001 Svar til JegErMeg. Du har ikke større sjanse til å få barn med medfødt hjertefeil enn andre. Vi har generelt ikke noe holdepunkt for at det er arvelige faktorer som disponerer for de mer vanlige feilene (som både VSD, coarctasjon og transposisjon er). Det er klart at du kan be om en ekstra ultralydundersøkelse hvis du føler engstelse på grunn av dette, men det er ikke noen objektiv grunn for det. Hvis hjertedefekter skal kunne avsløres hos fosteret trenger man som regel spesiell kompetanse for å avdekke dem på ultralyd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32691-medf%C3%B8dt-hjertefeil-arvelig/#findComment-128093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. september 2001 Del Skrevet 8. september 2001 Her er jeg slett ikke enig med Dr. Søyland! Vi er en meget hjertefeilbelastet familie, min mann har hjertefeil (asd + anomal lungevene), min sønn (shones complex) og tre av mine tantebarn (hypoplastisk høyre hjertesyndrom (?), transposisjon og hypoplastisk venstre hjertesyndrom, første og siste barn døde før fødsel). Etter fødselen til sønnen vår fikk vi vite at det var ca. dobbelt så stor sjanse for at vi ville få et barn med hjertefeil ettersom pappaen har en feil. Ved neste svangerskap ville sjansen være 10 % ettersom både far og ett søsken har hjertefeil! Samme feil går ikke i arv, men faren for hjertefeil økes. Dersom du er engstelig så bør du ta det opp med legen / jordmoren på første svangerskapskontroll og evt. be om tidlig ultralyd. Min søster var i siste svangerskap på Nasjonalt senter for fostermedisin første gang i uke 12 og da fant de store hjerteskader på fosteret. Selv var jeg inne i uke 9 i siste svangerskap og de fant ingenting, barnet var da også fullstendig friskt ved fødselen. ) Lykke til! Ta gjerne kontakt om du lurer på noe mer. [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32691-medf%C3%B8dt-hjertefeil-arvelig/#findComment-133978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.