Gå til innhold

Legge på leia?

Anbefalte innlegg

Gjest Utleier
Skrevet

Har lyst å legge på noen hundrelapper på leia til leiligheten vi leier ut.

Hvordan går jeg fram og hvor mye kan man legge på?

Skrevet

Det er konsumprisindeksen som du kan justere leien med. Men det må være minst ett år siden sist du la på husleien.

Du kan heve leien mer enn konsumprisindeksen, men det betinger at husleien er mye lavere enn hva som forventes av tilsvarende leilighet der du leier ut.

Gjest bare en tanke
Skrevet

I disse finanstider er det ikke så lurt å legge på leia, kanskje de vil flytte og leiligheta blir stående tom over tid.

Gjest Utleier
Skrevet

I disse finanstider er det ikke så lurt å legge på leia, kanskje de vil flytte og leiligheta blir stående tom over tid.

Akkuart det er nok ikke problem for denne leiligheten. Har flere som er interessert i å ta over og det med mye høyere leie enn det som er i dag. Vi ligger langt under markedspris, og kommer også til å gjøre det om vi setter opp litt.

Lurte mest på hvordan jeg gikk fram. Skriftlig melding? Og hvor lang tid før må den gis?

Skrevet

Akkuart det er nok ikke problem for denne leiligheten. Har flere som er interessert i å ta over og det med mye høyere leie enn det som er i dag. Vi ligger langt under markedspris, og kommer også til å gjøre det om vi setter opp litt.

Lurte mest på hvordan jeg gikk fram. Skriftlig melding? Og hvor lang tid før må den gis?

Sjekk husleieloven på nettet.

Gjest Elextra
Skrevet

Har dere ikke en kontrakt der prisjustering er definert? I standardkontrakter står det gjerne at prisen vil reguleres i takt med konsumprisindeksen.

Når kontrakten skal fornyes har dere mulighet til å sette opp mer enn dette.

Gjest giggsi
Skrevet

Merkelig at du, som utleier, ikke har lest husleieloven?

Gjest Utleier
Skrevet

Merkelig at du, som utleier, ikke har lest husleieloven?

Har lest den, men har ikke lært meg den utenat ennå. Har den faktisk også liggende, men latskapen lenge leve... Håpet noen kunne gi meg et enkelt svar uten å måtte pløye gjennom for mange paragrafer ;0)

Gjest Utleier
Skrevet

Har dere ikke en kontrakt der prisjustering er definert? I standardkontrakter står det gjerne at prisen vil reguleres i takt med konsumprisindeksen.

Når kontrakten skal fornyes har dere mulighet til å sette opp mer enn dette.

Vi har en veldig enkel kontrakt, fordi husleieloven likevel ikke kan overgås. Har aldri satt opp leien noen gang så lenge vi har leid ut, kun når vi har hatt bytte i leieboere. Derfor har vi aldri før måttet gå inn å justere mens folk bor der.

Men har nå sjekket i Husleieloven, og ser vi med en måneds varsel kan sette opp leia i forhold til konsumprisindeksen. Så nå gjør vi det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...