Gå til innhold

Sikre p-piller

Gjest ung og uerfaren 91

Anbefalte innlegg

Gjest ung og uerfaren 91
Skrevet

Hei. Jeg har et spm ang prevensjon.Jeg har begynt på p-piller og nå er jeg ferdig med det første brettet og skal ha en ukes pause før neste. Jeg vet at man får mensen i løpet av denne uken, men er det trygt å ha sex likevel uten kondom? Jeg tenker dagene før - etter mensen?

For da jeg begynte på p-pillene sa helsesøster at jeg måtte bruke kondom en uke først pga måtte ta nok piller til at hormonnivået var høyt nok til at man ikke ble gravid. Og når jeg ikke tar pillene en uke vil jo hormonnivået synke igjen, da, og da er det vel ikke like sikkert? Dessuten sa hun at jeg ikke kunne bli gravid når jeg hadde mensen uansett, og det har jeg lest at det kan man av og til likevel!

Skrevet

Så lenge du tar pillene som du skal, hver dag og til omtrent samme tidspunkt i de 3 pilleukene er du like sikker i den pillefrie uka også. :o)

Gjest ung og uerfaren 91
Skrevet

Så lenge du tar pillene som du skal, hver dag og til omtrent samme tidspunkt i de 3 pilleukene er du like sikker i den pillefrie uka også. :o)

Det er jo bra. Men jeg forstår ikke helt hvorfor?

Det er jo folk som blir gravide selv om de bruker p-piller. Har de blitt gravide i den pillefrie uken tro?

Skrevet

Det er jo bra. Men jeg forstår ikke helt hvorfor?

Det er jo folk som blir gravide selv om de bruker p-piller. Har de blitt gravide i den pillefrie uken tro?

''Det er jo folk som blir gravide selv om de bruker p-piller. Har de blitt gravide i den pillefrie uken tro?''

Mest sannsynlig har de glemt en pille, evt. hatt diare (så den har gått for fort gjennom systemet) eller kastet opp så den har blitt med ut igjen. Noen få blir gravide selv om de tar pillen helt som de skal, men det skjer neppe i den pullefrie uken da det ikke er den uken man vanligvis skulle hatt eggløsning. Og man er mottagelig for befruktning kun ett døgn rundt eggløsning.

Gjest høstløv
Skrevet

''Det er jo folk som blir gravide selv om de bruker p-piller. Har de blitt gravide i den pillefrie uken tro?''

Mest sannsynlig har de glemt en pille, evt. hatt diare (så den har gått for fort gjennom systemet) eller kastet opp så den har blitt med ut igjen. Noen få blir gravide selv om de tar pillen helt som de skal, men det skjer neppe i den pullefrie uken da det ikke er den uken man vanligvis skulle hatt eggløsning. Og man er mottagelig for befruktning kun ett døgn rundt eggløsning.

Sitat: "Og man er mottagelig for befruktning kun ett døgn rundt eggløsning."

Spermiene eller sædcellene kan leve i opptil 5 døgn, så tiden hvor det er sjanse for å kunne bli gravid må økes med tilsvarende antall dager.

Skrevet

Sitat: "Og man er mottagelig for befruktning kun ett døgn rundt eggløsning."

Spermiene eller sædcellene kan leve i opptil 5 døgn, så tiden hvor det er sjanse for å kunne bli gravid må økes med tilsvarende antall dager.

Men egget er modent og klart for befruktning kun ett døgns tid. Men joda, du har rett i det med at sædcellene kan leve flere døgn inne i kvinnen, sant det. :o)

Skrevet

Veldig sjelden folk blir gravide i pullefrie uker.. Jada, trøtt, morsomt nå;-)

Skrevet

Veldig sjelden folk blir gravide i pullefrie uker.. Jada, trøtt, morsomt nå;-)

*Hehe* Dårlig med svangerskap som har startet i pulefrie uker i alle fall - du har helt rett i det! ;o)

Pulefrie uker liker vi ikke. Fysj og fysj.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...