Gå til innhold

Ang. det å glemme førerkort...ref tråd under

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som flere sier: Politiet eller andre myndigheter kan jo sjekke opp om du har gyldig førerkort på to sekunder i dataen. Likevel får du et forelegg (dustete!). Dersom man blir tatt i fartskontroll og får prikker - må de ikke da uansett sjekke deg i dataen? Dersom du har nok prikker fra før ryker jo hele lappen. Prikkene er jo ikke akkurat merket på førerkortet på noe vis, de ligger jo kun lagret elektronisk i politiets arkiv.... Dermed blir det enda mer dustete at vi faktisk må ha med lappen hele tiden

Skrevet

Det er vel en regel som henger igjen fra den tiden de ikke kunne slå oss opp fra ute i felten antar jeg.

På den annen side er det et helvete å finne ut hvordan mange staver navnet sitt, spesielt blant våre nye landsmenn. Nå kan de vel søke på fødselsdato / personnummer vil jeg tro og da blir det jo litt lettere. Dessuten må de jo ha en eller annen form for legitimasjon for å kunne stadfeste at du er deg og ikke utgir deg for å være naboen som har fått låne din bil.

Skrevet

''Politiet eller andre myndigheter kan jo sjekke opp om du har gyldig førerkort på to sekunder i dataen. Likevel får du et forelegg (dustete!).''

Jeg for min del synes ikke dette er dustete i det hele tatt. Å ha førerkortet med seg når en kjører bil, er bare en av flere forpliktelser vi har som sjåfører. Så enkelt er det.

Skrevet

''Politiet eller andre myndigheter kan jo sjekke opp om du har gyldig førerkort på to sekunder i dataen. Likevel får du et forelegg (dustete!).''

Jeg for min del synes ikke dette er dustete i det hele tatt. Å ha førerkortet med seg når en kjører bil, er bare en av flere forpliktelser vi har som sjåfører. Så enkelt er det.

Juhu, vi har en rebell på forumet!

Jeg føler meg som en skikkelig bad boy som sniker meg bak rattet uten å ha sertifikatet med.

Skrevet

Det er vel en regel som henger igjen fra den tiden de ikke kunne slå oss opp fra ute i felten antar jeg.

På den annen side er det et helvete å finne ut hvordan mange staver navnet sitt, spesielt blant våre nye landsmenn. Nå kan de vel søke på fødselsdato / personnummer vil jeg tro og da blir det jo litt lettere. Dessuten må de jo ha en eller annen form for legitimasjon for å kunne stadfeste at du er deg og ikke utgir deg for å være naboen som har fått låne din bil.

''Dessuten må de jo ha en eller annen form for legitimasjon for å kunne stadfeste at du er deg og ikke utgir deg for å være naboen som har fått låne din bil.''

Godt poeng! Og så kan man jo like gjerne ha med sertifikatet.

Gjest enda en rebell
Skrevet

Juhu, vi har en rebell på forumet!

Jeg føler meg som en skikkelig bad boy som sniker meg bak rattet uten å ha sertifikatet med.

Jeg har ikke engang hatt fysisk førerkort siden lommeboken ble stjålet i 2006 og kjører naturlig nok uten. Jeg er helt enig i at det er totalt dustete å gi bot for det sålenge man har annen identifikasjon med seg.

Jeg tenker stort sett ikke på at jeg ikke har det, men har hatt et par-tre midlertidige førerbevis fra politiet uten at jeg har klart å somle meg til biltilsynet "etter en mnd, men innen tre mnd". Skjønner ikke hvorfor de ikke kan sende det i posten!

Skrevet

Det er også mulig å sjekke om en person har pass eller ikke, men tror du at det hjelper når du står i passkontrollen?

Hvorfor tror du at det utstedes et fysisk førerkort egentlig?

Skrevet

Helt enig! Men jeg kommer nok til å prøve å ha den med meg hver gang fortsatt (må bare hente den igjen først), men det er jo pga bota en evt får. Hadde vært godt å slippe å dra den med hele tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...