Gå til innhold

"feire" påske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri brukt begrepet "å feire påske". Jeg har påskeferie og reiser bort på hytta/fjellet. Vi koser oss sammen og er lykkelige hvis sola skinner. Vi spiser god mat og drikke, og endel mer godis enn ei vanlig helg.

Noe særlig feiring kan jeg ikke si det er. Men utrolig deilig hvis en får noen fridager etterhverandre (jobber i turnus, så ingen selvfølge) :-)

Skrevet

Helt utrolig at vårt moderne samfunn fremdeles tror på sånt tull.

Med andre ord: du mener altså at det er umoderne å ha en tro?

Gjest florentine
Skrevet

Det er en storslått påskefeiring i hele Norge. Vi feirer skjærtorsdag siden vi har fri den dagen, mens svenskene har en vanlig dag og feirer ikke før langfredag.

I USA feires ikke påske over hele landet, men selvsagt feires påskesøndag i kirkene og i de enkelte hjem.

I min familie feirer vi bursdager uten at det er religiøst.

I religiøs sammenheng feires ikke påske før 1. påskedag og da feires Jesu oppstandelse. Langfredag er sorgens dag.

Du kan godt spørre hva vi feirer jul og påske, og opprinnelsen på feiringen er religiøs.

Gjest majamor1
Skrevet

Sånn jeg tolker det var også Jesus en helt vanlig mann inntil han fikk sitt kall fra Gud, og det var først da han ble Guds sønn...

Gud sendte sin sønn til jorden til frelse for menneskene. Han sendte han i form av et lite barn, og det var kun jomfru Maria som var ren nok til oppgaven, å føde Guds sønn. Derfor er Jesus Guds sønn, sann Gud og sant menneske, som ble sendt til jorden for å frelse menneskene. Ved sin død påtok han seg alle våre synder for at vi skal bli frelst. Han sto opp tredje dag, og slik kan vi i dag tilbe Jesus, Guds sønn for det han ofret for oss.

hidi, the scorpion
Skrevet

Men er det alt du gjør for å markere påskedagene, sånn rent rituelt sett?

Ja, jeg er ikke en kirkegjenger. Men jeg studerer ivrig kristendommens og jødedommens historie, og leser selvfølgelig Bibelen ;)

Hva pleier du å gjøre? ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Hva er det perfekte liv? Hvorfor er det bare Jesus som kan gi oss det?

Fordi oppskriften til det perfekte liv for deg, kan bare komme fra Han som skapte deg;) Han vet hva som gir oss dårlig samvittighet, etc etc, Derfor forsøker Han å gi oss råd om hvordan vi kan unngå det!

Om vi _virkelig_ hadde elsket vår neste, hadde vi ikke hatt mye å ha dårlig følelse om oss selv...

Enhver maskin kommer med en bruksanvisning, det skulle bare mangle at ikke vi mennesker også skulle få det! Så Bibelen er vår bruksanvisning for hvordan vi kan leve et tilnærmet perfekt liv! Men vi har fri vilje og velger ofte feil...

Påskeklem fra

hidi, the scorpion
Skrevet

Sånn jeg tolker det var også Jesus en helt vanlig mann inntil han fikk sitt kall fra Gud, og det var først da han ble Guds sønn...

Nei, Jesus var Guds sønn fra unnfangelsen av, Han visste hvem Han var, men ble Guddommeliggjort da Han ble rykket rett opp til Gud;)

Gjest Mirakelet
Skrevet

Jeg feirer at jeg har fri og at våren er på vei, på en måte er påsken for meg en siste sluttspurt av vinteren, en siste sjanse til å gå på ski i fjellet om man har mulighet til det,

å kose seg, med gode filmer på tv, god mat, venner og familie.

Og påskekyllinger er jo SÅ skjønne da :)

Aner ikke hva påsken egentlig står for, noe i bibelen ja - men hva? og hvorfor er påskefargen gul? Pga påskeliljer og påskekyllinger eller er det et eller annet bibelsk?

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg feirer at jeg har fri og at våren er på vei, på en måte er påsken for meg en siste sluttspurt av vinteren, en siste sjanse til å gå på ski i fjellet om man har mulighet til det,

å kose seg, med gode filmer på tv, god mat, venner og familie.

Og påskekyllinger er jo SÅ skjønne da :)

Aner ikke hva påsken egentlig står for, noe i bibelen ja - men hva? og hvorfor er påskefargen gul? Pga påskeliljer og påskekyllinger eller er det et eller annet bibelsk?

Hvor lite dere egentlig vet:(

Jesus ble torturert og hengt på korset, han døde, men sto opp den tredje dag (1. påskedag).

Kyllinger og gult er søtt, men har ingenting med kristendommen å gjøre. I gamle dager la ikke hønene egg i mørketiden, men rundt påske begynte de å verpe igjen, og da hadde folk eggefest.

Som vanlig ble hedensk tradisjon innlemmet i kristendommen, noe som ikke er bra.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, jeg er ikke en kirkegjenger. Men jeg studerer ivrig kristendommens og jødedommens historie, og leser selvfølgelig Bibelen ;)

Hva pleier du å gjøre? ;)

Jeg går i kirken noen av dagene, men ikke alle. Alltid på skjærtorsdag.

Og så kombinerer jeg det hele med påskeeggjakt, middag med venner og sånne ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...