Gå til innhold

Ikke-digitalt kamera

Anbefalte innlegg

Gjest Skattekort
Skrevet

Skal kjøpe kamera i bursdagsgave til en gammel dame, hun står utenfor den digitale tidsalder og vil ha et "vanlig, gammeldags med film" :-) Prøver å søke på nett, men kan ikke finne noe. Er dette umulig å få kjøpt i 2009?

Skal ikke være et dyrt, avansert et - men sånne kompakte vi alle brukte i 1999! :-)

Skrevet

"uvanlig, gammeldags med film" :-), hadde vel vært riktigere ;-)

Gjest "gammel" 25 åring
Skrevet

har de virkelig kuttet det ut allerede? jeg er i 20-årene,og merker jeg henger etter! hadde da et flott og nytt kamera i 2000...SÅ lenge siden er da ikke??

Skrevet

Hvorfor ønsker hun ikke lyst på digital kamera? Har hun ikke pc? Skummelt? Redd for å gjøre noe galt?

Ta en prat med henne. Si til henne at du kan stille inn kameraet for henne. Slik at det bare er å trykke. Si så at hun bare tar med seg kameraet til fotoforretningen og ber dem hjelpe henne med å fremkalle bildene slik hun ville gjort med den gode gammeldagse filmrullen....

Nå sier jeg ikke dette for at jeg bare mener det finnes en verden der ute. Jeg har selv et godt gammeldags kompaktkamera liggende. Og et speilreflekskamera. Sånn sett kunne jeg solgt deg begge. Men det er ikke lenge siden jeg var på en forretning og hørte et eldre ektepar spørre etter den gamle type filmruller.... Butikkbetjeningen fant et par ruller i bunnen av batteristativet. Det var lenge siden de hadde tatt inn noe slikt til butikken.

Så på mange måter vil jeg tro at det vil være mye enklere med et digitalkamera. Lettere med tanke på at det mest sannsynlig er vanskeligere å få tak i filmruller. At det nå sannsynligvis ikke er mye dyrere å fremkalle digitale bilder enn filmruller. Regner sånn sett med at prisen på fremkalling av ruller vilstige, da ferre og ferre bruker det, mens veldig mange nå fremkaller bildene minnebrikkene.

Kjenner mange som fremkaller rubb og rake på minnebrikkene. For meg er det litt unødvendig da jeg setter pris på det at jeg nettopp kan velge hvilket bilde jeg vil fremkalle på forskudd.Men samtidig er det jo ikke noe verre å fremkalle rubb og rake, enn da vi bare hadde filmruller. :-)

Skrevet

Min far fikk digitalkamera da han var 68 (?) og vi trodde han kom til å trenge hjelp fra kjæresten sin til å bruke det, men neida! Han elsker det! Tar masse bilder og kobler til skriveren han kjøpte seg og skriver ut i hytt og pine og storkoser seg! Så om hun får et lite kurs så er det ikke så usannsynlig at damen vil beherske det helt fint. :o)

Gjest Skattekort
Skrevet

Hvorfor ønsker hun ikke lyst på digital kamera? Har hun ikke pc? Skummelt? Redd for å gjøre noe galt?

Ta en prat med henne. Si til henne at du kan stille inn kameraet for henne. Slik at det bare er å trykke. Si så at hun bare tar med seg kameraet til fotoforretningen og ber dem hjelpe henne med å fremkalle bildene slik hun ville gjort med den gode gammeldagse filmrullen....

Nå sier jeg ikke dette for at jeg bare mener det finnes en verden der ute. Jeg har selv et godt gammeldags kompaktkamera liggende. Og et speilreflekskamera. Sånn sett kunne jeg solgt deg begge. Men det er ikke lenge siden jeg var på en forretning og hørte et eldre ektepar spørre etter den gamle type filmruller.... Butikkbetjeningen fant et par ruller i bunnen av batteristativet. Det var lenge siden de hadde tatt inn noe slikt til butikken.

Så på mange måter vil jeg tro at det vil være mye enklere med et digitalkamera. Lettere med tanke på at det mest sannsynlig er vanskeligere å få tak i filmruller. At det nå sannsynligvis ikke er mye dyrere å fremkalle digitale bilder enn filmruller. Regner sånn sett med at prisen på fremkalling av ruller vilstige, da ferre og ferre bruker det, mens veldig mange nå fremkaller bildene minnebrikkene.

Kjenner mange som fremkaller rubb og rake på minnebrikkene. For meg er det litt unødvendig da jeg setter pris på det at jeg nettopp kan velge hvilket bilde jeg vil fremkalle på forskudd.Men samtidig er det jo ikke noe verre å fremkalle rubb og rake, enn da vi bare hadde filmruller. :-)

Takk for svar! Problemet er at hun ikke har datamaskin heller, og det er et litt for stort prosjekt å gå i gang med nå :o

Får stikke å snakke med noen større fotobutikker og se hva de kan grave frem.

:-)

Gjest Skattekort
Skrevet

Min far fikk digitalkamera da han var 68 (?) og vi trodde han kom til å trenge hjelp fra kjæresten sin til å bruke det, men neida! Han elsker det! Tar masse bilder og kobler til skriveren han kjøpte seg og skriver ut i hytt og pine og storkoser seg! Så om hun får et lite kurs så er det ikke så usannsynlig at damen vil beherske det helt fint. :o)

Jepp, samme med moren og faren min, de har blitt kjempeflinke. Men denne gamle frøkenen har ikke engang pc og i en alder av 80 år orker hun ikke å lære seg det, sier hun. Er synd, hun er enke og kunne jo kost seg på Sukker ;-)

Gjest Skattekort
Skrevet

Glemte å si at hun bor i et land hvor det ikke er så gode fotobutikker, at det greieste er å fremkalle på nett eller på "gamlemåten". Ikke lett, dette her! Kanskje det må bli en helt annen gave!

Gjest Skattekort
Skrevet

har de virkelig kuttet det ut allerede? jeg er i 20-årene,og merker jeg henger etter! hadde da et flott og nytt kamera i 2000...SÅ lenge siden er da ikke??

Ble faktisk litt overrasket selv. Flere av vennene mine tviholder faktisk på sine gamle ennå. Morsomt når de ber folk ta bilde av oss, så titter de alltid forgjeves på baksiden av kameraet! :)

Gjest Joilet
Skrevet

Det må da være like enkelt med et digitalt et hvor du leverer det inn, og de tar ut minnebrikken og lager kopier av bildene. Søk etter det mest brukervennlige kameraet som finnes. Er laget mobiltelefonen for gamle, sikkert også digitalkameraer :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...