Gå til innhold

Vi må ha ny vaskemaskin!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår kjære goe og trofaste AEG vaskemaskin fra 1995 må trolig snart hengå til de evige vaskemarker.... Vi kostet på en fagmann som skulle se på ulydene, og det var lagerne i motoren som var gåen, og reparasjon vil komme på ca 3000 kr....

Så dermed lar vi den gå så lenge den går (og holder for ørene av hylene og jamringen), og har såvidt begynt å kikke på nettet etter nye.

I utgangspunktet vil jeg gjerne kjøpt AEG om igjen. Hvis det er noen som har sterke anbefalinger om andre merker, er jeg muligens påvirkelig til å endre mening....

Følgende må være til stede:

*må vaske godt (det var ikek tilfelle i en test jeg så fra i sommer)

*stor kapasitet - ikke mindre enn 6 kilo, helst 8 kilo

*sentrifuge - minst 1400 omdreininger (har vel 1200 nå)

*eget ullprogram

*må kunne sentrifugere separat, dvs hvis jeg har håndvasket noe, må jeg kunne sette på kun sentrifugering.

Kom igjen folkens - skal vi kjøpe noe annet enn AEG?

Gjest jajamensan
Skrevet

Enig med Lotte ang Miele om man har råd. Jeg gikk for en Siemens nå i høst - siden jeg IKKE hadde råd til en Miele.

Er meget fornøyd med den. :) 8 kilo og 1600 omdreininger. Hurtigprogram helt ned i 15 min.

Skrevet

Jegvil gjerne komme med et forslag til et nytt punkt på kravslisten din, og det er at maskina kan regulere vannmengden ut fra tøymengden som vaskes.

Jeg har ihvertfall inninmellom behov for å sette på en halvfull vask, f eks pga sær farge, og da er det en stor fordel at man kan kjøre maskin med redusert vannmengde.

Skrevet

Nei. Test på test har vist at AEG er like god som Miele både hva holdbarhet og vaskekvalitet angår. Så alle med AEG kan flire Miele-kjøperne godt bak ryggen og vite at de har betalt unødig mye for samme kvaliteten. Så mye mer som Miele koster, så mye bedre er ikke kvaliteten.

Skrevet

Jegvil gjerne komme med et forslag til et nytt punkt på kravslisten din, og det er at maskina kan regulere vannmengden ut fra tøymengden som vaskes.

Jeg har ihvertfall inninmellom behov for å sette på en halvfull vask, f eks pga sær farge, og da er det en stor fordel at man kan kjøre maskin med redusert vannmengde.

''Jegvil gjerne komme med et forslag til et nytt punkt på kravslisten din, og det er at maskina kan regulere vannmengden ut fra tøymengden som vaskes''

Gjør ikke alle nyere maskiner det da? Liketil vår forrige maskin, en Zanuzzi kjøpt i 1988 regulerte vannmengden ut fra tøymengden. Den gang var den maskinen visstnok den første på markedet som gjorde nettopp det.

Skrevet

Nei. Test på test har vist at AEG er like god som Miele både hva holdbarhet og vaskekvalitet angår. Så alle med AEG kan flire Miele-kjøperne godt bak ryggen og vite at de har betalt unødig mye for samme kvaliteten. Så mye mer som Miele koster, så mye bedre er ikke kvaliteten.

Moren min hadde en AEG Turnamat - kjøpt i 1967. Og den holdt til 2002 :-)

Skrevet

''Jegvil gjerne komme med et forslag til et nytt punkt på kravslisten din, og det er at maskina kan regulere vannmengden ut fra tøymengden som vaskes''

Gjør ikke alle nyere maskiner det da? Liketil vår forrige maskin, en Zanuzzi kjøpt i 1988 regulerte vannmengden ut fra tøymengden. Den gang var den maskinen visstnok den første på markedet som gjorde nettopp det.

''Gjør ikke alle nyere maskiner det da? ''

Jeg skal ikke banne på det, men tviler på at vår 3000-kronersmaskin på hytta har en slik funksjon. Den er vel ca 3 år gammel.

Vi hadde for lenge siden en maskin hjemme som mannen min arvet (bokstavelig talt) etter bestemoren sin da hun døde i 1990, og den hadde en knapp man trykket inn for å få "halv vannmengde", men altså ingen automatisk regulering.

Skrevet

''Gjør ikke alle nyere maskiner det da? ''

Jeg skal ikke banne på det, men tviler på at vår 3000-kronersmaskin på hytta har en slik funksjon. Den er vel ca 3 år gammel.

Vi hadde for lenge siden en maskin hjemme som mannen min arvet (bokstavelig talt) etter bestemoren sin da hun døde i 1990, og den hadde en knapp man trykket inn for å få "halv vannmengde", men altså ingen automatisk regulering.

Du har sikkert rett, jeg har vel sett for lite på det nedre segmentet hva pris angår. :-)

Skrevet

Moren min hadde en AEG Turnamat - kjøpt i 1967. Og den holdt til 2002 :-)

Min mor hadde også en slik en som varte fra kanskje 1972 eller deromkring til den knelte for kanskje 3 år siden.

Veldig varig, og modern var veldig fornøyd med den kraftige sentrifugen. Men jeg fikk lettere fnatt av alt styret med de to tromlene - én for vask og én for sentrifugering, sistnevnte bare en tredjedel i str av førstnevnte, så man måtte ha mange omganger med sentrifugering før man var ferdig med en stor runde vask.

Og innimellom ladet man tydeligvis opp sentrifugen ikke jevnt nok, så da måtte man stoppe den, vente 2 min til barnesikringen ble hevet, omarrangere tøyet og starte på nytt! Puh!!

Og hvis man ville ha oppi skyllemiddel, måtte man stå parat og time det nøyaktig eventuelt ta en ekstra skyllerunde....

For et mas!!

Men jeg antar at de moderne AEG'ene er helautomatiske:-)

Skrevet

Min mor hadde også en slik en som varte fra kanskje 1972 eller deromkring til den knelte for kanskje 3 år siden.

Veldig varig, og modern var veldig fornøyd med den kraftige sentrifugen. Men jeg fikk lettere fnatt av alt styret med de to tromlene - én for vask og én for sentrifugering, sistnevnte bare en tredjedel i str av førstnevnte, så man måtte ha mange omganger med sentrifugering før man var ferdig med en stor runde vask.

Og innimellom ladet man tydeligvis opp sentrifugen ikke jevnt nok, så da måtte man stoppe den, vente 2 min til barnesikringen ble hevet, omarrangere tøyet og starte på nytt! Puh!!

Og hvis man ville ha oppi skyllemiddel, måtte man stå parat og time det nøyaktig eventuelt ta en ekstra skyllerunde....

For et mas!!

Men jeg antar at de moderne AEG'ene er helautomatiske:-)

Jeg vet hva du snakker om :-) En fantastisk liten sentrifuge- som var separat fra vasketrommelen. Og jeg skal love deg at det ble sentrifugert - skikkelig :-) Det var nesten tørt da vi tok det opp. Men kvalitet - det var det :-)

Skrevet

Jeg vet hva du snakker om :-) En fantastisk liten sentrifuge- som var separat fra vasketrommelen. Og jeg skal love deg at det ble sentrifugert - skikkelig :-) Det var nesten tørt da vi tok det opp. Men kvalitet - det var det :-)

Ja, det var kvalitet, og min mor elsket den maskinen. Men jeg tror nok at hun i sitt stille sinn synes det er deilig med den helautomatiske hun nå har, selv om sentrifugen ikke er like bra:-)

Skrevet

Ja, det var kvalitet, og min mor elsket den maskinen. Men jeg tror nok at hun i sitt stille sinn synes det er deilig med den helautomatiske hun nå har, selv om sentrifugen ikke er like bra:-)

Det gjorde moren min også :-) Hun var kjempestolt over sin investering fra år tilbake:-) Hun kjøpte seg senere en UPO, som jeg har arvet. Healutomatisk, og tar utrolig liten plass på mitt lille bad :-)

Skrevet

Jeg kjøpte Miele for et par mnd siden og ingen tidligere maskiner jeg har hatt kan sammenlignes med denne.

Jeg vurderte AEG, men gikk bort fra det da jeg fikk info av selger at den skyller dålig. Det passer dårlig for meg som har litt hypersensitiv hud. I tillegg hadde de hatt en del klager fordi det digitale displayet streiker på AEG-maskinene. Det er mulig det er bare på den modellen jeg vurderte.

Skrevet

Jeg kjøpte Miele for et par mnd siden og ingen tidligere maskiner jeg har hatt kan sammenlignes med denne.

Jeg vurderte AEG, men gikk bort fra det da jeg fikk info av selger at den skyller dålig. Det passer dårlig for meg som har litt hypersensitiv hud. I tillegg hadde de hatt en del klager fordi det digitale displayet streiker på AEG-maskinene. Det er mulig det er bare på den modellen jeg vurderte.

Skrevet

Har ikke peiling på forskjellige merker, men jeg min gamle AEG fra 1998 går som ei klokke fortsatt. (den er henvist til Fatters hybelleilighet, for jeg hadde ikke plass til den på badet da jeg flytta hit jeg bor nå!)

Jeg har en mindre AEG nå som er helt ok og har hatt den siden 2001. Aldri hatt en reparasjon på den.

Jeg ville også gått for en med mer enn 1200 omdreininger, og sett om det gikk an med halv vannmengde, slik morsan nevner.

Skrevet

Jeg har oppigjennom årene hatt mye rart. Nå sverger jeg bare til Miele. Vasker 3-5 maskiner hver dag. Går som en klokke og flytter seg ikke en mm på golvet. DET har andre maskiner jeg har hatt gjort. Vandret bortover badegolvet ved sentrifugering.

Se på denne: http://www.bestbuy.no/product.asp?sku=77481

Har alle programmene du trenger og er dønn solid. Ikke ille kostbar heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...