Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er muligens gravid med nr 2, og i den sammenheng er det en del jeg lurer på.

Jeg ble innlagt på sykehus til observasjon før fødselen sist, med alvorlig svangerskapsforgiftning. Bl.a. måtte jeg gå på blodtrykksmedisiner flere måneder etter fødselen (har fremdeles litt høyt blodtrykk). Jeg håper jeg slipper alt dette, er det økt risiko for å få svangerskapsforgiftning denne gangen? Vil det bli flere kontroller?

Jeg skulle også gjerne sett journalen min fra sykehuset den gang, er det mulig å få den utlevert så lenge etter (8 år)?

Hva er det som gjør at en utvikler sv.forgiftning og er det mulig å forebygge?

Vel, mange spørsmål, men jeg har for alt i verden ikke lyst å oppleve det en gang til...

Håper noen svarer.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32755-svangerskapsforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Har man hatt svangerskapsforgiftning en gang, er det ca. 5 % som utvikler det igjen i neste svangerskap. Likevel er det holdepunkter for å mene at mulighetene stiger betraktelig hvis man har hatt svangerskapsforgiftning av alvorlig grad, og da spesielt hvis det startet tidlig i svangerskapet, ihvertfall før 30. uke. Jeg synes du skal snakke med din lege om alt dette, og spørre om vedkommende kan få tak i din fødselsjournal. Her får man innblikk i alvorlighetsgraden samtidig som man kan gå igjennom hendelsesforløpet, noe som kan være godt for deg i din bearbeiding. Det anses ikke som mulig å forebygge svangerskapsforgiftning, men det er veldig viktig å oppdage det tidlig, så man kan følge med på at det ikke blir alvorlig for hverken mor eller barn, før man evt. griper inn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...