Gå til innhold

Kroner på gamle jeksler?


fresja

Anbefalte innlegg

Alle mine jeksler er fulle av amalgam, noen av fyllingene er nok 40 år. Foreløbig må jeg skifte en. Min (utenlandske) tannlege foreslår krone. Hva er den laget av? Det stoffet man fyller i jekslene nå istedenfor amalgam, hvor lenge tror man det holder? Jeg kommer til å forsøke med krone på den første jekslen, men har ikke råd til å skifte ut alle blommene med noe så dyrt. Jeg er passert 50, så det er ikke sikkert jeg får bruk for tenner i 40 år til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei fresja.

Når tenner er blitt plomberte gjennom mange år kan tiden komme da selve tannen ikke lenger har styrke nok i seg selv til å holde på en plombe.

En krone er en *tann utenpå tannen*

Den sikrer både styrke for fremtiden og gir et kosmetisk udmerket resultat.

Det er meget begrenset hva moderne fyllingsmaterialer kan utrette for en medtatt tann.

Kroner lages av forskjellige materialer, men vanligst er en kombinasjon av en gull-legering som det brennes porselen utenpå.

Utviklingen går imidlertid i retning av kroner som består av rent keramisk materiale.

Behandlingen er dyr, men vil jo vare i mange, mange år.

En sikker vurdering av et tilfelle som ditt kan ikke gis via opplysninger her, men bare med et personlig tannlegebesøk.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...