gurvin Skrevet 5. august 2001 Del Skrevet 5. august 2001 Selv om det ikke er lenger siden enn ett år siden jeg fødte mitt første barn, er det utrolig hvor mye man ikke husker og lurer på... Håper du kan svare meg på noen av disse spørsmålene. 1. Jeg er 32 år gravid for annen gang og nå 10+1 uke på vei. Nå lurer jeg på hvor tidlig det går an å få kynnere? Hadde mye (og normale) kynnere forrige gang, men nå synes jeg allerede jeg merker at magen tidvis strammer seg og blir hard. Særlig på kvelden når jeg er sliten. Det er vel ikke direkte vond, men ubehagelig som en slags mild mens-smerte. Må legge til at jeg har stresset veldig i det siste med bryllup og vår lille "turbo-datter".. 2. Jeg er plaget med mye mageknip, rett etter at jeg har spist. Er dette vanlig og er det noe jeg kan gjøre for å unngå det? Spiser ofte i løpet av dagen p.g.a mye kvalme (som er verst når jeg er sulten). 3. Bekymrer meg også endel over at jeg denne gangen har stresset mye disse første ukene. Har det stor påvirkning for fosteret? Kan det ta noen skade av dette? Naturlig nok for man jo ikke slappet så mye av med en liten krabat på 12 mnd å ta seg av. Er det viktig å ta det veldig med ro? Vel, dette var mine spørsmål og bekymringer for denne gang. Venter spent på svar:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32769-noen-spm-fra-en-2gangs-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 9. august 2001 Del Skrevet 9. august 2001 Du må huske på at livmoren din knapt er ovenfor skambeinet, så hvis du kjenner at magen er hard, kan det godt være tarmene som er utgangspunktet for ubehaget. Kjennes det ut som menssmerter, er det nok et tegn på at du bør ta deg tid til å hvile litt mer. Litt ubehag fra livmoren er heller ikke uvanlig å få p.g.a. strekket som båndene (som holder livmoren på plass) blir utsatt for. At man får mageknip er vanlig å få i svangerskapet. Dette fordi tarmene jobber litt tregere av hormonelle årsaker. Sørg for å drikke mye, spis gjerne mindre måltider, noe oftere enn vanlig. Det er ekstra bra å spise mye fiberrik mat, og vær heller litt forsiktig med kraftig mat som biff o.l. Det kan være lurt å legge seg litt ned etter et måltid, men ellers er aktivitet bra, også for fordøyelsen. At du holder et høyt aktivitetsnivå nå i forhold til da du gikk gravid første gang, er noe de aller fleste småbarnsmødre vil kjenne seg igjen i. Det virker nesten som en luksus å gå gravdi første gang, når man kan ta de hensyn til hvile, søvn osv. som man selv ønsker. Du må tenke på at dette er noe du tåler. Forestill deg hvordan det var før i tiden når kvinnene hadde ansvar for hus, hjem og kanskje gårdsdrift i tillegg til å ha 8 barn (for å sette det litt på spissen). Det er utrolig hvor viselig naturen har innrettet det. Vi tåler faktisk mer enn vi tror, men har du anledning til å hvile når du føler sterkt behov for det, er det ikke noe som er bedre enn det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32769-noen-spm-fra-en-2gangs-gravid/#findComment-128829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.