Gjest amgO Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Hei! Jeg er en jente på 24 år. Svært fysisk aktiv, trener fast 5-6 dager i uken, har en aktiv og fysisk jobb, spiser sunt. Jobber kombinert dag og kveldstid og trener ofte sent. Spiser frukt og grønnsaker hver dag, og spiser ellers mye kylling, laks, egg og stort sett sunt pålegg. Drikker ikke melk eller spiser melkeprodukter. Drikker svært sjelden alkohol, maks 1-2 ganger i måneden, og stort sett bare et glass vin til mat. For ca 3 år siden hadde jeg en periode på et par år hvor jeg slet mye med bihulebetennelse, og fikk antibiotika flere ganger i løpet av to år. Bihulebetennelsen var vanskelig å bli kvitt, og jeg tror det muligens var på grunn av at jeg i alle tilfellene begynte å trene igjen før jeg var ordentlig frisk. Har også slitt med ørebetennelse helt siden jeg var 2 år, men dette gikk over for en god stund siden. Ca. 1 år etter årene jeg hadde bihulebetennelse begynte jeg å få problemer med magen. Så lenge jeg kan huske har jeg slitt med oppblåst mage, men er slank ellers (172cm 58kg). Men etter dette begynte jeg å få smerter, og problemer med både forstoppelse, og motsatt. Jeg har tatt mange forskjellige allergitester hos legen, ingen av dem har slått ut. Jeg har selv kuttet ut melk og melkeprodukter, og ble en del bedre etter dette. Allikevel reagerer jeg veldig fort på matvarer om det f. eks er gjærbakst, svært fettholdig mat, alkohol (spesielt øl) store mengder med sukker osv. For ca 6 mnd siden fikk jeg beskjed om at jeg hadde mangel på vitamin B12. Begynte på trioBe, utskrevet på resept av legen. Nå har det seg også slik at jeg ofte blir syk, og det varer nesten aldri kortere enn en uke. Da er det influensa - lignende, og jeg må ta det helt med ro for å bli frisk. Blir stort sett syk i overgangene fra sommer - høst og vinter - vår, men noen ganger ellers også. De siste årene har jeg alltid blitt syk i overgangen april/mai, med hoste, vond hals, tett nese og ”kløe” i brystet. Jeg reagerer fra før på husstøv og katt. Har ikke testet meg for pollenallergi. Jeg har også blitt matforgiftet 2 ganger det siste året. Ingen av de jeg har reist med har blitt det, selv om vi har spist noenlunde det samme. Ved ett av tilfellene fikk noen av de andre litt vondt i magen. I perioder har jeg følt meg veldig sliten. Dette har blitt bedre etter jeg begynte på trioBe. Jeg har alltid vært glad i mat og spiser ganske mye, og alltid etter trening. Legger sjelden på meg. Jeg føler at magen er bedre nå enn gjennomsnittlig de siste årene, men sliter fortsatt med veldig ømfintlig mage og lett for å bli syk. Jeg tar omega 3 og trioBe hver dag, ellers ingen vitaminer, prøver å få i meg mest mulig gjennom mat. I perioder uten trening, f. eks ferier og høytider, må jeg være veldig påpasselig med hva og hvor mye jeg spiser, hvis ikke ender jeg opp med å ligge våken hele natten pga forstoppelsesliknende smerter i magen. Så lenge jeg holder meg i aktivitet på en eller annen måte går det bedre. Jeg lurer på hva som kan være årsaken til at jeg reagerer så fort på visse typer mat, og hvorfor det ikke slår ut på allergitestene? Har det noe sammenheng med at jeg ofte er syk? Hva kan jeg gjøre for å styrke immunforsvaret? På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328283-b12-mangel-mageproblemer-og-d%C3%A5rlig-immunforsvar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Du beskriver mange helseplager i ditt innlegg, og det kan være vanskelig å gi konkrete råd. La meg kommentere fortløpende. I og med at det gikk et år mellom antibiotikakurene og dine fordøyelsesplager er det mindre sannsynlig at det er en sammenheng. Mangel på vitamin B12 betyr oftest, hos de som ikke er strenge veganere, at tarmen ikke klarer å ta opp dette vitaminet. Vitamin B12 er et stort molekyl og må ha hjelp til å passere tarmveggen. Det kobles derfor til et bæremolekyl som skilles ut fra magesekken og sammen med dette skjer opptaket i nederste delen av tynntarmen. Mangel på B12 kan derfor indikere betennelse eller lignende i magesekken som ikke klarer å skille ut bærermolekylet. En undersøkelse der man ser ned i magen med et skop (gastroskopi) vil kunne gi nærmere svar. Dessuten vil man kunne undersøke om du har cøliaki. Dette er en intoleranse overfor gluten som er et protein som finnes i hvete og kornprodukter. En blodprøve vil også kunne si om du er disponert for cøliaki. Dine plager i overgangen april/mai flere år på rad gjør at jeg synes du skal teste deg mot bjerkepollen og gjerne også andre typer trepollen og gresspollen. I og med at du reagerer på gjærbakst, øl og sukker viil jeg også anbefale en test mot ulike sopptyper. Jeg tror at når du finner ut av hva du ikke tåler, så vil immunsystemet og mostandskraften også bli bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328283-b12-mangel-mageproblemer-og-d%C3%A5rlig-immunforsvar/#findComment-2743843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.