Gjest GSD Skrevet 7. august 2001 Del Skrevet 7. august 2001 Hei! For et par år tilbake så trente jeg ektremt mye på helsestudio og fikk etter hvert en betraktelig stor muskelmasse. Jeg gikk opp over 20 kg på treningen min over ca 3 år. På slutten så tok jeg et lovlig kosttilskudd som jeg ikke husker navnet på, men det var et pulver som man blandet ut i vann og hadde sjokoladesmak. Dette var kjøpt hos treningsspesialisten Mobech, og var således et lovlig middel. Dette gjorde at jeg gikk opp veldig mye på kort tid og økte min styrke. Uansett så fikk jeg i allefall plutselig kyssesyken og fikk fullstendig treningsforbud i mange måneder. Det ble en veldig brå overgang på kroppen min å gå fra styrketrening 6 dager i uka til 0 dager i uka. Under treningsforbudet så var jeg ferdig med min utdannelse, og begynte å jobbe fulltid, så jeg fikk "aldri" anledning til å ta opp igjen treningen. Mitt spørsmål er: hva er det som skjer når en slik stor muskelmasse blir "overlatt" til seg selv uten noen form for "trene-seg-ned" program? Jeg snakket med en tidligere helsestudio-trener/instruktør nå nylig, og han tipset meg om at kroppen min sannsynligvis, som følge av min tidligere intense trening, er full av vann. Han ba meg sjekke ved å presse fingrene inn på forskjellige steder, og se om det ble en grop/merke der hvor jeg presset, og det blir det stort sett over hele magepartiet og brystregionen. Han sa at dette var veldig vanlig hos folk som tidligere hadde trent mye, og at det beste var å drikke kaffe til måltider og å unngå salt o.s.v. Mitt andre spørsmål til dere er: er dette vanlig, og finnes det/anbefaler dere medikamenter for å behandle slikt overflødig vann? Jeg vet at dette er et veldig omdiskutert emne hos norges leger, og de fleste benekter at dette faktisk skjer. Man får med en gang stempelet "overvektig" og blir satt på en streng diett. Jeg har allerede blitt kvitt mange av mine kilo ved å følge disse "vanndrivende tipsene", mens hos min bedriftslege så fikk jeg opplyst at jeg var overvektig og at min tidligere trening/muskelmasse ikke hadde noen ting å si.... Jeg venter i spenning på et (forhåpentligvis) saklig svar :-) Mvh GSD 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32867-vann-i-kroppen-ved-nedbryting-av-muskelmasse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 8. august 2001 Del Skrevet 8. august 2001 Dette kan jeg dessverre ikke nok om til å gi deg et godt svar. Kanskje du kan legge fram problemstillingen for Idrettslege Thor-Øistein Endsjø i Doktor Onlines forum om idrettsmedisin? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32867-vann-i-kroppen-ved-nedbryting-av-muskelmasse/#findComment-128563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.