Gå til innhold

Jeg løy til svigermor

Gjest Bør jeg ha dårlig samvittighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neida, en hvit løgn er vel greit.. men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare kunne sagt det som det er? At du har mye du må ordne i heimen, og derfor må takke nei.. Kanskje ungene kunne dratt (hvis de ville da?). Hun vil vel bare være snill og hjepe til, og ha kontakt med barnebarna. Og det er jo bra, kunne vært omvendt.. at du aldri hørte noe når mannen din ikke er hjemme. Kanskje ungene vil ligge over en helg også.. vet ikke hvor gamle de er, eller hva de måtte mene om det, men sønnen min i hvert fall synes det er kjempestas å overnatte hos besteforeldre. Også får jeg tid til å gjøre en del husarbeid, uten å måtte underholde han, eller få dårlig samvittighet for å ikke få tid til å finne på noe gøy med poden.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

5

• laban

4

• morsan

3

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Klart det er behagelig å ha et godt forhold til svigermor. Men det har du da ikke, all den tid du lyver til henne? Å ha et overfladisk godt forhold er sikkert nyttig i visse sammenhenger, men ikke om det gjør at du må gå i mot dine egne prinsipper.

Min "svigermor" er slettes ikke enkel og vi har vel ikke hva man kan kalle et -godt- forhold (ting som har skjedd i fortiden). Men jeg er høflig, ærlig og hyggelig mot henne. Jeg sørger for at hun føler seg velkommen hos oss når hun faktisk er velkommen. Om hun velger å forholde seg til de få gangene vi avlyser den ukentlige middagen i større grad enn alle de gangene jeg serverer middag, te og har en åpen dør - så er det hennes valg. Jeg kan ikke kontrollere hennes følelser og forsøker heller ikke det.

Om hun blir såret, så forklarer jeg situasjonen og går videre med livet mitt. Hun kan være så bitter, såret og krass hun ønsker, men jeg er fremdeles hyggelig og gjestfri når det passer for oss.

Slik fungerer alle forholdene mine, i den grad jeg klarer det.

Vel, jeg føler jo at jeg har et godt forhold til henne, men jeg forstår hva du mener.

Det er den risikoen der jeg ikke tør å ta, derfor valgte jeg en hvit løgn.

Det har noe med å gjøre at hun lett tar ting personlig. Da ungene var yngre hendte det at jeg en skjelden gang droppet å være med for å komme ajour. Dette tok hun opp med meg en gang og lurte på hvorfor det var slik?

Sønnen hennes (min mann) drar aldri på besøk til henne alene. Vi skal liksom alltid komme alle sammen. Dette synes jeg er litt rart. For meg er det helt naturlig å stikke en tur til foreldrene mine alene en gang i blandt.

Det skjer aldri at han gjør det og det virker ikke som svigermor savner det heller.

Skrevet

Vel, jeg føler jo at jeg har et godt forhold til henne, men jeg forstår hva du mener.

Det er den risikoen der jeg ikke tør å ta, derfor valgte jeg en hvit løgn.

Det har noe med å gjøre at hun lett tar ting personlig. Da ungene var yngre hendte det at jeg en skjelden gang droppet å være med for å komme ajour. Dette tok hun opp med meg en gang og lurte på hvorfor det var slik?

Sønnen hennes (min mann) drar aldri på besøk til henne alene. Vi skal liksom alltid komme alle sammen. Dette synes jeg er litt rart. For meg er det helt naturlig å stikke en tur til foreldrene mine alene en gang i blandt.

Det skjer aldri at han gjør det og det virker ikke som svigermor savner det heller.

''Det har noe med å gjøre at hun lett tar ting personlig. Da ungene var yngre hendte det at jeg en skjelden gang droppet å være med for å komme ajour. Dette tok hun opp med meg en gang og lurte på hvorfor det var slik?''

Jeg synes hun taklet situasjonen på en svært sunn og fornuftig måte. Hun spurte deg rett ut hvorfor du gjorde det slik, i stedet for å gå rundt og være såret. Om du da svarte respektfullt, men ærlig, så burde situasjonen enten være ute av verden eller ute av dine hender.

mariaflyfly
Skrevet

Teit å lyve om noe man bare kan si sannheten om,

synes

brilleslangen
Skrevet

Å skulle noe annet/har andre planer trenger jo ikke akkurat bety at dere skulle bort. Når du har vasket hus, luket i hagen etc så har du, jo gjort noe annet. Hadde du derimot ligget langflat på sofaen og bare tatt livet medro hele helga, da kunne du ha hatt dårlig samvittighet. Men så lenge du fakttisk brukte helga aktivt synes jeg ikke du skal ha det. Man trenger faktisk ikke ha gode unnskyldninger alltid. Detat det ikke passer er unnskylding god nok synes jeg. Men man bør passeseg for ikke å avvise hver gang da...

Skrevet

Neida, en hvit løgn er vel greit.. men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare kunne sagt det som det er? At du har mye du må ordne i heimen, og derfor må takke nei.. Kanskje ungene kunne dratt (hvis de ville da?). Hun vil vel bare være snill og hjepe til, og ha kontakt med barnebarna. Og det er jo bra, kunne vært omvendt.. at du aldri hørte noe når mannen din ikke er hjemme. Kanskje ungene vil ligge over en helg også.. vet ikke hvor gamle de er, eller hva de måtte mene om det, men sønnen min i hvert fall synes det er kjempestas å overnatte hos besteforeldre. Også får jeg tid til å gjøre en del husarbeid, uten å måtte underholde han, eller få dårlig samvittighet for å ikke få tid til å finne på noe gøy med poden.

Min svigermor er svært aktiv og sprek pensjonist. Hun reiser og farter i inn og utland.Hun har mange planer. Når hun inviterer oss på middag, så har hun satt av dette på sin timeplan. Hun spør ikke om de vil overnatte. Men hun har begynt å invitere ungdommene til seg av og til, men det er nok litt sent. De har jo andre planer.

Hun kan invitere den yngste, synes jeg. Hun har sikkert kjempelyst, men det gjør hun ikke. Hun venter nok til hun er tenåring også, men da er det jo for sent.

På fredag kommer mannen min hjem og jeg sa til henne at vi kan komme på middag en dag i den uka han er hjemme, slik at han kan være med også. Det var greit det, men da måtte det bli på tirsdag for det var bare den dagen det passet for henne.

Så det er ikke bare vi som har travle dager. Det kan være travelt nok å være pensjonist også:-)

Skrevet

''Det har noe med å gjøre at hun lett tar ting personlig. Da ungene var yngre hendte det at jeg en skjelden gang droppet å være med for å komme ajour. Dette tok hun opp med meg en gang og lurte på hvorfor det var slik?''

Jeg synes hun taklet situasjonen på en svært sunn og fornuftig måte. Hun spurte deg rett ut hvorfor du gjorde det slik, i stedet for å gå rundt og være såret. Om du da svarte respektfullt, men ærlig, så burde situasjonen enten være ute av verden eller ute av dine hender.

Joda, jeg svarte at jeg trengte litt tid til å komme ajour hjemme og det ble ikke noe mer diskusjon ut av det.

Skrevet

Joda, jeg svarte at jeg trengte litt tid til å komme ajour hjemme og det ble ikke noe mer diskusjon ut av det.

Der ser du... Det var da ikke så farlig? :)

Skrevet

Å skulle noe annet/har andre planer trenger jo ikke akkurat bety at dere skulle bort. Når du har vasket hus, luket i hagen etc så har du, jo gjort noe annet. Hadde du derimot ligget langflat på sofaen og bare tatt livet medro hele helga, da kunne du ha hatt dårlig samvittighet. Men så lenge du fakttisk brukte helga aktivt synes jeg ikke du skal ha det. Man trenger faktisk ikke ha gode unnskyldninger alltid. Detat det ikke passer er unnskylding god nok synes jeg. Men man bør passeseg for ikke å avvise hver gang da...

"Men man bør passeseg for ikke å avvise hver gang da"

Jeg er helt enig i det og dette er første gangen etter at han dro.

Jeg var litt stressa akkurat nå. Hadde mye hengende over meg og jeg har en deilig følelse i dag over alt jeg fikk gjort i helga:-)

Jeg synes min svigermor er en blid og elskelig dame og jeg føler hun prater lettere med meg enn sin egen sønn. Mulignes fordi han er mer rett fra levra og ikke har sperrer på samme måte som meg. Kanskje dettopp derfor jeg har et godt forhold til henne også, fordi jeg er flinkere til å "lese" folk.

Gjest har du løyet, da?
Skrevet

Du har da ikke løyet, du har jo skullet noe annet. Nemlig "vaske huset, vasket flere maskiner med klær, jeg har klippet plen, jeg har plantet og luket"

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Der ser du... Det var da ikke så farlig? :)

Nei, kanskje ikke, men jeg føler fremdeles at det er vanskelig å avvise henne og jeg tror det kommer av hennes elskelige vesen. Hun er nemlig alle tiders blid og hyggelig slik jeg startet med å si i hovedinnlegget mitt.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, kanskje ikke, men jeg føler fremdeles at det er vanskelig å avvise henne og jeg tror det kommer av hennes elskelige vesen. Hun er nemlig alle tiders blid og hyggelig slik jeg startet med å si i hovedinnlegget mitt.

Oi sann, to forskjellige nick i samme tråd. Håper webmaster tilgir meg.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Teit å lyve om noe man bare kan si sannheten om,

synes

He he

Skrevet

Jeg forstår hvordan du kjenner det, for vi synes også hverdagene går i ett, iog at helgene er hellige, og det er godt å ikke ha så mye program.

Kunne du ha foreslått at svigermor i stedet kom hjem til dere en dag i uka, og var der når ungene kom fra skolen, evt hentet i barnehagen, og så kunne hun lage middag til deg og barna?

Da ville du slippe besøkene i helgene, og samtidig få avlastning i en hektisk hverdag!

Jeg har nettopp hatt et to ukers besøk av svigermor - og hun har vært til enorm hjelp i to ekstra fulle uker, der vi jobbet mye - og hun tok seg mye av hus og heim og matlaging :-)

''Kunne du ha foreslått at svigermor i stedet kom hjem til dere en dag i uka, og var der når ungene kom fra skolen, evt hentet i barnehagen, og så kunne hun lage middag til deg og barna?

Da ville du slippe besøkene i helgene, og samtidig få avlastning i en hektisk hverdag!''

Godt forslag!

Gjest mimi le clown
Skrevet

Nei, det synes jeg slett ikke du skal. Kanskje du kan komme henne i forkjøpet noen helger og si at dere har planlagt det eller det?

Gjest Kayia
Skrevet

Dersom dette er et møster du ønsker å bryte må du nok være modigere enn du var her. Tenk på det på denne måten; Ville du ønsket at en venninne løy eller fordekket en irratasjon over at hun syns du ba henne på kaffe litt for ofte, eller ville du foretrekke et ærlig "du, denne helgen har jeg så innmari masse å gjøre hjemme, så vi får ha det tilgode"? Blir det ikke lett en unødvendig "lurer på om hun egentlig mener at jeg egentlig burde...om jeg egentlig er til bry?"- spiral av å fordekke ting på denne måten?

candyqueen_83
Skrevet

Jeg tror vi snakker om atskillig større avstander her. Men det er ikke min sak å spekulere i det.

;O)

Skrevet

For det første er jeg enig med dem som under her stiller spørsmål ved om du _egentlig_ løy; du HAR jo gjort noe annet, og ganske mye også.

Jeg kjenner meg også igjen i det at det ikke er noen voldsom lettelse å bli invitert på søndagsmiddag. I tillegg begynner de oftest kl 16, hvilket betyr at b-mennesker som oss får en veldig kort dag før vi må dra av gårde på middag. Heldigvis skjer det ikke hver helg;-)

Jeg har videre full forståelse for at man føler for å ta hensyn til hennes følelser - at hun ikke skal bli såret osv over dette, samtidig som jeg rent prinsippielt er enige med dem som sier at det er bare å si det som det er på en pen måte.

Men jeg synes ikke selv det er så lett å leve etter det, og etter mange år med å ikke være rett ut av posen og si ting rett ut, blir det bare enda verre å gjøre det. Og mottakeren av beskjeden vil kanskje lettere få bakoversveis;-)

Skrevet

"Men man bør passeseg for ikke å avvise hver gang da"

Jeg er helt enig i det og dette er første gangen etter at han dro.

Jeg var litt stressa akkurat nå. Hadde mye hengende over meg og jeg har en deilig følelse i dag over alt jeg fikk gjort i helga:-)

Jeg synes min svigermor er en blid og elskelig dame og jeg føler hun prater lettere med meg enn sin egen sønn. Mulignes fordi han er mer rett fra levra og ikke har sperrer på samme måte som meg. Kanskje dettopp derfor jeg har et godt forhold til henne også, fordi jeg er flinkere til å "lese" folk.

''jeg føler hun prater lettere med meg enn sin egen sønn. Mulignes fordi han er mer rett fra levra og ikke har sperrer på samme måte som meg. ''

he he, kjenner meg litt igjen i denne også.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

For det første er jeg enig med dem som under her stiller spørsmål ved om du _egentlig_ løy; du HAR jo gjort noe annet, og ganske mye også.

Jeg kjenner meg også igjen i det at det ikke er noen voldsom lettelse å bli invitert på søndagsmiddag. I tillegg begynner de oftest kl 16, hvilket betyr at b-mennesker som oss får en veldig kort dag før vi må dra av gårde på middag. Heldigvis skjer det ikke hver helg;-)

Jeg har videre full forståelse for at man føler for å ta hensyn til hennes følelser - at hun ikke skal bli såret osv over dette, samtidig som jeg rent prinsippielt er enige med dem som sier at det er bare å si det som det er på en pen måte.

Men jeg synes ikke selv det er så lett å leve etter det, og etter mange år med å ikke være rett ut av posen og si ting rett ut, blir det bare enda verre å gjøre det. Og mottakeren av beskjeden vil kanskje lettere få bakoversveis;-)

''hvilket betyr at b-mennesker som oss får en veldig kort dag før vi må dra av gårde på middag''

He he, ja nemlig:-) Har skjønt at vi har en del til felles der ja:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...