Gå til innhold

Jeg løy til svigermor

Gjest Bør jeg ha dårlig samvittighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, samtidig som jeg misunner deg. Vi har ingen i nærheten som ber oss på middag, ingen. Det hadde vært veldig koselig, _avogtil_. Jeg ser helt klart at det kan bli for mye av det også.

Svigermoren din høres forøvrig veldig hyggelig ut, og vil deg det beste virker det som. Kanskje du skulle ta en prat med henne om dette, og kanskje du kunne få gjort noen ærender etter middag, mens barna var igjen med bestemor noen timer? (hvis dere ikke bor langt unna hverandre da)

Her ser det ihvertfall ut som du har gode muligheter for minnelige løsninger.

Lykke til :-)

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

5

• laban

4

• morsan

3

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg forstår hvordan du kjenner det, for vi synes også hverdagene går i ett, iog at helgene er hellige, og det er godt å ikke ha så mye program.

Kunne du ha foreslått at svigermor i stedet kom hjem til dere en dag i uka, og var der når ungene kom fra skolen, evt hentet i barnehagen, og så kunne hun lage middag til deg og barna?

Da ville du slippe besøkene i helgene, og samtidig få avlastning i en hektisk hverdag!

Jeg har nettopp hatt et to ukers besøk av svigermor - og hun har vært til enorm hjelp i to ekstra fulle uker, der vi jobbet mye - og hun tok seg mye av hus og heim og matlaging :-)

''Kunne du ha foreslått at svigermor i stedet kom hjem til dere en dag i uka, og var der når ungene kom fra skolen, evt hentet i barnehagen, og så kunne hun lage middag til deg og barna?''

Jeg kan foreslå at hun kommer, men jeg vet ikke om jeg tør foreslå at hun lager middag:-)

Gjest prust
Skrevet

''Kunne du ha foreslått at svigermor i stedet kom hjem til dere en dag i uka, og var der når ungene kom fra skolen, evt hentet i barnehagen, og så kunne hun lage middag til deg og barna?''

Jeg kan foreslå at hun kommer, men jeg vet ikke om jeg tør foreslå at hun lager middag:-)

Hvorfor ikke det da? Jeg forstod på deg i hovedinnlegget at hun likte å øage mat og gjorde "mer ut av" middagen enn du pleide. Slik er det hos oss også. Vi gjør det ofte veldig lettvint, og det er fantastisk å komme hjem til en skikkelig middag som svigermor har laget til oss - og hun vet vi setter stor pris på det.

Det er jo viktig å legge det frem slik at hun forstår at dette er noe hun med sin "kompetanse" kan hjelpe dere med, slik at alle får noe positivt ut av det! Hun kan kanskje få en time eller to med barna før du kommer, som kan være kjempefin for alle - pluss at du kommer til dekket bord!

Gjest egen familie, hva er det?
Skrevet

Lurer bare på en ting: "Besøke egen familie"? Er ikke svigerforeldrene "egen" familie, da?

Skrevet

Lurer bare på en ting: "Besøke egen familie"? Er ikke svigerforeldrene "egen" familie, da?

Jeg ville også kalt min søsken og foreldre for egen familie i motsetning til min manns familie...

Gjest prust
Skrevet

Nei, kanskje ikke, men jeg føler fremdeles at det er vanskelig å avvise henne og jeg tror det kommer av hennes elskelige vesen. Hun er nemlig alle tiders blid og hyggelig slik jeg startet med å si i hovedinnlegget mitt.

''Nei, kanskje ikke, men jeg føler fremdeles at det er vanskelig å avvise henne og jeg tror det kommer av hennes elskelige vesen. Hun er nemlig alle tiders blid og hyggelig slik jeg startet med å si i hovedinnlegget mitt.''

Jeg forstår deg veldig godt, for jeg vil heller ikke såre min svigermor. Vi hadde mer krasj tidligere, fordi vi er så utrolig forskjellige - nå har vi vel mer akseotert det - og hun hjelper oss med det hun liker å gjøre (lage mat, vaske, stryke tøy, hjelpe igarasjen og kjøkkenet, hente og levere i barnehagen) - mens min mor ikke er så sterk på sånne ting - hun setter seg heller sammen med barna og leker med dem og leser for dem, er barnevakt en sjelden gang, henter og bringer hit og dit og lapper litt tøy.

Når vi er sammen med svigermor, er det gjerne i en uke eller to om gangen, og det kan bli litt tett. Da tar jeg gjerne med meg ungene, så kan hun og mannen min få gjort ferdig prosjekter eller ærender, for hun kan nok bli litt sliten av ungene og vårt rot...

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hvorfor ikke det da? Jeg forstod på deg i hovedinnlegget at hun likte å øage mat og gjorde "mer ut av" middagen enn du pleide. Slik er det hos oss også. Vi gjør det ofte veldig lettvint, og det er fantastisk å komme hjem til en skikkelig middag som svigermor har laget til oss - og hun vet vi setter stor pris på det.

Det er jo viktig å legge det frem slik at hun forstår at dette er noe hun med sin "kompetanse" kan hjelpe dere med, slik at alle får noe positivt ut av det! Hun kan kanskje få en time eller to med barna før du kommer, som kan være kjempefin for alle - pluss at du kommer til dekket bord!

Så det det er ikke frekt å spørre om det altså?

Jeg hadde vel helst sett at hun forslo det selv, men du har sikkert rett i at jeg burde ha gjort det.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Selvsagt er hun det, men jeg tror du forstår veldig godt hva jeg mener. Mine foreldre, min søster og bror har hatt møttes flere helger, hvor jeg vi har vært hos svigermor fordi hun var først ute med invitasjonen.

Sikker stygt å si, men det har ergret meg litt. Jeg er ihvertfall ærlig når det gjelder dette:-)

Skrevet

''Lurer bare på en ting: "Besøke egen familie"? Er ikke svigerforeldrene "egen" familie, da?''

Nei, "min familie" er mine unger, mine søsken og mine foreldre. Hans familie er hans søsken og foreldre. Men hans familie er min svigerfamilie (som jeg er utrolig glad i!) og omvendt.

Gjest prust
Skrevet

Så det det er ikke frekt å spørre om det altså?

Jeg hadde vel helst sett at hun forslo det selv, men du har sikkert rett i at jeg burde ha gjort det.

Skjønner jo at du helst vil at hun skal foreslå det - men hun tenkter kanskje at det er frekt å foreslå det fra hennes side (at dere kanskje synes det ikke passer å ha henne der i uka).

Du kan jo si: "Kunne du tenke deg å komme til oss i 14-15 tida f.eks. annenhver onsdag og være litt sammen med ungene og lage til en enkel middag? Jeg synes hverdagene går veldig i ett og skulle gjerne hatt en voksenperson sammen med ungene litt tidligere en dag innimellom.... "

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Skjønner jo at du helst vil at hun skal foreslå det - men hun tenkter kanskje at det er frekt å foreslå det fra hennes side (at dere kanskje synes det ikke passer å ha henne der i uka).

Du kan jo si: "Kunne du tenke deg å komme til oss i 14-15 tida f.eks. annenhver onsdag og være litt sammen med ungene og lage til en enkel middag? Jeg synes hverdagene går veldig i ett og skulle gjerne hatt en voksenperson sammen med ungene litt tidligere en dag innimellom.... "

He he, joda- Spørs om hvordan min mor vil reagere da:-)

Hun sier hun vil komme til oss å vaske en dag i uka, men jeg nekter:-)

Gjest prust
Skrevet

He he, joda- Spørs om hvordan min mor vil reagere da:-)

Hun sier hun vil komme til oss å vaske en dag i uka, men jeg nekter:-)

Jeg tar i mot hjelp fra svigermor i huset vårt - vi hjelper henne med ting hun ikke klarer selv - f,eks, hogge og kløyve og kjøre ved, kappe mye ved når vi er hos henne, male huset, gjøre tugen ting i hagen, få tak i håndtverkere når det trengs, klippe hekken osv.

Tror ikke en skal være "stor på det" - de fleste som er i familie vil jo kunne gjøre hverandre små og store tjenester innimellom!

Skrevet

Jeg ser mørkt på fremtiden dersom jeg skulle få svigerdøtre som prioriterer å ta med ungene til sin "egen familie" fremfor til oss. Jeg kan aldri bli mormor jeg, siden jeg ikke har døtre. Og dersom det blir slik "Bør jeg ha..." beskriver, så blir jeg vel annenrangs bestemor, jeg da?

Skrevet

Jeg ser mørkt på fremtiden dersom jeg skulle få svigerdøtre som prioriterer å ta med ungene til sin "egen familie" fremfor til oss. Jeg kan aldri bli mormor jeg, siden jeg ikke har døtre. Og dersom det blir slik "Bør jeg ha..." beskriver, så blir jeg vel annenrangs bestemor, jeg da?

Nå synes jeg du drar den litt langt.

Denne svigermoren / farmoren inviterer dem jo _ofte_, slik at det er snakk om å _også_ kunne besøke den andre siden innimellom. Spesielt når ikke svigermors eget barn, altså trådstarters mann, kan være med. Det er vel ikke så merkelig.

Jeg er enig med deg i at enkelte svigerdøtre (og svigermødre) har mye rart for seg - jeg har lest mange rare innlegg her om forskjellsbehandling på både den ene og den andre måten. Men jeg synes ikke man skal være forpliktet til å si jatakk til hvert eneste tilbud om søndagsmiddag, uansett om det kommer fra mor eller svigermor.

Hvis du klarer å være "åpen tilbyder" for dine sønner med familie når når den tid kommer, uten å blande deg inn i livene deres i for stor grad, tror jeg ikke du har noenting å frykte.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Neida, hun har er slett ingen annenrangs bestemor. Hun har bodd nærmere oss enn mormor og morfar og derfor naturlig nok har hatt mye mer kontakt med oss. Bare de siste månedene mormor og morfar har bodd nært oss. Tidligere så vi dem bare 2-3 ganger i året.

Skrevet

Nå synes jeg du drar den litt langt.

Denne svigermoren / farmoren inviterer dem jo _ofte_, slik at det er snakk om å _også_ kunne besøke den andre siden innimellom. Spesielt når ikke svigermors eget barn, altså trådstarters mann, kan være med. Det er vel ikke så merkelig.

Jeg er enig med deg i at enkelte svigerdøtre (og svigermødre) har mye rart for seg - jeg har lest mange rare innlegg her om forskjellsbehandling på både den ene og den andre måten. Men jeg synes ikke man skal være forpliktet til å si jatakk til hvert eneste tilbud om søndagsmiddag, uansett om det kommer fra mor eller svigermor.

Hvis du klarer å være "åpen tilbyder" for dine sønner med familie når når den tid kommer, uten å blande deg inn i livene deres i for stor grad, tror jeg ikke du har noenting å frykte.

Det høres ut som det kun er helgene det er snakk om, da svigermor inviterer til middag. HI skirver at hun ikke orker, fordi: "Helga er på en måte hellig. Da skal det gjøres det jeg ikke orker ellers i uka. Besøke egen familie, venner..."

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det høres ut som det kun er helgene det er snakk om, da svigermor inviterer til middag. HI skirver at hun ikke orker, fordi: "Helga er på en måte hellig. Da skal det gjøres det jeg ikke orker ellers i uka. Besøke egen familie, venner..."

Svigermor har hatt mange helgemiddager med oss i mange år. Mine foreldre har bare hatt muligheten til det i de siste månedene.

Klart jeg vil bruke tid på dem nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...