Gå til innhold

Fått brukt gave av venninne til bursdagen min...

Anbefalte innlegg

Gjest uten nick i kveld
Skrevet

Er litt småsjokkert her jeg sitter...Har nettopp vært i bokhandelen for å prøve bytte en bok jeg fikk av min beste venninne for noen dager siden. Jeg fylte 30, og fikk en bok jeg reagerte litt på med en gang. Den var i en genre hun vet jeg ikke liker, og med en forfatter jeg ikke er spes begeistret for, så derfor ville jeg bytte ...og jeg syns den så brukt ut.

Sendte henne en sms i går og takket for gaven, men sa også at jeg nok kom til å bytte siden ikke genren var helt min greie. Hun sa at hun ikke syns jeg burde bytte for boken var den beste hun hadde lest...men det var jo mitt valg.

Jeg dro så til bokhandleren i dag. Der får jeg rynking på nesen og skepsis fra damen. Hun sier "har du fått denne i gave nå?". Ja, svarer jeg, og sier at jeg hadde bursdag og fikk denne sendt i posten. Hun sier den ser brukt ut og at papirene har gulnet. Hun hentet en annen bok og holdt ved siden av, som hadde helt fine, hvite papirer. Hmm....

Så forteller jeg henne at jeg selv lurte litt på dette da jeg fikk den, og hvis hun kunne hjelpe meg til å finne litt mer ut av ting, så hadde det vært fint.

Hun bare smilte og sa "vent, så skal jeg sjekke det jeg har mistanke om".

Joda, mistanken henne stemte. Boken er utgitt i 2002, og siden 2007 har den ikke vært utgitt med det designet jeg har fått. Boken er med andre ord 2 år gammel, og hun sa at "denne er ikke engang blitt solgt på mamutsalget i år!"....

Jeg fikk hakeslepp! Jeg har altså fått en bok, i en genre jeg ikke liker, av min beste venninne, som mest sannsynlig er brukt og ikke minst, gammel.

Nå er mitt spørsmål til dere:

Hva gjør jeg? Later jeg som ingenting eller bør jeg konfrontere henne med dette?

Må innrømme jeg er svært skuffet og overrasket, og fortsår det ikke. Boken koster forøvrig 89 kr, ....og ikke for at det betyr noe, men hun fikk gavekort av meg på Match for 250 kr til hennes bursdag...

Hva ville du gjort? Innspill mottas med takk :)

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• kaffepiken

6

• Bookworm

5

• mariaflyfly

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hadde smilt av det og tenkt at hun hadde sine grunner. Lite penger for tiden, eller noe. Det er tanken som teller... Og det kan jo være at hun mener det hun svarte på sms'en din: At hun tror du kan like denne boken, selv om du ikke liker forfatteren.

Kanskje kan du være glad for at hun ga bort en bok hun liker, selv om hun sikkert har hatt den selv? Det kan jo oppfattes som mer personlig enn å kjøpe en mer tilfeldig bok...

Skrevet

Du gjør selvfølgelig ingenting med dette.

Gjest bare min mening
Skrevet

kan hun ha det litt trangt økonomisk eller noe?

har selv fått brukte gaver flere gangr,men det bryr meg ikke særlig.selv når det er nytt er det sjelden jeg får byttet.

men er jo rart hun gir deg en type bok hun VET du ikke liker...synes det er rarere enn at den er gammel.

Gjest Elextra
Skrevet

''Hva ville du gjort? ''

Selvfølgelig ingen verdens ting. Hva kan man egentlig gjøre?

Synes det er du som er smålig her. Jeg ville tenkt hun hadde gitt bort en bok som betydde noe spesielt for henne, ganske uvesentlig da at den ikke er ny.

Gjest bare bagatell
Skrevet

Jeg hade aldri giddet å bry meg om dette borsett fra at du kan legge deg på samme nivå selv når hun har gebursdag. Jeg synes det e litt deilig at man kan legge seg på et litt lavt nivå når det gjelder da jeg ikke har så god råd. Tilfeldig er det ofte også om gaver kommer i smak ihvertfall i vår tid hvor folk er så kresne.

Gjest minnah
Skrevet

Merkelig...

Men jeg tenker at det KAN hende hun av en eller annen grunn har to eksemplarer av denne boka - kanskje fått en i gave samtidig som hun har kjøpt den selv, el.l.

Dermed har hun selv lest den ene, mens den andre har stått i hylla disse årene. Og hun likte den, og fant ut at hun kunne gi den andre til deg..

Vel, det var én teori - jeg må nok uansett si at jeg ville blitt temmelig skuffet over en slik 30-års gave av min bestevenninne...

Kanskje sende en sms til "opplysning" om at du forsøkte å bytte boka, men det gikk ikke siden den ikke har vært i salg på flere år..? Og se hva hun svarer?

mariaflyfly
Skrevet

''Hva ville du gjort?''

Ikke en dritt, selvfølgelig. Hva i all verden er det å gjøre?

AneM1365380603
Skrevet

''Hva ville du gjort?''

Ikke en dritt, selvfølgelig. Hva i all verden er det å gjøre?

''Hva ville du gjort?

Ikke en dritt, selvfølgelig. Hva i all verden er det å gjøre?''

Enig!

Gjest høstløv
Skrevet

Ingenting.

Gaver er noe en får som en bonus, ikke noe en har krav på eller kan bestemme over selv.

Gjest Elextra
Skrevet

Merkelig...

Men jeg tenker at det KAN hende hun av en eller annen grunn har to eksemplarer av denne boka - kanskje fått en i gave samtidig som hun har kjøpt den selv, el.l.

Dermed har hun selv lest den ene, mens den andre har stått i hylla disse årene. Og hun likte den, og fant ut at hun kunne gi den andre til deg..

Vel, det var én teori - jeg må nok uansett si at jeg ville blitt temmelig skuffet over en slik 30-års gave av min bestevenninne...

Kanskje sende en sms til "opplysning" om at du forsøkte å bytte boka, men det gikk ikke siden den ikke har vært i salg på flere år..? Og se hva hun svarer?

''Kanskje sende en sms til "opplysning" om at du forsøkte å bytte boka, men det gikk ikke siden den ikke har vært i salg på flere år..?''

Jeg ville blitt ganske paff om jeg fikk en slik melding etter å ha gitt bort en bok som kanskje betydde noe spesielt for meg.

Gjest minnah
Skrevet

''Kanskje sende en sms til "opplysning" om at du forsøkte å bytte boka, men det gikk ikke siden den ikke har vært i salg på flere år..?''

Jeg ville blitt ganske paff om jeg fikk en slik melding etter å ha gitt bort en bok som kanskje betydde noe spesielt for meg.

Siden hun allerede har sendt sms om at hun nok kom til å bytte den, tenkte jeg at de har et forhold hvor ting kan tas opp. Det må nesten vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Skrevet

Merkelig...

''Kanskje sende en sms til "opplysning" om at du forsøkte å bytte boka, men det gikk ikke siden den ikke har vært i salg på flere år..? Og se hva hun svarer?''

Det er jo frekkere enn å gi bort en gammel, brukt bok...

Gjest minnah
Skrevet

''Kanskje sende en sms til "opplysning" om at du forsøkte å bytte boka, men det gikk ikke siden den ikke har vært i salg på flere år..? Og se hva hun svarer?''

som jeg skrev til elextra - Siden hun allerede har sendt sms om at hun nok kom til å bytte den, tenkte jeg at de har et forhold hvor ting kan tas opp. Det må nesten vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Skrevet

Jeg ser godt at det blir feil i forhold til det du gav, men vi gir av glede heter det, så da mente hun sikkert at boken var verdifull fremdeles og at boken faktisk er god.

Ikke gjør noe mere utav det nå, se heller om hun sier noe av seg selv. Nå vet hun jo at du ville bytte den...............

candyqueen_83
Skrevet

Enig.

Skrevet

Jeg synes gaven var underlig, og tror nok jeg selv hadde blitt paff om jeg hadde fått en slik gave fra en av mine venninner.

Men det lå sikkert en tanke bak? Eller bare knipen økonomi?

Jeg synes ikke du skal tenke mer på det, og jeg synes heller ikke du skal fortelle noe mer om byttinga av boken med mindre hun spør. Bare glem det, ikke bær nag, og for all del, kjøp en vanlig gave til hennes bursdag neste år også hvis du setter pris på henne som venn.

Gjest minnah
Skrevet

Enig.

Men det er jo også litt merkelig å skulle gi bort noe som har betydd mye for en - uten å fortelle mottaker om dette? Særlig siden giver vet at mottaker ikke er begeistret for forfatteren.

Da forsvinner jo en del av poenget med å gi bort en gammel bok, der historien bak gaven er halve greia.

Gjest ikke gjort noe
Skrevet

Jeg begynte nesten å lure på om dette var et tulleinnlegg, men du fikk det nok sjekket i butikken..... Jeg ville ikke gjort noe mer. Jeg har også fått en brukt bok, og den var kjøpt på bruktbokhandel. Jeg ble veldig glad for den boken! Jeg har selv kjøpt gaver til barnebursdager som ikke kan byttes, blant annet på salg eller i nettbutikker.

Skrevet

Merkelig...

Enig med Lillemus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...