Gå til innhold

Fått brukt gave av venninne til bursdagen min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det er jo også litt merkelig å skulle gi bort noe som har betydd mye for en - uten å fortelle mottaker om dette? Særlig siden giver vet at mottaker ikke er begeistret for forfatteren.

Da forsvinner jo en del av poenget med å gi bort en gammel bok, der historien bak gaven er halve greia.

Giver kan ha planlagt å si dette når det takkes for boka :-) Mange liker å spare litt på overraskelsene :-)

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• kaffepiken

6

• Bookworm

5

• mariaflyfly

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest minnah
Skrevet

Enig med Lillemus.

Se svar til Lillemus og Candyqueen.

Gjest Kayia
Skrevet

''Hva ville du gjort?'' Takket for gaven, og sagt at det var hyggelig at hun husket dagen din.

Skrevet

Jeg hadde ærlig talt blitt skuffet om min beste venninnne hadde gitt bort noe sånt ræl. Men jeg tviler på at det noen gang kommer til å skje...

Men ta vare på boka, og gi den i retur på hennes neste bursdag ;-p

Skrevet

Onkelen min driver også på sånn, gir bøker han har lest og likt fordi han vil noen andre skal ha den samme gleden over bøkene tror jeg.. En gang ga han faktisk en bok han hadde fått av broren sin til bursdagen tilbake til broren neste jul.. (uten å nevne at han "ga den tilbake")

Men han mener bare godt med det, det er vel det samme med venninne din også? Det er jo tanken som teller...:)

Skrevet

Onkelen min driver også på sånn, gir bøker han har lest og likt fordi han vil noen andre skal ha den samme gleden over bøkene tror jeg.. En gang ga han faktisk en bok han hadde fått av broren sin til bursdagen tilbake til broren neste jul.. (uten å nevne at han "ga den tilbake")

Men han mener bare godt med det, det er vel det samme med venninne din også? Det er jo tanken som teller...:)

''Det er jo tanken som teller...:)''

Enkelte tanker er litt grønn-lodne, synes jeg. Noen ganger er det bedre å la være å gi gaver ;-)

Skrevet

Det hadde jeg ikke gjort noe som helst med, hadde småhumret litt og gitt f..., men jeg hadde kanskje ikke vært overivrig til å gi noe tilbake senere. Nå er ikke vi menn så opptatt av det til vanlige bursdager, i alle fall ikke i min vennekrets.

Gjest uten nick i kveld
Skrevet

Jeg begynte nesten å lure på om dette var et tulleinnlegg, men du fikk det nok sjekket i butikken..... Jeg ville ikke gjort noe mer. Jeg har også fått en brukt bok, og den var kjøpt på bruktbokhandel. Jeg ble veldig glad for den boken! Jeg har selv kjøpt gaver til barnebursdager som ikke kan byttes, blant annet på salg eller i nettbutikker.

Ikke et tulleinnlegg, dette nei :) Forøvrig syns jeg det er milevis forskjell på å gi noe man har kjøpt på salg og som ikke kan byttes (hve gjør ikke det av og til?), og på å gi noe som er brukt og småshabby....og "kamuflert" med at det sto i kortet" Nå har jeg endelig fått kjøpt en gave til deg"...og hun sier at den kan byttes..? ehm...jaha? hun burde sagt at den ikke kan byttes.

Gjest uten nick i kveld
Skrevet

''Hva ville du gjort?''

Ikke en dritt, selvfølgelig. Hva i all verden er det å gjøre?

Hva det er å gjøre? Si i fra selvsagt. Hun er min aller beste venninne, faktisk, og det er klart jeg undrer meg veldig her. Hun VET at jeg ikke engang liker genren, og at jeg jo ser at boken er nokså godt brukt...

Vurderte si til henne at hun kanskje burde fortalt meg at boken ikke var ny, og at den ikke kunne byttes? Sånn til en annen gang ;)

Gjest uten nick i kveld
Skrevet

''Kanskje sende en sms til "opplysning" om at du forsøkte å bytte boka, men det gikk ikke siden den ikke har vært i salg på flere år..? Og se hva hun svarer?''

Det er jo frekkere enn å gi bort en gammel, brukt bok...

Er det egentlig det? Frekkere, altså? Hvorfor det, når hun er informert om at jeg ønsket bytte den?

Gjest bare min mening
Skrevet

sånn er det ofte her i familien også:P selv har jeg etterhvert kuttet ned på hvem jeg gir gaver til,nettopp fordi jeg tror de fleste er lei av uinteressante ting som bare tar opp plass.

feirer ikke jul med gaver,f.eks.gir heller en personlig tjeneste(barnevakt,hjelp til et eller anna etc)

Gjest uten nick i kveld
Skrevet

''Hva ville du gjort? ''

Selvfølgelig ingen verdens ting. Hva kan man egentlig gjøre?

Synes det er du som er smålig her. Jeg ville tenkt hun hadde gitt bort en bok som betydde noe spesielt for henne, ganske uvesentlig da at den ikke er ny.

Du syns det er smålig at jeg SPØR om hva jeg bør gjøre? Hva er smålig med det?

joda, hun syns det er den beste boka hun har lest, men VET samtidig at jeg hverken liker forfatteren eller genren? Hva er smålig med det egentlig?

Gjest uten nick i kveld
Skrevet

Hadde smilt av det og tenkt at hun hadde sine grunner. Lite penger for tiden, eller noe. Det er tanken som teller... Og det kan jo være at hun mener det hun svarte på sms'en din: At hun tror du kan like denne boken, selv om du ikke liker forfatteren.

Kanskje kan du være glad for at hun ga bort en bok hun liker, selv om hun sikkert har hatt den selv? Det kan jo oppfattes som mer personlig enn å kjøpe en mer tilfeldig bok...

Omtrent slik du skriver det her, er slik jeg har regaert. Jeg har faktisk fått meg en skikkelig god latter av dette i dag. jaja...

Utrolig hvordan dette engasjerte ;) hehee...

Skrevet

Er det egentlig det? Frekkere, altså? Hvorfor det, når hun er informert om at jeg ønsket bytte den?

Hun sa jo at hun ikke syntes du skulle bytte boken, det var jo fordi den ikke kunne byttes selvfølgelig. Hun hadde vel en grunn til å gi deg akkurat denne boken kanskje?

Det er ikke frekt å bytte gaver generellt altså.

Skrevet

En av de fineste gavene jeg har fått, var faktisk tre velleste bøker. Jeg fikk den av noen som selv hadde syntes bøkene var flotte, og ville dele dem med meg. Det ble jeg faktisk både glad og rørt over.

Kanskje din venninne syntes boka var super, og ville dele leseopplevelsen med deg.

mariaflyfly
Skrevet

Hva det er å gjøre? Si i fra selvsagt. Hun er min aller beste venninne, faktisk, og det er klart jeg undrer meg veldig her. Hun VET at jeg ikke engang liker genren, og at jeg jo ser at boken er nokså godt brukt...

Vurderte si til henne at hun kanskje burde fortalt meg at boken ikke var ny, og at den ikke kunne byttes? Sånn til en annen gang ;)

I mine øyne er det langt frekkere å si ifra enn å gi bort ei bok som ikke kan byttes...

Gjest uten nick i kveld
Skrevet

I mine øyne er det langt frekkere å si ifra enn å gi bort ei bok som ikke kan byttes...

Veldig uenig. Vel jeg er enig dersom vedkommende som ga gaven, sa i fra om at dette er en brukt og lest bok som er knallgod. Men når vedkommende pakker det hele inn, sier hun har kjøpt gave til meg, funnet et brukt papir fra en bokhandel og pakket den inn, og heller ikke sagt noe når jeg ønsket bytte den..DA er det absolutt ikke frekt å si fra at det ikke gikk å bytte den. Da blir det hele bare en pinlig seanse for henne, som burde sagt i fra om alt dette på forhånd.

mariaflyfly
Skrevet

Veldig uenig. Vel jeg er enig dersom vedkommende som ga gaven, sa i fra om at dette er en brukt og lest bok som er knallgod. Men når vedkommende pakker det hele inn, sier hun har kjøpt gave til meg, funnet et brukt papir fra en bokhandel og pakket den inn, og heller ikke sagt noe når jeg ønsket bytte den..DA er det absolutt ikke frekt å si fra at det ikke gikk å bytte den. Da blir det hele bare en pinlig seanse for henne, som burde sagt i fra om alt dette på forhånd.

Men hvorfor i all verden har man ønske om å gjøre en pinlig seanse enda pinligere enn den trenger å bli? Hvorfor vil du drite ut en venn på den måten? Og ikke minst: Hvorfor vil du fremstå som en gnien dust som lar deg irritere over en fillesak?

Gjest uten nick i kveld
Skrevet

Men hvorfor i all verden har man ønske om å gjøre en pinlig seanse enda pinligere enn den trenger å bli? Hvorfor vil du drite ut en venn på den måten? Og ikke minst: Hvorfor vil du fremstå som en gnien dust som lar deg irritere over en fillesak?

Jeg er ikke den som fremstår som en "gnien dust", det er det hun som klarer ;) Hvorfor jeg vil gjøre det pinlig? Tja, kanskje fordi skuffelsen min over at hun enda ikke kjenner meg, er nokså stor, dessverre. Jeg syns det er så rart at hun ga meg dette som hun visste jeg ikke var begeistret for, og i tillegg brukt og shabby. Pinlig for henne? Tja, det syns jeg hun bør tåle. Ikke første gang hun skuffer, og dermed på tide å si fra. Kanskje. ;) har ikke bestemt meg.

Skrevet

Jeg synes gaven var underlig, og tror nok jeg selv hadde blitt paff om jeg hadde fått en slik gave fra en av mine venninner.

Men det lå sikkert en tanke bak? Eller bare knipen økonomi?

Jeg synes ikke du skal tenke mer på det, og jeg synes heller ikke du skal fortelle noe mer om byttinga av boken med mindre hun spør. Bare glem det, ikke bær nag, og for all del, kjøp en vanlig gave til hennes bursdag neste år også hvis du setter pris på henne som venn.

Enig

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...