Gå til innhold

Fått brukt gave av venninne til bursdagen min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..gitt at _presentasjonen_ av gaven var på plass, noe den tydeligvis var i KaVas tilfelle.

Jeg ville aldri gitt bort en brukt gave i gammelt papir uten å forklare bakgrunnen...

jeg er helt enig i at presentasjonen av gaven er vesentlig for hvordan den oppfattes.

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• kaffepiken

6

• Bookworm

5

• mariaflyfly

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest storsinn er en sjelden vare
Skrevet

Jeg ville gravd meg ned av skam for å ha lagt ut dette "problemet" på nett.

Gi hverandre kontonummer så kan dere overføre penger til hverandres fødselsdager på nettbank og sjekke om dere får korrekt beløp.

Kvinnfolk :-(

Gjest Uten nick jeg også.
Skrevet

Ja, det kan godt hende at det dreide seg om resirkulert konfekteske;-) Og uansett synes jeg det riktige er å gjøre som du gjorde. Ikke si noe!

Det samme synes jeg gjelder det trådstarter skriver om - uansett hvor smålig man synes giveren er, senker man seg selv ned på samme lavmål om man sier fra eller tar hevn.

Det er jeg enig i. Hva skulle man ha sagt? Nei, det beste er å tie.

matildes mor
Skrevet

Nja. Syns kanskje hun kunne fortalt at dette var en gjenbruksgave.

Her vi bor begynner det faktisk å bli litt vanlig med gjenbruksgaver-seriøst altså,men da sier man fra. Har selv en meget god venninne som gir slike gaver,mye bøker,men hun er flink å fortelle at de er brukt og legger gjerne ved en liten blomst etc. Jeg synes det er helt ok å få slike gaver så lenge de er pent brukt.

Idag har de fleste mennesker alt for mye ting,vi kaster ting vi omtrent ikke har brukt. Innimellom så kunne vi nok ha gledet noen andre med det vi kaster.

Noen barn i klassen til dattera mi har også gitt gjenbruksgaver i bursdag til andre barn,og de lekene de er lei av har blitt mottatt med stor glede.

Jeg tror nok gaven er gitt i beste mening,men hun burde ikke lyve om at den er brukt. Det setter henne i et uheldig lys og jeg kan forstå at du ble skuffet.

Skrevet

Vet du, jeg gir ikke gaver og så undersøker hva de koster for så å måle om jeg kom i pluss eller minus.

En gave er en gave, og det kan man ikke ta som en selvfølge. Det er noe man gir for å gi oppmerksomhet. Ikke for å få noe tilbake.

Minne venninner har mye dårligere økonomi enn meg. Jeg liker å kjøpe gaver til dem (selv om jeg ikke er flink til å kjøpe gaveting), og jeg forventer ingenting i gjengjeld. Bare at de har tid til å prate med meg på tlf i ny og ne og evt. ta seg en tur på besøk.

Jeg synes du er smålig. Verdien av gaver uttrykker ikke verdien på vennskapet. Ta deg sammen og kom over hele greia. Vær en god venninne. Kanskje du da får en dyrere gave neste gang...URGH..

Gjest Elextra
Skrevet

Joda, men iom at de pleier å ha et lager med masse godsaker liggende, tror jeg nok at de har hatt denne konfekteska liggende i skapet lenge. Det er en del måneder fra mars til desember ;-)

Men dette er i helt ubetydelig i forhold til det andre. Jeg nevnte aldri noe om det til henne.

''Joda, men iom at de pleier å ha et lager med masse godsaker liggende, tror jeg nok at de har hatt denne konfekteska liggende i skapet lenge''

Det gjør vi også, og ikke sjelden når vi f.eks. skal bort i middag tar vi med oss en konfekteske fra skapet hjemme. Da sjekker vi gjerne datoen først, men man kan jo være uheldig og glemme det ;)

Skrevet

Hehe, dette minner meg om den gangen jeg fikk en brukt dagbok i bursdaggave. Venninna mi hadde bare røsket ut de arkene hun hadde skrevet på...

Nå var riktignok vi bare 13-14 år, men jeg råder deg til å gjøre som jeg gjorde: Takke høflig for gaven og late som ingenting.

Skrevet

Hehe, dette minner meg om den gangen jeg fikk en brukt dagbok i bursdaggave. Venninna mi hadde bare røsket ut de arkene hun hadde skrevet på...

Nå var riktignok vi bare 13-14 år, men jeg råder deg til å gjøre som jeg gjorde: Takke høflig for gaven og late som ingenting.

Jeg var sjokkert helt til jeg leste alderen:-)

Man bør jo ha lært såpass innen den tid også, men jeg leste som om dere var voksne da dette skjedde...

Skrevet

Din beste venninne skulle kanskje ha kjent deg såpass godt at hun vet hva slags bøker du liker, men bortsett fra det så kan jeg virkelig ikke se problemet ved at du fikk en bok som ikke var utgitt på mange år.

Hvis den hadde vært utslitt, med eselører, avrevne sider e.l. så kanskje jeg hadde reagert, men en bok er en bok uansett om den har stått i en hylle eller ligget i en skuff i 5 år...

Skrevet

Jeg er ikke enig i de som sier dette er en bagatelle. Jeg hadde faktisk blitt såret over at min venninne kjente meg så lite at hun faktisk finner på å gi bort en bok som hun burde vite jeg ikke liker. Det at den er brukt og ikke byttbar gjør naturligvis ikke tingen bedre. Hadde hun ikke råd til å kjøpe gave kunne hun jo heller sendt deg et koselig kort med noen fine ord.. det hadde ihvertfal jeg satt mye større pris på.

Meb hva jeg ville gjort? Tja er jo ikke så mye å gjøre med dette.. hadde nok ikke sagt ifra nei..

Jeg hadde også blitt såret over at min beste venninne ikke visste hva slags bøker jeg likte, og bommet fullstendig på dette - MEN at boken var kjøpt for lenge siden synes ikke jeg spiller noen rolle. Jeg kjøper ofte bøker på Mammutsalg o.l. og har liggende til presanger o.l.

(Jeg leser dem selvfølgelig ikke selv først da...)

Skrevet

Ikke et tulleinnlegg, dette nei :) Forøvrig syns jeg det er milevis forskjell på å gi noe man har kjøpt på salg og som ikke kan byttes (hve gjør ikke det av og til?), og på å gi noe som er brukt og småshabby....og "kamuflert" med at det sto i kortet" Nå har jeg endelig fått kjøpt en gave til deg"...og hun sier at den kan byttes..? ehm...jaha? hun burde sagt at den ikke kan byttes.

Kanskje hun har flere brukte bøker, så hun mener at du kan bytte hos henne;-)

Skrevet

Ingenting.

Gaver er noe en får som en bonus, ikke noe en har krav på eller kan bestemme over selv.

Godt sagt, Høstløv:-)

Skrevet

Jeg hadde også blitt såret over at min beste venninne ikke visste hva slags bøker jeg likte, og bommet fullstendig på dette - MEN at boken var kjøpt for lenge siden synes ikke jeg spiller noen rolle. Jeg kjøper ofte bøker på Mammutsalg o.l. og har liggende til presanger o.l.

(Jeg leser dem selvfølgelig ikke selv først da...)

Sånn gjør jeg også.

(det har faktisk hendt at jeg har lest en bok før jeg har gitt den bort også, til søstra mi eller faren min, men de gjør sånn de også!)

Gjest uten nick i kveld
Skrevet

Din beste venninne skulle kanskje ha kjent deg såpass godt at hun vet hva slags bøker du liker, men bortsett fra det så kan jeg virkelig ikke se problemet ved at du fikk en bok som ikke var utgitt på mange år.

Hvis den hadde vært utslitt, med eselører, avrevne sider e.l. så kanskje jeg hadde reagert, men en bok er en bok uansett om den har stått i en hylle eller ligget i en skuff i 5 år...

Boken er slitt, jo.... ;)

Gjest høstløv
Skrevet

Boken er slitt, jo.... ;)

Slitte bøker mister ikke sin verdi i forhold til lesbarhet, og det er jo det en bruker bøker til, nemlig å lese.

Gjest uten nick i kveld
Skrevet

Vet du, jeg gir ikke gaver og så undersøker hva de koster for så å måle om jeg kom i pluss eller minus.

En gave er en gave, og det kan man ikke ta som en selvfølge. Det er noe man gir for å gi oppmerksomhet. Ikke for å få noe tilbake.

Minne venninner har mye dårligere økonomi enn meg. Jeg liker å kjøpe gaver til dem (selv om jeg ikke er flink til å kjøpe gaveting), og jeg forventer ingenting i gjengjeld. Bare at de har tid til å prate med meg på tlf i ny og ne og evt. ta seg en tur på besøk.

Jeg synes du er smålig. Verdien av gaver uttrykker ikke verdien på vennskapet. Ta deg sammen og kom over hele greia. Vær en god venninne. Kanskje du da får en dyrere gave neste gang...URGH..

Dette må du gjerne mene, og jeg er til dels enig med deg. Jeg gir heller aldri for å få tilbake, men på den annen side, når man har inngått gave-avtale med noen (vi har faktisk avtalt at vi skal gi til hverandre for ca 200 kr, da vi har lik økonomi), så blir dette litt snodig. At boken er brukt gjør ikke noe så lenge dette hadde vært en bok jeg virkelig ønsket meg, men den er brukt, jeg liker ikke forfatteren, liker ikke genren og den er nokså slitt....

Smålig? ja, du må gjerne mene det. Jeg har ikke gått ut og sjekket hva den kostet heller, det fikk jeg tilfeldigvis vite hos bokhandleren, og akkurat DET har jeg ikke brydd meg om.

Forøvrig tror jeg at jeg dropper slike veninne-gave-avtaler. Det er koseligst å gi til dem som ikke forventer det, og det er koseligst å få av dem man ikke forventer (=har forvententninger til) det fra.

Hun her har dessverre skuffet meg gang på gang. Det er ikke første gang hun gir meg noe rart. Det er derimot første gang jeg legger det ut på et forum for å høre hva andre synes ;)

Gjest uten nick i kveld
Skrevet

Jeg ville gravd meg ned av skam for å ha lagt ut dette "problemet" på nett.

Gi hverandre kontonummer så kan dere overføre penger til hverandres fødselsdager på nettbank og sjekke om dere får korrekt beløp.

Kvinnfolk :-(

heheh, skjønner deg veldig godt, men jeg er uenig med deg. Det er lett å si "kvinnfolk" og riste på hodet av dette. Har du virkelig ikke skjønt at dette ikke handler om pengene og verdien av boka? Joda, jeg fikk dessverre vite av bokhandleren at den kostet nokså lite, og det er klart, når hun og jeg har en "avtale" om å kjøpe til hverandre for rundt 200 kr hver gang (OG vi har nokså lik og god økonomi begge to), så er det kanskje litt snodig, men pytt sann. Det dette handler om er at hun burde SAGT i fra at boka var brukt og at den ikke kunne byttes. Det handler også om at hun VET at jeg ikke liker hverken genren eller forfatteren...og er det ikke da litt merkelig?

Dessuten, det er altså ikke første gang dette skjer, men første gang jeg legger det ut på nett ;) så ...ikke så kategoriserende, før du vet litt mer, er du snill.

Gjest uten nick i kveld
Skrevet

Jeg ville dumpet henne.

Dette kan du da ikke mene? Jeg dropper aldri en god venninne for slikt noe. Men jeg tror jeg dropper gave-greia...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...