Gå til innhold

Hvordan klarer folk å leve på krita?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg ser på luksusfellen hvor folk lever over evne og bruker penger de ikke har. Jeg har kun studielån nå, og må vel skaffe meg boliglån etterhvert. Men det jeg ikke kan forstå er hvordan folk klarer å bruke lånte penger på å spise ute hver dag, og til dyre utelandsreiser. Tenker de på at de faktisk må betale dette tilbake en dag? Eller er det noe de fortrenger?

Skrevet

Mange av de som er med i Luksusfellen virker ikke akkurat som den skarpeste kniven i skuffen da...

Gjest ikke helt enig
Skrevet

Mange av de som er med i Luksusfellen virker ikke akkurat som den skarpeste kniven i skuffen da...

nja,gjeld kan skje den beste.

men nå har jeg jo ikke sett programmet heller da

Skrevet

nja,gjeld kan skje den beste.

men nå har jeg jo ikke sett programmet heller da

''nja,gjeld kan skje den beste.''

Men man er ikke spesielt oppegående når man søler bort penger på flere turer til USA hvert år (penger man ikke har!), dungevis av designervesker til mange tusen pr. stk ("den er ikke ny, den er jo 3 mnd gammel!"), eller er nesten blakk og kjøper et kamera til 18.000,- f.eks.... Men man er kanskje vant til at pappa kommer og ordner opp uansett?

Gjest ikke helt enig
Skrevet

''nja,gjeld kan skje den beste.''

Men man er ikke spesielt oppegående når man søler bort penger på flere turer til USA hvert år (penger man ikke har!), dungevis av designervesker til mange tusen pr. stk ("den er ikke ny, den er jo 3 mnd gammel!"), eller er nesten blakk og kjøper et kamera til 18.000,- f.eks.... Men man er kanskje vant til at pappa kommer og ordner opp uansett?

jo,men det er jo mer direkte sløsing,enn de som lever på trygd f.eks som ikke strekker til tannlege etc...

samt at en del "rike,velutviklede folk" tidvis taper på børs e.l(men det er vel gjerne gambling?)

her er det trygd som ikke strekker til som er problemet.ikke pga ferier eller designer klær,men pga mat,dyre medisiner(og nei,alt går ikke på frikort!!),fysio etc...så iblant må jeg innom nav for "nødhjelp":/

Gjest been there done that
Skrevet

Dersom man tjener en god del penger så er det lett å legge opp et stort forbruk også. Ser på oss at vi tror vi har god råd, og derfor kjøper ting vi mener folk med god råd må ha.

Skrevet

Hadde alle vært som deg så ville svært få personer hatt økonomiske problemer:-)

Skrevet

jo,men det er jo mer direkte sløsing,enn de som lever på trygd f.eks som ikke strekker til tannlege etc...

samt at en del "rike,velutviklede folk" tidvis taper på børs e.l(men det er vel gjerne gambling?)

her er det trygd som ikke strekker til som er problemet.ikke pga ferier eller designer klær,men pga mat,dyre medisiner(og nei,alt går ikke på frikort!!),fysio etc...så iblant må jeg innom nav for "nødhjelp":/

Det du forteller om her er noe HELT annet. Og alle forstår nok at "den beste" kan komme i en slik situasjon.

Skrevet

Nå var det snakk om luksusfellen her og om folk som i bunn og grunn egentlig har god råd til det nødvendige i hverdagen og vel så det, men som allikevel klarer å opparbeide seg mange hundretusen i kreditt-gjeld kun på luksusforbruk.

Folk som går på trygd og har vansker med å få endene til å møtes er noe helt annet.

Gjest Jepputrolig
Skrevet

Driver selv et lite foretak og er godt kjent med folk som ikke gjør opp for seg. Det tror det er langt fler av dem enn mange tror.

At folk ikke gjør opp småbeløp tror jeg i stor grad skyldes et udugelig system for inndriving av fordringer for private næringsdrivende. Det er en lang og tidkrevende prosess - og i tillegg svært risikofylt. Statens har selvfølgelig sikret seg selv men gjør det vanskelig for privat å kreve inn.

Dette høres kanskje fælt ut, men min trøst er at 70-80 % av de som ikke gjør opp for seg har det kjipt med seg selv og straffes deres håpløse handlinger daglig når de går i postkassen.

Gjest ikke helt enig
Skrevet

Nå var det snakk om luksusfellen her og om folk som i bunn og grunn egentlig har god råd til det nødvendige i hverdagen og vel så det, men som allikevel klarer å opparbeide seg mange hundretusen i kreditt-gjeld kun på luksusforbruk.

Folk som går på trygd og har vansker med å få endene til å møtes er noe helt annet.

som sagt,ser ikke på serien

Gjest gobsmacked
Skrevet

Jeg tror det er litt "fordi du fortjener det"-tanken. Vi fortjener jo den nyeste flatskjermen, og skal vi ha nytt kamera skal det ikke være det kjipe til under 1000-lappen. Vi er så heldige å ha god råd i Norge, derfor tenker vi ikke over hva det koster å spise ute noen ganger i uka, eller hva det koster å eie bil i forhold til å ta bussen. Vi "fortjener det" og "alle andre har", og vips sitter man der.

Skrevet

Jeg tror det er litt "fordi du fortjener det"-tanken. Vi fortjener jo den nyeste flatskjermen, og skal vi ha nytt kamera skal det ikke være det kjipe til under 1000-lappen. Vi er så heldige å ha god råd i Norge, derfor tenker vi ikke over hva det koster å spise ute noen ganger i uka, eller hva det koster å eie bil i forhold til å ta bussen. Vi "fortjener det" og "alle andre har", og vips sitter man der.

Jepp, tror du har rett i det.

Og naboen har jo sånn.

Skrevet

Det må da være den letteste tingen i verden å bare leve over evne - bare være big spender uten å ofre økonomien en tanke.

Så at de isolert sett klarer å gjøre det, har jeg ikke noe problem med å skjønne. Men jeg har større problemer med å skjønne at de ikke skjønner at de ikke kan holde på sånn.

Gjest johoho
Skrevet

Jeg har ingen problemer med å forstå hvordan det skjer. Det jeg ikke forstår er hvor utrolig god orden alle har på økonomien sin på forum som dol, som egentlig skulle representere befolkningen.

Dette er ikke ment privat til deg. Det å ha studielån og boliglån er en del av livet.

Skrevet

Helt enig. For meg er det også store behandlingsutgifter som gjør at jeg av og til er helt bunnskrapt og vel så det. Da kan det være lett å ty til kredittkort.

Gjest Mirakelet
Skrevet

Tjukk i huet, det er rett og slett det de er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...