Gå til innhold

Anbefalte innlegg

sort som natta
Skrevet

Jeg har ikke giddet å lese telefonkatalogen også - det holdt med at jeg så filmen! ;-)

jojo,men mener bare at det ikke er lesetvang:P

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• damedamen

9

• sort som natta

5

• hidi, the scorpion

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du trenger ikke å lese den...

Noen reisende kommer fremdeles fra land hvor Bibelen er forbudt, men de vil gjerne lese den.

Hvor provosert blir man over en bok, du ikke tror på?

Jeg føler at det er litt påtrengende at den ligger der, og jeg føler at det blir tatt for gitt at man er kristen og interessert i boken.

Min bakgrunn for å reagere er jo ikke hundre prosent rasjonell da den er basert på en sum av enkeltepisoder ifb m kristne og kristnes tro (jeg har også gode erfaringer, for all del) - Men reaksjonene også basert på refleksjoner omkring kristendommen (som igjen blant annet er basert på religionsvitenskapsstudier).

Gjest Reddix
Skrevet

Lar du deg virkelig PROVOSERE av det?

Stakkars deg.

Gjest Reddix
Skrevet

Ligger det fremdeles bibel i nattbordskuffen på hotell altså? Hvor kommer den greia fra tro? Ligger det et eks av koranen i nattbordet på muslimske hotell?

Det gjør det.

Skrevet

Lar du deg virkelig PROVOSERE av det?

Stakkars deg.

Provosere er et sterkt ord, men jeg liker det ikke og tenker alltid "uff, den ville jeg helst kastet ut vinduet" når jeg ser en bibel på hotellværelset, ja.

hidi, the scorpion
Skrevet

tror vel de færreste føler seg tvunget til å lese den. kanskje har de en tlf katalog i tillegg(det hadde de sist jeg var på hotell,og ingen tok seg nær av det:P)

Tar meg ikke nær av noe, men utrolig mange tar seg nær av Bibelens tilstedeværelse, kanskje Boken over Bøker er sterkere enn man tror!

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg føler at det er litt påtrengende at den ligger der, og jeg føler at det blir tatt for gitt at man er kristen og interessert i boken.

Min bakgrunn for å reagere er jo ikke hundre prosent rasjonell da den er basert på en sum av enkeltepisoder ifb m kristne og kristnes tro (jeg har også gode erfaringer, for all del) - Men reaksjonene også basert på refleksjoner omkring kristendommen (som igjen blant annet er basert på religionsvitenskapsstudier).

Bibelen er en bok, om den gir deg slike sterke reaksjoner, så bør du kanskje undersøke nøyere....:)

Skrevet

Provosere er et sterkt ord, men jeg liker det ikke og tenker alltid "uff, den ville jeg helst kastet ut vinduet" når jeg ser en bibel på hotellværelset, ja.

Du er ikke alene, for da jeg under studietiden var på studietur med en større gjeng og bodde på hotell i ytlandet, kom plutselig en av de andre studinene løpende inn på rommet som jeg delte med en annen og kastet fra seg Bibelen og løp ut igjen...;-)

Gjest Reddix
Skrevet

Da har du et merkelig forhold til noe du selv ikke tror på og nei, jeg tror ikke det er normalt. Det er bare en bok, den har ikke tenkt å spise deg. Legg den i skuffen så ser du den ikke mer.

Med mindre du er redd for å våkne opp midt på natta med en tro på at det finnes et skummelt monster i skuffa som er ute etter å ta deg.

Skrevet

Du er ikke alene, for da jeg under studietiden var på studietur med en større gjeng og bodde på hotell i ytlandet, kom plutselig en av de andre studinene løpende inn på rommet som jeg delte med en annen og kastet fra seg Bibelen og løp ut igjen...;-)

Hehe, det er hva jeg kaller herlig nevrotisisme :-)

Skrevet

Da har du et merkelig forhold til noe du selv ikke tror på og nei, jeg tror ikke det er normalt. Det er bare en bok, den har ikke tenkt å spise deg. Legg den i skuffen så ser du den ikke mer.

Med mindre du er redd for å våkne opp midt på natta med en tro på at det finnes et skummelt monster i skuffa som er ute etter å ta deg.

Det er greit for meg at du tenker sånn :-)

Gjest Reddix
Skrevet

Det er greit for meg at du tenker sånn :-)

Ja, en skrue løs tenker jeg om folk som er så hysterisk redd for en bok at de vil kaste den ut vinduet.

Skrevet

Ja, en skrue løs tenker jeg om folk som er så hysterisk redd for en bok at de vil kaste den ut vinduet.

Jeg betviler at damedamen er redd for papirert og trykksverten - jeg tolker henne mer som at hun irriterer seg over det som religion står for.

Og det kan jeg skjønne, selv om jeg ikke reagerer på en bibel i nattbordskuffen på et hotell.

Skrevet

Hehe, det er hva jeg kaller herlig nevrotisisme :-)

Ja, jeg måtte bare le av det hele. Noe så urkomisk! Vi skvatt gaanske fælt vi to som var på rommet under opptrinnet;-)

Skrevet

Ja, jeg måtte bare le av det hele. Noe så urkomisk! Vi skvatt gaanske fælt vi to som var på rommet under opptrinnet;-)

Hehe, artig :-)

Gjest Reddix
Skrevet

Jeg betviler at damedamen er redd for papirert og trykksverten - jeg tolker henne mer som at hun irriterer seg over det som religion står for.

Og det kan jeg skjønne, selv om jeg ikke reagerer på en bibel i nattbordskuffen på et hotell.

Religion er Sjempesckuuuumelt.

Skrevet

Religion er Sjempesckuuuumelt.

Ja, faktisk!

Skrevet

Den er jo absolutt ikke der som service til de superkristne, snarere tvert imot.

Det er en tradisjon som vel knytter seg til en blanding av misjon, jernteppe-perioden og et ønske om å kunne være til trøst.

http://www.nm-hotels.no/index.php?section=artikler&cat=14&id=3288&PHPSESSID=tdkvmigu

Jeg er ikke så historieløs at jeg synes det gjør så mye. Regner vel egentlig med at den forsvinner i løpet av min tid, akkurat som de fleste andre "obligatoriske" religiøse innslag i norsk hverdag har forsvunnet (ikke at det gjør meg noe).

Skrevet

Jeg har bestandig lagt bibelen og sånt høyt oppi et klesskap på sånne plasser. :-)

Min lille provokasjon!

(Barnslig? Oh, yes. Gøy? Oh, yes!)

Skrevet

Ligger det fremdeles bibel i nattbordskuffen på hotell altså? Hvor kommer den greia fra tro? Ligger det et eks av koranen i nattbordet på muslimske hotell?

Jeg har da funnet koranen i en nattbordskuff på et hotell en gang, den ligger ikke der lenger. (kikker bort i bokhylla...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...