Gå til innhold

Hvordan finne ut om en person er død?

Anbefalte innlegg

Gjest superdupert
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på en fyr, som en gang var i familien min. Han er snart 80 år, og jeg finner hjemmesiden hans, men den har ikke vært oppdatert siden 2007. Lurer på om han kan være død. Hvordan finner jeg ut av det?

Har ingen jeg kan ringe eller spør. Mannen er farlig og jeg/vi vil ikke ha kontakt, jeg driver bare litt detektivarbeid for meg selv. Hadde vært befriende om han var død nemlig...

Gjest offentlige registre
Skrevet

Sjekk i tlf.kat. på nett om han har telefon. Men det beviser ingenting hvis han ikke har.

Få noen til å slå opp for deg i det sentrale adresseregisteret, det administreres av skatteetaten. Ta en spansk og si dere skal ha jubileumsfest.

Gjest høstløv
Skrevet

Her har du flere alternativer:

Søk på skattelistene om mannen står oppført der.

Ring til kirkevergen eller menighetsrådet i den kirken han sogner til.

Eller du kan ringe til skifteretten.

Har mannen en hjemmeside, så må det være hoen som betaler for at den står oppført på en server, og det taler for at mannen fremdeles lever og betaler for denne tjenesten.

Skrevet

Jeg vil vel tro at dette er offentlig informasjon. I så fall kan du bare ringe ligningskontoret og spørre.

Skrevet

Her har du flere alternativer:

Søk på skattelistene om mannen står oppført der.

Ring til kirkevergen eller menighetsrådet i den kirken han sogner til.

Eller du kan ringe til skifteretten.

Har mannen en hjemmeside, så må det være hoen som betaler for at den står oppført på en server, og det taler for at mannen fremdeles lever og betaler for denne tjenesten.

''Søk på skattelistene om mannen står oppført der.''

Men de siste skattelistene er jo fra 2007, og da levde han vel, ettersom hjemmesiden sist ble oppdatert da?

Gjest høstløv
Skrevet

Men de siste skattelistene er jo fra 2007, og da levde han vel, ettersom hjemmesiden sist ble oppdatert da?

Ja, det har du rett i, så langt tenkte jeg ikke.

:-)

Skrevet

Ja, det har du rett i, så langt tenkte jeg ikke.

Jeg lurer forresten på om det på de listene man finner på Skatteetaten de første ukene etterpå inneholder opplysninger om at personen er død??

Jeg sjekket nå på Dagbladet en person som døde i 2007 og på bt.no en person som døde i 2006, men det står ingenting der som tyder på at vedkommende er død (bortsett fra at formuen står som null, men det gjør den jo jaggu på meg selv også *he he*)

Skrevet

Den inneholder bare navn på de som har stått i Aftenposten.

Jeg kjenner tre som er døde innenfor den siste måneden, og ingen av de sto der.

Jeg vet det. Derfor skrev jeg også at den selvsagt ikke er komplett. Men står han der og ikke har noe vanlig navn så er det interessant for trådstarter.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg lurer forresten på om det på de listene man finner på Skatteetaten de første ukene etterpå inneholder opplysninger om at personen er død??

Jeg sjekket nå på Dagbladet en person som døde i 2007 og på bt.no en person som døde i 2006, men det står ingenting der som tyder på at vedkommende er død (bortsett fra at formuen står som null, men det gjør den jo jaggu på meg selv også *he he*)

Jeg sjekket på tre personer som er døde innenfor den siste måneden, og det sto ingenting om det i skattelistene på Aftenposten sine sider.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg vet det. Derfor skrev jeg også at den selvsagt ikke er komplett. Men står han der og ikke har noe vanlig navn så er det interessant for trådstarter.

Off kårse.

Skrevet

Personen, dvs. dødsboet, kan ha inntekt og skatt lenge etter dødsfallet. F.eks. bør man sette av midler til baksmell på skatten når man deler arven (som du sikkert vet). Statusen kommer ikke ut på nettlistene.

Skrevet

Den inneholder bare navn på de som har stått i Aftenposten.

Jeg kjenner tre som er døde innenfor den siste måneden, og ingen av de sto der.

Mora mi sto der på mandag og hun var heller ikke oppført

Skrevet

Dersom en mann døde i 2008, vil han jo også stå i de skattelistene som enda ikke er offentliggjort. Man lignes jo for dødsåret også.

Skrevet

Dersom en mann døde i 2008, vil han jo også stå i de skattelistene som enda ikke er offentliggjort. Man lignes jo for dødsåret også.

Ja, men det er jo mange måneder eennå til de listene offentliggjøres.

Skrevet

Den fungerte dårlig. Jeg søkte på en person som døde i februar uten å få treff. Og dødsannonsen stod i Aftenposten.

Det er opptil den som betaler for annonsen å bestemme om den også skal på nett. Jeg påstår ikke at tjenesten er bra. Men HVIS vedkommendes annonse er der OG han ikke har noe uvanlig navn så er det jo til hjelp for trådstarter.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er opptil den som betaler for annonsen å bestemme om den også skal på nett. Jeg påstår ikke at tjenesten er bra. Men HVIS vedkommendes annonse er der OG han ikke har noe uvanlig navn så er det jo til hjelp for trådstarter.

''Det er opptil den som betaler for annonsen å bestemme om den også skal på nett.''

Ok, det visste jeg ikke. Synd at det er valgfritt, siden man skulle tro dødsfall er offentlig informasjon.

Gjest høstløv
Skrevet

''Det er opptil den som betaler for annonsen å bestemme om den også skal på nett.''

Ok, det visste jeg ikke. Synd at det er valgfritt, siden man skulle tro dødsfall er offentlig informasjon.

Det er offentlig informasjon, her i kommunen står det i menighetsbladet, hvem som er døpte, hvem som har giftet seg i kirken og hvem som er døde med fødselsdato og dødsdato.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...