Gå til innhold

FU: Hvilken bunad/festdrakt er Norges styggeste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

He he,ikke den lekreste jeg har sett, nei;-)

Det er en annen en jeg virkelig kan styre meg for, men husker ikke hva den heter. Den har grønn og blank bunadsskjorte - ser ut som den er laget av det mest glorete made-in-china-polyesteren du kan tenke deg *huff*

Jeg kan også styre meg for mange (de fleste?) _strikkede_ barnebunader...

''Jeg kan også styre meg for mange (de fleste?) _strikkede_ barnebunader...''

Jeg også. De er klumpete og uformelige, de aller fleste av dem.

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• org

2

• trollemor;o)

2

• candyqueen_83

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kayia
Skrevet

Problemet var at stoffet ikke var riktig, og at rød trønder var helt feil i fargen, sammenlignet med husflidens stoffer, som er originale.

''Problemet var at stoffet ikke var riktig, og at rød trønder var helt feil i fargen, sammenlignet med husflidens stoffer, som er originale.'' Saken hadde to sider. Bunadsaum vant over Norske bunader i retten av den grunn du sier, men saken reiste i tillegg en ganske interessant problemstilling omkring produksjon og outscorcing. Bunadsaum har ikke beskyttet sitt design, og hva om Norske Bunader hadde brukt ull og lin? Da tror jeg saken faktisk hadde fått et annet utslag. Og - det som gikk igjen i leserinleggene i Adressa var ikke at dette var utfordrende i forhold til åndsverksbeskyttelse, men at en trønderbunad sydd i Kina ikke var "ekte".

Skrevet

Det så mye meningsløs fundamentalisme knyttet til bunader. Her i trøndelag var det ramaskrik for noen år tilbake fordi det viste seg at en dame forhandlet trønderbunad til en lavere pris, og hvorfor kunne hun det? Jo, fordi hun fikk dem sydd i Kina. Med fullt alvor mente mange at disse bunadene da ikke var ekte, fordi en ekte bunad må være sydd i Norge (og sikkert fortrinnsvis av norske hender) må vite.. :)

Jeg kjenner ikke til den saken konkret, men jeg har en viss forståelse for bekymring for om bunaden har høy nok standard.

Det som gjør mange bunader kostbare i Norge er, foruten sølvet, de høye kostnadene til håndsøm. Arbeidskraft er billigere i Asia, og derfor kan det spares mye der uten at det nødvendigvis går ut over kvaliteten.

Men det fordrer at syerskene i Asia læres opp i tradisjonelle norske sømteknikker, og ikke minst at stoffet er av riktig kvalutet, jf det som sies under her.

Skrevet

''Jeg kan også styre meg for mange (de fleste?) _strikkede_ barnebunader...''

Jeg også. De er klumpete og uformelige, de aller fleste av dem.

Ja, og jeg har også sett lillesøstre bruke bunaden som storesøster har brukt før, og da har den ofte vært litt smånuppete, slik som jo strikkede plagg ofte blir. Jeg tenker ikke en tøddel på slike nupper på en strikkagenser, men på bunadene er det ikke pent...

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg kjenner ikke til den saken konkret, men jeg har en viss forståelse for bekymring for om bunaden har høy nok standard.

Det som gjør mange bunader kostbare i Norge er, foruten sølvet, de høye kostnadene til håndsøm. Arbeidskraft er billigere i Asia, og derfor kan det spares mye der uten at det nødvendigvis går ut over kvaliteten.

Men det fordrer at syerskene i Asia læres opp i tradisjonelle norske sømteknikker, og ikke minst at stoffet er av riktig kvalutet, jf det som sies under her.

''jeg har en viss forståelse for bekymring for om bunaden har høy nok standard.''

Det er jeg helt enig i, men samtidig er dette vanskelig å unngå, desverre. Men slike ting finner som regel sin form etterhvert, se bare på merkeklær. En fake Billabong er ofte gjenkjenbar på mer enn prisen fordi kvaiteten er dårligere og merkestr/ plassering mer glorete enn på ekte varer. I tillegg sier de fleste at de får en annen følelse når de har kjøpt "det orginale" produktet, og ikke den billige kopien. Se på IKEA foreksempel, de fleste tenker på varer derfra som midlertidige, mens en Erik Jørgensen skal man har "for alltid".

''Arbeidskraft er billigere i Asia, og derfor kan det spares mye der uten at det nødvendigvis går ut over kvaliteten.'' Det jeg syns var så snedig i dette var at det kom fram hva folk syns gjorde bunaden til et 'rent norsk' produkt.

''Men det fordrer at syerskene i Asia læres opp i tradisjonelle norske sømteknikker, og ikke minst at stoffet er av riktig kvalutet, jf det som sies under her.'' Igjen enig, og dette er faktisk en utfordring innefor all produksjon. Mange produsenter foretrekker å produsere i nære utland (Litauen feks, og tom Danmark) fordi man lettere kan være mer tilstede, kommunisere og observere produksjonen. Et design kan fort endres om det tas en kjapp lokal beslutning om at "pytt, dette kan vi heller gjøre sånn", sant.

Gjest undrende dame
Skrevet

Ja, den er flott, og det er også vinterbunad fra Voss (takk til favn som gjorde meg oppmerksom på den) og også brudebunad fra samme sted:-)

http://www.norskflid.no/hunf/productgroup.aspx?t=hordaland&containerid=10123&parentid=10049&entrypage=true&guid=1&lnodeid=5&pageid=5002

Bare én ting jeg lurer på: Brudebunad..... det ligger jo i ordet hva det er, men går noen virkelig til innkjøp av en bunad som kun skal brukes én gang?

Eller er det noe som "går på omgang i slekten"?? Noen som vet?

Annonse

Skrevet

Bare én ting jeg lurer på: Brudebunad..... det ligger jo i ordet hva det er, men går noen virkelig til innkjøp av en bunad som kun skal brukes én gang?

Antar det finnes i noen slekter, mens andre låner eller leier.

trollemor;o)
Skrevet

uff...den var skikkelig ufin. Jeg syns Sunnmørsbunaden er finest.

Gjest nordafor ja
Gjest høstløv
Skrevet

I noen bygder finnes det fremdeles leikarringer, der kan man leie bunader, kanskje de også har brudebunad, som kan leies.

Annonse

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har ikke Oslobunad, jeg heller, jeg har ikke lov til å gå mede norsk bunad, men datteren min kan bruke hardangerbunad.

Hvorfor ikke?

Gjest høstløv
Skrevet

Hvorfor ikke?

Fordi jeg ikke er norsk og dermed ikke har noen etnisk tilhørighet til et bestemt område i landet.

Mannen min har røttene sine i Hardanger, derfor kan datteren min bruke Hardangerbunad.

Skrevet

Hvorfor ikke?

Tradisjonelt sett skal man ha en viss slektstilknytning til eet sted for å kunne bruke bunaden derfra, f eks at en av foreldrene dine kom fra stedet (og selvsagt at du selv kommer derfra).

Det er selvsagt intet forbud mot å skaffe seg bunad fra et fritt valgt sted/område, men jeg tror nok de aller fleste vil velge en fra et område de har tilknytning til.

Skrevet

Fordi jeg ikke er norsk og dermed ikke har noen etnisk tilhørighet til et bestemt område i landet.

Mannen min har røttene sine i Hardanger, derfor kan datteren min bruke Hardangerbunad.

Min mor valgte i sin tid bunad fra omrpdet der faren min kom fra, for hun mente at inngifte var tilstrekkelig tilknytning;-)

Gjest togli
Skrevet

Selv har jeg sunnmørsbunaden og synes den er flott (den første nederst på sida): http://www.norskflid.no/hunf/productgroup.aspx?t=m%c3%b8re+og+romsdal&containerid=10124&parentid=10049&entrypage=true&guid=1&lnodeid=6&pageid=5002

Det finnes også mange andre bunader jeg synes er fine, som f.eks. den første bunaden nederst på sida her: http://www.norskflid.no/hunf/productgroup.aspx?t=hordaland&containerid=10123&parentid=10049&entrypage=true&guid=1&lnodeid=5&pageid=5002 Ser det er en "brudebunad" og tror ikke jeg har sett noen bruke den før? Veldig flott iallefall :)

Gjest høstløv
Skrevet

Min mor valgte i sin tid bunad fra omrpdet der faren min kom fra, for hun mente at inngifte var tilstrekkelig tilknytning;-)

Med den argumentasjon, så kan jeg jo også bruke Hardangerbunad, for begge foreldrene til mannen min kommer fra tykkeste Hardanger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...