Gå til innhold

skattefri måned tu

Anbefalte innlegg

Gjest katamaran
Skrevet

husker noen hvilken måned vi som har tidsbegrenset uføre får skattefri utbetaling? kan ikke finne opplysninger om det noe sted....

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Dorthe

6

• Bookworm

6

• Mrs D

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv
Skrevet

Skattefri måned for utbetaling av TU er juni.

Gjest katamaran
Skrevet

Skattefri måned for utbetaling av TU er juni.

takk! vet du om det er halv skatt i desember i tillegg? eller er det kun juni som er skattefri?

Skrevet

Ingen måned er skattefri for noen, men de fleste har trekkfri lønnsutbetaling i juni og halvt trekkfritak i desember.

Det betyr at samlet forskuddstrekk ikke trekkes likt over 12 mnd, men over 10,5 mnd. det er med andre ord innebygd en slags "tvangssparing" i denne ordningen, som man derfor kun kan gjennomføre hvis man har "høy nok" inntekt og ikke kommer i likviditetsskvis pga dette.

For enkelte med lavere inntekt, f eks lav alderspensjon osv, gjennomføres det derfor istedet jevnt skattetrekk over alle årets 12 måneder. Jeg vet ikke om dette eventuelt vil gjelde deg også.

Gjest høstløv
Skrevet

takk! vet du om det er halv skatt i desember i tillegg? eller er det kun juni som er skattefri?

Det er halv skatt i desember også. TU beskattes på samme måten som lønn.

Gjest høstløv
Skrevet

Ingen måned er skattefri for noen, men de fleste har trekkfri lønnsutbetaling i juni og halvt trekkfritak i desember.

Det betyr at samlet forskuddstrekk ikke trekkes likt over 12 mnd, men over 10,5 mnd. det er med andre ord innebygd en slags "tvangssparing" i denne ordningen, som man derfor kun kan gjennomføre hvis man har "høy nok" inntekt og ikke kommer i likviditetsskvis pga dette.

For enkelte med lavere inntekt, f eks lav alderspensjon osv, gjennomføres det derfor istedet jevnt skattetrekk over alle årets 12 måneder. Jeg vet ikke om dette eventuelt vil gjelde deg også.

Sitat: "For enkelte med lavere inntekt, f eks lav alderspensjon osv, gjennomføres det derfor istedet jevnt skattetrekk over alle årets 12 måneder. Jeg vet ikke om dette eventuelt vil gjelde deg også."

Det er feil. Ved uførepensjon og alderspensjon fordeles skattetrekket på 11 måneder og da er pensjonen for desember skattefri.

Gjest katamaran
Skrevet

alt det vet jeg. og jeg beklager at jeg skriver på feil måte. høstløv forstod iallefall hva jeg spurte om; så det kan ikke være helt feil formulert!

jeg har da vært i jobb selv, og vet det med 10,5 mnd med skattetrekk. men kan da huske at vi alltid sa at vi gledet oss til den skattefrie måneden. med feriepenger osv. det er jo en måte å snakke på det. hvordan sier du det, når du gleder deg til den skattefrie måneden? jeg gleder meg til den måneden som ikke er en av de 10,5 mnd vi betaler skatt? jeg bare lurer....

Skrevet

Sitat: "For enkelte med lavere inntekt, f eks lav alderspensjon osv, gjennomføres det derfor istedet jevnt skattetrekk over alle årets 12 måneder. Jeg vet ikke om dette eventuelt vil gjelde deg også."

Det er feil. Ved uførepensjon og alderspensjon fordeles skattetrekket på 11 måneder og da er pensjonen for desember skattefri.

Ah, ok, takk for oppklaringen.

Skrevet

alt det vet jeg. og jeg beklager at jeg skriver på feil måte. høstløv forstod iallefall hva jeg spurte om; så det kan ikke være helt feil formulert!

jeg har da vært i jobb selv, og vet det med 10,5 mnd med skattetrekk. men kan da huske at vi alltid sa at vi gledet oss til den skattefrie måneden. med feriepenger osv. det er jo en måte å snakke på det. hvordan sier du det, når du gleder deg til den skattefrie måneden? jeg gleder meg til den måneden som ikke er en av de 10,5 mnd vi betaler skatt? jeg bare lurer....

Oisann, det var da voldsomt! Beklager at jeg svarte i tråden din!

Gjest NAV-ansatt
Skrevet

Jeg jobber på NAV og har akkurat spurt mine kollegaer som jobber med dette. Det er IKKE skattefritt i juni, men halvt skatt i desember. Så det er bare å forholde seg til den ordinære utbetalingen, altså ikke noe ekstra i juni.

Skrevet

Jeg jobber på NAV og har akkurat spurt mine kollegaer som jobber med dette. Det er IKKE skattefritt i juni, men halvt skatt i desember. Så det er bare å forholde seg til den ordinære utbetalingen, altså ikke noe ekstra i juni.

Er det en ny regel? Var ikke sånn i fjor, da fikk man ikke skattetrekk i juni.

Skrevet

Hehe, har vel aldri vært spesielt imponert over NAV-ansattes kunnskaper om eget system, og du (og dine kolleger) gjorde ikke saken noe bedre nå... At det ikke er MULIG å ha greie på det dere jobbet med til daglig.

Sitat fra vedtak om innvilget T.U.

"SKATT"

Det trekkes ikke skatt i juni måned og skatten reduseres med 50 % i desember måned."

Kanskje på tide med en liten oppdatering i trygderegler??

Skrevet

Jeg fikk innvilget TU for 1 uke siden,i det vedtaket sto det at det var skattefri utbetaling i juni.

Skrevet

Er det en ny regel? Var ikke sånn i fjor, da fikk man ikke skattetrekk i juni.

Nei nei nei - NAV-ansatte har vel aldri hatt greie på dette:-) Jeg har nettopp mottatt vedtaket mitt, og der står det tydelig at det ikke er skatt i juni (og halv skatt i desember).

Skrevet

Oisann, det var da voldsomt! Beklager at jeg svarte i tråden din!

Det ER faktisk ganske irriterende at noen alltid skal komme med den leksjonen din så snart noen spør om det er skattefritak i juni. Alle de årene jeg har lest her har samma leksa kommet hver bidige gang. Og det er noe de fleste vet, virker det som. Det de lurer på er jo hva utbetalinga blir i juni, ikke hvorvidt du betaler for det manglende skattetrekket ellers i året.

:-)

Skrevet

Nei nei nei - NAV-ansatte har vel aldri hatt greie på dette:-) Jeg har nettopp mottatt vedtaket mitt, og der står det tydelig at det ikke er skatt i juni (og halv skatt i desember).

''Nei nei nei - NAV-ansatte har vel aldri hatt greie på dette:-)''

Hehe, du er nok inne på noe der. Men NOEN må jo vite det i og med at det står sånn i vedtaket. Eller, de bruker jo en mal, legger inn rett navn, skriver ut og signerer uten å lese noe mer på det. ;-)

Sånn er det nok!

Skrevet

Har akkurat fått vedtak jeg også,så vi har nok rett :)

Skrevet

Det ER faktisk ganske irriterende at noen alltid skal komme med den leksjonen din så snart noen spør om det er skattefritak i juni. Alle de årene jeg har lest her har samma leksa kommet hver bidige gang. Og det er noe de fleste vet, virker det som. Det de lurer på er jo hva utbetalinga blir i juni, ikke hvorvidt du betaler for det manglende skattetrekket ellers i året.

:-)

Enig - juni er jo i praksis skattefri for lønnsmottakeren, selv om man blir trukket litt mer de andre månedene. Men det er jo det en får utbetalt til enhver tid som er "viktigst" for mottaker.

Skrevet

Har akkurat fått vedtak jeg også,så vi har nok rett :)

Jeg vil tro det ja - men du kan spørre 10 NAV-ansatte det samme spørsmålet, og få 10 forskjellige svar. Jeg blir helt oppgitt jeg:-0

Skrevet

''Nei nei nei - NAV-ansatte har vel aldri hatt greie på dette:-)''

Hehe, du er nok inne på noe der. Men NOEN må jo vite det i og med at det står sånn i vedtaket. Eller, de bruker jo en mal, legger inn rett navn, skriver ut og signerer uten å lese noe mer på det. ;-)

Sånn er det nok!

Det er nok akkurat slik det er, så er det nok noen FÅ utvalgte i NAV Forvaltning som vet om det, men det er en godt bevart hemmelighet;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...