Gå til innhold

skattefri måned tu

Anbefalte innlegg

Gjest katamaran
Skrevet

Enig - juni er jo i praksis skattefri for lønnsmottakeren, selv om man blir trukket litt mer de andre månedene. Men det er jo det en får utbetalt til enhver tid som er "viktigst" for mottaker.

ja, jeg blir litt irritert fordi jeg spør et enkelt spørsmål. og venter et enkelt svar. har sett flere ganger at folk skriver inn om spør om ting fordi de er fortvilt over noe. og kan da få mange rare svar.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Dorthe

6

• Bookworm

6

• Mrs D

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest NAV-ansatt
Skrevet

Hehe, har vel aldri vært spesielt imponert over NAV-ansattes kunnskaper om eget system, og du (og dine kolleger) gjorde ikke saken noe bedre nå... At det ikke er MULIG å ha greie på det dere jobbet med til daglig.

Sitat fra vedtak om innvilget T.U.

"SKATT"

Det trekkes ikke skatt i juni måned og skatten reduseres med 50 % i desember måned."

Kanskje på tide med en liten oppdatering i trygderegler??

Da er det vel bevisst da - vi vet ikke hva vi holder på med... Sorry.

Jeg har delvis TU selv jeg, så jeg håper jo på skattefritt i juni. Håper dere har rett og vi har feil (mine kollegaer altså ;.)

Skrevet

Da er det vel bevisst da - vi vet ikke hva vi holder på med... Sorry.

Jeg har delvis TU selv jeg, så jeg håper jo på skattefritt i juni. Håper dere har rett og vi har feil (mine kollegaer altså ;.)

Det blir nok skattefri utbetaling på deg i juni :)

Står i vedtaket jeg fikk 6 mai.

Skrevet

Det ER faktisk ganske irriterende at noen alltid skal komme med den leksjonen din så snart noen spør om det er skattefritak i juni. Alle de årene jeg har lest her har samma leksa kommet hver bidige gang. Og det er noe de fleste vet, virker det som. Det de lurer på er jo hva utbetalinga blir i juni, ikke hvorvidt du betaler for det manglende skattetrekket ellers i året.

:-)

Hvis det er det de lurer på, bør de unngå begrepet "skattefri". Feriepengeutbetalingen er ikke skattefri, den er trekkfri.

Og det er langt fra alle som vet dette, det ser man ofte nok.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg jobber på NAV og har akkurat spurt mine kollegaer som jobber med dette. Det er IKKE skattefritt i juni, men halvt skatt i desember. Så det er bare å forholde seg til den ordinære utbetalingen, altså ikke noe ekstra i juni.

Har det blitt nye regler?

TU utbetalingen for juni var skattefri i 2005, 2006, 2007 og 2008. Og på desember utbetalingen var det beregnet halv skatt i samme tidsperiode.

Skatteberegningen på TU er annerledes enn på vanlig pensjon, TU blir skattelagt som lønn, mens det er andre regler for pensjon.

For uføre og alderspensjonister er skatteberegningen slik at det er full skatt i 11 måneder, altså også skattetrekk i juni, mens desember utbetalingen er skattefri.

Skrevet

Hvis det er det de lurer på, bør de unngå begrepet "skattefri". Feriepengeutbetalingen er ikke skattefri, den er trekkfri.

Og det er langt fra alle som vet dette, det ser man ofte nok.

''Hvis det er det de lurer på, bør de unngå begrepet "skattefri". Feriepengeutbetalingen er ikke skattefri, den er trekkfri.''

Ja jøss, man må alltid passe på hva slags ord man bruker! For det er jo ingen som skjønner hva trådstarter egentlig er ute etter uten at alle ord er veid og korrekte.

Huset mitt er trekkfritt, det også. :-D

Skrevet

Oisann, det var da voldsomt! Beklager at jeg svarte i tråden din!

Hehe, fyda fyda morsan, du må visst også lære å ikke svare ikke faste nick så vi kan bli beskylt for å være en av "klikken".

Skrevet

ja, jeg blir litt irritert fordi jeg spør et enkelt spørsmål. og venter et enkelt svar. har sett flere ganger at folk skriver inn om spør om ting fordi de er fortvilt over noe. og kan da få mange rare svar.

Skal du ha hele dol for deg sjøl eller? Enda du ikke bruker fast nick engang og ikke er medlem av "klikken". Det er akkurat slike som deg som gjør at halvparten av gamle dolbrukere ikke gidder å være her lenger og holder seg et annet sted hvor de slipper uforskammede svar fra noen som kanskje slikker dem oppetter ryggen ellers.

Mary Poppins
Skrevet

Skal du ha hele dol for deg sjøl eller? Enda du ikke bruker fast nick engang og ikke er medlem av "klikken". Det er akkurat slike som deg som gjør at halvparten av gamle dolbrukere ikke gidder å være her lenger og holder seg et annet sted hvor de slipper uforskammede svar fra noen som kanskje slikker dem oppetter ryggen ellers.

Neimen Dorthe nå får du gi deg! Jeg synes da ikke katamaran har svart uforskammet i denne tråden..

Til "klikken": Ikke vær så hårsåre a ;-)

candyqueen_83
Skrevet

Klikken ja.. Så den må man være en del av..

Gjest stønn og sukk
Skrevet

Jeg vil tro det ja - men du kan spørre 10 NAV-ansatte det samme spørsmålet, og få 10 forskjellige svar. Jeg blir helt oppgitt jeg:-0

Jeg spør minst tre om hver lille ting jeg trenger vite. Og ofte er ikke det nok...

Først saksbehandleren min, som konfererer med andre mens jeg er der. Senere ringer jeg trygdenummeret og snakker med to til. Som også ofte konfererer med noen...

Så finner en minste felles multiplum og håper på det beste.

Gjest katamaran
Skrevet

hei. beklager hvis jeg har vært uforskammet i innlegget eller svaret. synes det er synd at det finnes en klikk her inne, som gjør at vi andre må passe på hvordan vi ordlegger oss når vi spør om en enkel ting.

synes dol er en fin plass, og at det er mye interessant å lese her. både spørsmål og svar.

jeg vil bare legge til at jeg nå har lett og funnet mitt brev fra nav der jeg ble innvilget tu, og der står det at jeg får en "trekkfri" utbetaling i juni, og en utbetaling i desember der det skattentrekket er redusert med 50 %. så sånn er det med den saken! ferdig med diskusjonen...

Skrevet

Skjønner ikke hva det er du reagerer så negativt på.

Gjest katamaran
Skrevet

er dol bare for klikken? hvorfor står det ikke i overskriften da? kun for de som tilhører klikken, og må ha vært med på dol i x antall år? selv har jeg brukt forskjellig nick, pga jeg vil ikke kobles til alle spørsmål jeg har. da vil anonymiteten kanskje opphøre....merker meg at enkelte får saklige og fortåelsesfulle råd og svar av klikken. mens andre igjen kan få både spydige og nedlatende svar. dette gjelder ikke mitt innlegg nå, altså!

hvis dere i klikken har det så greit sammen, og er så sammensveiset og enige. hvorfor lager dere ikke et eget chatte sted? kun for dere?

Gjest gidder ikke bruke nicket mitt nå nei
Skrevet

er dol bare for klikken? hvorfor står det ikke i overskriften da? kun for de som tilhører klikken, og må ha vært med på dol i x antall år? selv har jeg brukt forskjellig nick, pga jeg vil ikke kobles til alle spørsmål jeg har. da vil anonymiteten kanskje opphøre....merker meg at enkelte får saklige og fortåelsesfulle råd og svar av klikken. mens andre igjen kan få både spydige og nedlatende svar. dette gjelder ikke mitt innlegg nå, altså!

hvis dere i klikken har det så greit sammen, og er så sammensveiset og enige. hvorfor lager dere ikke et eget chatte sted? kun for dere?

godt spørsmål...

selv varierer jeg med flere nick utifra tema. varierer om jeg får svar. har et fast nick jeg bruker til et av hoved-temaene, men ellers varierer det

Skrevet

hei. beklager hvis jeg har vært uforskammet i innlegget eller svaret. synes det er synd at det finnes en klikk her inne, som gjør at vi andre må passe på hvordan vi ordlegger oss når vi spør om en enkel ting.

synes dol er en fin plass, og at det er mye interessant å lese her. både spørsmål og svar.

jeg vil bare legge til at jeg nå har lett og funnet mitt brev fra nav der jeg ble innvilget tu, og der står det at jeg får en "trekkfri" utbetaling i juni, og en utbetaling i desember der det skattentrekket er redusert med 50 %. så sånn er det med den saken! ferdig med diskusjonen...

Det er bare jeg som tuller med den klikken, jeg har hørt om den i over 10 år og aldri funnet ut hvem den klikken er. Og de som jeg kanskje trodde alle mente med klikken er borte og har ikke vært her på flere år og enda snakker folk om klikken.

Og så liker jeg ikke engangsnick, nå er jeg på to andre forum hvor man må bruke nicket sitt og det er utrolig mye mer hyggelig å vite hvem man snakker med. Og dermed blir folk mer hyggelige også selv om vi krangler som bare det begge steder. Så jeg er vel mest irritert når folk blir kjipe med annet enn fast nick

Skrevet

Jeg er som sagt ikke i klikken, jeg er jo nesten ikke her inne lenger heller. Og jeg vet heller ikke hvem klikken er annet enn de faste nickene og når folk uten fast nick bruker ordet klikken så reagerer jeg

candyqueen_83
Skrevet

Det er bare jeg som tuller med den klikken, jeg har hørt om den i over 10 år og aldri funnet ut hvem den klikken er. Og de som jeg kanskje trodde alle mente med klikken er borte og har ikke vært her på flere år og enda snakker folk om klikken.

Og så liker jeg ikke engangsnick, nå er jeg på to andre forum hvor man må bruke nicket sitt og det er utrolig mye mer hyggelig å vite hvem man snakker med. Og dermed blir folk mer hyggelige også selv om vi krangler som bare det begge steder. Så jeg er vel mest irritert når folk blir kjipe med annet enn fast nick

Det med eget nick er jeg veldig enig i. Altfor mange engangsnick nå synes jeg.

Skrevet

Det med eget nick er jeg veldig enig i. Altfor mange engangsnick nå synes jeg.

Jeg irriterer meg sikkert altfor mye over det, men det er kjipt å ikke vite hvem man snakker med.

Skrevet

Jeg irriterer meg sikkert altfor mye over det, men det er kjipt å ikke vite hvem man snakker med.

...spesielt når de er nebbete! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...