Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest wilhcath

Jeg er kvinne 60 år som har levd på otimal ernæring i snart 1 år i samråd med Karin Hvoslef. Mitt kolesterol nivå har steget til 12,7-hdl 2,7-ldl 8.7. Har tatt lipitor 20mg i mange år,og hadde da nivå på 6-7. Sluttet for 1 år siden med medikamenter.Har vært på Lipidklinikken på rikshospitalet. Ble rådet til å fortsette på Lipitor. Doppler test og AKG på Volvat viste ikke noe å uroe seg over,og ble også der rådet til å ta Lipitor og Albyl E 75 mg.Vil ikke ta medikamenter hvis det kan ungåes. Hvor farlig er mitt kolesterol nivå og kan et mer middelhavskosthold og Hypocol piller hjelpe meg? Har med stor interesse lest boken "Det store kolestrolbedraget" av Malcolm Kendrick,og føler meg litt beroliget!!;men ingen av legene jeg har vært i kontakt med deler min oppfatnig.

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Kolesterol er noe kroppen lager selv og som er nødvendig for cellemembranene og for å frakte fett i blodet. De fleste leger mener kolesterol er en viktig faktor i utvikling av hjerte- og karsykdom. Legemiddelindustrien er sterkt engasjert og det publiseres stadig undersøkelser som peker i retning av at store deler av befolkningen burde bruke kolesterolsenkende medisiner. Det finnes noen kritikere av kolesterolhypotesen som legene Uffe Ravnskov og Malcolm Kendrick som mener høyt kolesterol ikke gir økt risiko for hjerte- og karsykdom. Dette har ført til en polarisering av debatten hvor man på den ene siden ( f.eks. Lipidklinikken) mener kolesterol er viktig og på den endre siden (de nevnte leger) mener det ikke er viktig. Jeg har forsøkt å lese litteraturen og de kritiske artiklene med et åpent sinn og mener at høyt kolesterol er en medvirkende årsak til hjerte- og karsykdom, men er en blant mange årsaker. Røyking, stress og høyt blodtrykk er andre viktige faktorer. Slik jeg har oppfattet litteraturen, har personer med kolesterol over 7, ofte en arvelig disposisjon og halvparten vil få hjerteinfarkt før de når din alder. På den annen side, hvis man er hjertefrisk som 65 åring med høyt kolesterol, er ikke risikoen vesentlig forhøyet i forhold til normalbefolkningen. Dette skyldes sannsynligvis at man har andre beskyttende faktorer. Normal doppler av halsårene og arbeids-EKG er positive tegn i så måte. Jeg pleier å anbefale mine pasienter fet fisk, mørk sjokolade, mandler og nøtter, raps- og olivenolje i tillegg til middelhavkosthold. PÅ den annen side er jeg positiv til statiner hvis kolesterolet er høyere enn 7, for jeg tror disse legemidlene har andre hjertebeskyttende egenskaper enn bare å senke kolesterolet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...