Gå til innhold

Er du gift eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift, og har vært det i 10 år snart. Har vært sammen med mannen min i 15 år.

For oss var det å gifte seg det "riktige" å gjøre. Vi er litt tradisjonelle :)

Vi var også helt enige om at det skulle være kirkebryllup med påfølgende fest.

Hva andre gjør bryr meg ikke.

I vennegjengen har vi et par som også har vært samboere i mange år og som har barn. De vil på en måte gifte seg, men ikke i kirken. Og så finner de liksom ikke helt den rette måten å gjøre det på :)

Det er ikke noe jeg bryr meg noe om, selvsagt :D

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Lillemus

5

• lex

3

• Mrs D

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Gift først. Fikk barn etterpå. (Fjernet spiralen få uker før vi giftet oss.)

Skrevet

Da synes jeg du kan redegjøre litt for de godene man får fra staten som gift...

"goder fra staten" er jo et merkelig utttrykk i denne sammenheng, men dersom man gifter seg vil man automatisk få en helt annen juridisk ramme rundt samlivet, slik at man slipper å avtaleregulere dette selv.

I gamle dager kalte man jo samboerskap for "papirløse ekteskap", hvilket er ganske komisk, for hvis det er en samlivsform som virkelig krever masse papirer, så er det jo det - særlig hvis man har barn;-)

Og så er det en del ting man ikke kan avtale seg fram til når man ikke er gift, som f eks retten til å sitte i uskiftet bo etter partnerens død. Man har også automatisk arverett som ektefelle; samboere må opprette testamente, og man har også rett på en viss minstearv.

Ektefolk kan dessuten lignes i skatteklasse 2.

Skrevet

Hva andre gjør og i hvilken rekkefølge legger jeg meg overhodet ikke opp i. :o)

Jeg har vært gift, men er nå skilt og har ny kjæreste. Jeg håper jo at vi blir gift en gang, men det blir noen år til ennå uansett. Men jeg ønsker en fin seremoni hvor vi blir viet ja, dog ikke i kirken og jeg tror heller ikke human-etisk vielse vil være aktuelt for oss, så det spørs om vi får med oss en prest på et utenfor-kirken-opplegg kanskje. :o)

Rent bortsett fra at min kjære hardnakket hevder at han aldri skal gifte seg da... ;o)

Jeg regner med du har fått med deg hva jeg har sagt om hvordan det kommer til å gå. Du kommer til å bli skilt for andre gang :-)

Skrevet

Forlovet betyr at man har avtalt å gifte seg i fremtiden. Dersom man ikke har tenkt å gifte seg er man per definisjon ikke forlovet.

Om man har utvekslet ringer har i og for seg ikke sammenheng med forlovelse - selv om mange forlovede bruker ring.

Riktig. Man er kun forlovet når man har avtalt å gifte seg og har ring i henhold til denne avtalen. Alt annet er ren ønsketenkning.

Skrevet

*Humrer* Om han sier nå at han ikke skal gifte seg så regner jeg ikke med at han nødvendigvis mener det samme om noen år når et giftemål kan bli en realitet. :o)

Dere er ikke forlovet. Ferdig med det.

Skrevet

Ikke bry deg om hva "alle andre sier". Dersom dere har funnet en samlivsform som fungerer for dere - supert! (Bare sørg for å ha det formelle i orden i forhold til samboerkontrakter/arv etc - for deres egen trygghets skyld)

Vi er gift, men gjorde det ikke i "rett rekkefølge" - vi hadde barn da vi gifta oss.

Skrevet

Dere er ikke forlovet. Ferdig med det.

I Norge er ikke forlovelsen noen formell greie i det hele tatt, i våre dager. Hvem som helst kan lage sin egen definisjon av begrepet. Hvis Lillemus og kjæresten er enige om å bruke dette uttrykket i stede for å si at de "har forpliktet seg i forhold til hverandre selv om de ikke bor sammen", er det ikke noe du har noe med.

I tidligere tider kunne man bråke litt om gaver man hadde gitt partneren (bare) fordi man trodde forlovelsen ville ende i ekteskap, nå tror jeg ikke man ville komme noen vei med det. Det er ekteskap og samboerskap som er definert og regulert av lovverket.

Skrevet

I Norge er ikke forlovelsen noen formell greie i det hele tatt, i våre dager. Hvem som helst kan lage sin egen definisjon av begrepet. Hvis Lillemus og kjæresten er enige om å bruke dette uttrykket i stede for å si at de "har forpliktet seg i forhold til hverandre selv om de ikke bor sammen", er det ikke noe du har noe med.

I tidligere tider kunne man bråke litt om gaver man hadde gitt partneren (bare) fordi man trodde forlovelsen ville ende i ekteskap, nå tror jeg ikke man ville komme noen vei med det. Det er ekteskap og samboerskap som er definert og regulert av lovverket.

''Hvis Lillemus og kjæresten er enige om å bruke dette uttrykket i stede for å si at de "har forpliktet seg i forhold til hverandre selv om de ikke bor sammen", er det ikke noe du har noe med.''

Nemlig. :o) Takk.

Skrevet

''Hvis Lillemus og kjæresten er enige om å bruke dette uttrykket i stede for å si at de "har forpliktet seg i forhold til hverandre selv om de ikke bor sammen", er det ikke noe du har noe med.''

Nemlig. :o) Takk.

Huffda, det gikk så fort at det ble stavefeil. I stedeT for.

Skrevet

Jeg er veldig lite opptatt av hvordan andre velger å leve livet sitt, samboende, gifte eller enslige. I hvilken rekkefølge ting kommer, spiller da ingen rolle i 2009, så lengen en gjør det som føles riktig for en selv.

Selv har jeg vært gift i 8 år, og har et barn på 11 - så jeg gjorde det ikke i "riktig" rekkefølge:-)

Skrevet

Vi har vært gift i mer enn tretti år, og da er det ikke alltid like selvfølgelig.

Ingen ting er selvfølgelig. Men du får det til å høres ut som om de som er gift jobber mer for forholdene sine en de som "bare bor sammen", og det tror jeg ikke er riktig.

Skrevet

Det er jo ingen grense for hvor lenge man kan være forlovet uten å gifte seg da. :o)

Selve ordet "forlovet" synes jeg er pussig. Egentlig må det jo bety at man har lovet for mye? ;-) (forspist, forsovet)

Gjest høstløv
Skrevet

Ingen ting er selvfølgelig. Men du får det til å høres ut som om de som er gift jobber mer for forholdene sine en de som "bare bor sammen", og det tror jeg ikke er riktig.

Nå tolket du innlegget mitt og la du mye til mellom linjene, mye mer enn jeg noen gang tenkte på da jeg skrev innlegget.

Jeg uttrykte bare glede over at min kjære setter pris på meg, og at han gir uttrykk for det hver dag selv om vi har vært gift i mere enn tre tiår.

Gjest høstløv
Skrevet

Selve ordet "forlovet" synes jeg er pussig. Egentlig må det jo bety at man har lovet for mye? ;-) (forspist, forsovet)

Jeg tenker på ordet forlove seg slik: at man har lovet seg bort på forhånd.

Iflg. Bokmålsordboka betyr å forlove seg det å avtale ekteskap.

Skrevet

Jeg tenker på ordet forlove seg slik: at man har lovet seg bort på forhånd.

Iflg. Bokmålsordboka betyr å forlove seg det å avtale ekteskap.

Himmel og hav...

Jeg vet da hva det betyr - men morer meg over hva det burde bety - om det ble brukt som andre ord som starter på for-... Ok ? ;-)

Gjest høstløv
Skrevet

Himmel og hav...

Jeg vet da hva det betyr - men morer meg over hva det burde bety - om det ble brukt som andre ord som starter på for-... Ok ? ;-)

Innlegget mitt var egentlig en fortsatt filosofering over det emne du begynte på.

:-)

Skrevet

''Egentlig må det jo bety at man har lovet for mye? ;-) ''

Jeg har hørt folk bruke det i den betydningen, men mulig det bare er dialektvariant (og at det har begynt å gå ut på dato, da det er bare fra folk en del eldre enn meg jeg har hørt det.)

F eks hvis du spør om jeg kan noe på en bestemt dato, og jeg sier "jeg må sjekke avtaleboka først, slik at jeg er sikker på at jeg ikke forlover meg".

mil1365380270
Skrevet

Ektefelle - ekte felle ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...