Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at barn med Downs syndrom går på vanlig skole?

nick Jr. har hatt et par tilvenningsdager på barneskolen. I gruppa var det også et Downs barn. Nå er det sikkert greit å late som om barnet man har er helt normalt og skal begynne på skolen med alle de andre barna, men er jeg på jordet når jeg synes dette er i grenseland for hva som bør aksepteres?

Finnes det ikke noe spesialopplegg for barn med litt spesielle behov?

• Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nick

11

• plommeblomst

8

• candyqueen_83

8

• laban

7

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83
Skrevet

Det er helt vanlig. Jeg gikk selv i klasse med en gutt med downs hele barneskolen, og er veldig glad for det. Jeg tror man lærer litt ekstra om mennesker som er "annerledes", og har flere behov.

Jeg synes også det er bra for de med downs å gå i vanlige klasser. Ikke måtte "stues" bort på spesialskoler.

De får jo selvfølgelig ekstralærere i den vanlige skolen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Synes det er helt fantastisk! Da lærer barn tidlig å respektere andre, og det er jo bare positivt;)

Gjest eg undras
Skrevet

Synes det er helt fantastisk! Da lærer barn tidlig å respektere andre, og det er jo bare positivt;)

Fantastisk for de andre, men er det egentlig så fantastisk for de med Downs...?

Gjest mimi le clown
Skrevet

Fantastisk for de andre, men er det egentlig så fantastisk for de med Downs...?

Jeg kan ikke med min beste vilje se at det er til deres beste å gå i vanlig skole:(

candyqueen_83
Skrevet

Jeg kan ikke med min beste vilje se at det er til deres beste å gå i vanlig skole:(

Hvorfor ikke?

Gjest eg undras
Skrevet

Hvorfor ikke?

Altså, barn med Downs har en IQ fra 30 til 50, er det ikke åpenbart at vanlig skole ikke vil være det ideelle for dem?

Skrevet

At barn med psykisk utviklingshemming skal gå i vanlig skole har vel vært hjemlet i lov sida 60-tallet en gang. Det er faktisk større fare for at nick jr skal bli et problem for en klasse enn at et barn med downs skal bli det. Og nå snakker jeg ren statistikk her.

Skrevet

Altså, barn med Downs har en IQ fra 30 til 50, er det ikke åpenbart at vanlig skole ikke vil være det ideelle for dem?

Men har en med IQ på 30-50 veldig mange meninger om hva som er bra og ikke bra for dem, og at de heller skulle vært et annet sted? Downsbarn er ofte glade og veltilpasse i sin verden.

candyqueen_83
Skrevet

De har jo spesiallærere, og spesialundervisning i mange fag. Men de får omgås "vanlige" mennesker, og et normalt miljø. Jeg tror det er viktig for utviklingen deres også.

Skrevet

Downsbarn får like bra undervisning i en vanlig skole som på en spesialskole. De har en lærer og sitt opplæringsopplegg tilpasset sitt nivå. Vi skal være glad for at vi er kommet forbi det stadiet hvor man gjemte dem bort, det skjedde ofte i ikke alt for fjern fortid.

candyqueen_83
Skrevet

Downsbarn får like bra undervisning i en vanlig skole som på en spesialskole. De har en lærer og sitt opplæringsopplegg tilpasset sitt nivå. Vi skal være glad for at vi er kommet forbi det stadiet hvor man gjemte dem bort, det skjedde ofte i ikke alt for fjern fortid.

Enig.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er helt vanlig. Jeg gikk selv i klasse med en gutt med downs hele barneskolen, og er veldig glad for det. Jeg tror man lærer litt ekstra om mennesker som er "annerledes", og har flere behov.

Jeg synes også det er bra for de med downs å gå i vanlige klasser. Ikke måtte "stues" bort på spesialskoler.

De får jo selvfølgelig ekstralærere i den vanlige skolen.

''Jeg synes også det er bra for de med downs å gå i vanlige klasser. ''

Det er jo hyggelig og fint at såkalt "vanlige" barn lærer om toleranse ved å gå sammen med Downs-barn i skolen, og det er uten tvil flott at barn med f.eks Downs ikke gjemmes bort. Men i den vurderingen skal vi ikke glemme at:

1) Folk med Downs er slett ikke en ensartet gruppe. Noen kan ha både glede og nytte av å gå i vanlig skole, mens andre vil trives bedre med et annet opplegg. Det er en enorm variasjon innenfor denne gruppen.

2) Motivasjonen for å integrere f.eks Downs-barn i vanlige skoleklasser skal slett ikke være at de andre barna skal lære om mangfold, men at barnet det gjelder faktisk skal trives og tjene på det.

3) Mange barn med DS vil slite med det rent sosiale når de kommer litt opp i klassetrinnene, og mistrives deretter. Hvorfor skal disse barna fratas retten til å ha likesinnede å speile seg i, bare fordi vi skal integrere for enhver pris?

Det er mange flere elementer som ikke har kommet fram her. Jeg vil bare minne om at det er både lov og lurt å huske det.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg tar sjansen på å gjenta meg selv:

Det er jo hyggelig og fint at såkalt "vanlige" barn lærer om toleranse ved å gå sammen med Downs-barn i skolen, og det er uten tvil flott at barn med f.eks Downs ikke gjemmes bort. Dessuten har vi tilpasset undervisning her til lands.

Men i den vurderingen skal vi ikke glemme at:

1) Folk med Downs er slett ikke en ensartet gruppe. Noen kan ha både glede og nytte av å gå i vanlig skole, mens andre vil trives bedre med et annet opplegg. Det er en enorm variasjon innenfor denne gruppen.

2) Motivasjonen for å integrere et barn med f.eks Downs-barn i vanlige skoleklasser skal aldri være at de andre barna skal lære om mangfold, men at barnet det gjelder faktisk skal trives og tjene på det. Mangfoldstanken er bare en bonus i så måte.

3) Mange barn med DS vil slite med det rent sosiale når de kommer litt opp i klassetrinnene, og mistrives deretter. Hvorfor skal disse barna fratas retten til å ha likesinnede å speile seg i, bare fordi vi skal integrere for enhver pris?

Det er mange flere elementer som ikke har kommet fram her. Jeg vil bare minne om at det er både lov og lurt å huske det

candyqueen_83
Skrevet

Det er jo hyggelig og fint at såkalt "vanlige" barn lærer om toleranse ved å gå sammen med Downs-barn i skolen, og det er uten tvil flott at barn med f.eks Downs ikke gjemmes bort. Men i den vurderingen skal vi ikke glemme at:

2) Motivasjonen for å integrere f.eks Downs-barn i vanlige skoleklasser skal slett ikke være at de andre barna skal lære om mangfold, men at barnet det gjelder faktisk skal trives og tjene på det.

Det er mange flere elementer som ikke har kommet fram her. Jeg vil bare minne om at det er både lov og lurt å huske det.

''2) Motivasjonen for å integrere f.eks Downs-barn i vanlige skoleklasser skal slett ikke være at de andre barna skal lære om mangfold, men at barnet det gjelder faktisk skal trives og tjene på det.

''

Selvfølgelig skal ikke barn med downs gå i vanlige klasser for at andre skal lære om mangfold. Men jeg synes det er en positiv bivirkning eller hva jeg skal kalle det.

Jeg kjenner kun et par stykker med downs som har gått i vanlige klasser, og de har hatt en fin oppvekst, og blitt inkludert i klassemiljøet. Men det er sikkert forskjell på hvor i landet, og graden av downs.

sort som natta
Skrevet

har etterhvert blitt kjent med et par med dette syndromet, men merker jeg vet lite...

noen god link?

Gjest eg undras
Skrevet

Gode poeng.

Gjest bikku
Skrevet

Jeg tar sjansen på å gjenta meg selv:

Det er jo hyggelig og fint at såkalt "vanlige" barn lærer om toleranse ved å gå sammen med Downs-barn i skolen, og det er uten tvil flott at barn med f.eks Downs ikke gjemmes bort. Dessuten har vi tilpasset undervisning her til lands.

Men i den vurderingen skal vi ikke glemme at:

2) Motivasjonen for å integrere et barn med f.eks Downs-barn i vanlige skoleklasser skal aldri være at de andre barna skal lære om mangfold, men at barnet det gjelder faktisk skal trives og tjene på det. Mangfoldstanken er bare en bonus i så måte.

Det er mange flere elementer som ikke har kommet fram her. Jeg vil bare minne om at det er både lov og lurt å huske det

Kloke ord, Mrs. Wallace!

Spørsmålet er om det er til barnas beste - både i fhd til trygghet, tilhørighet og følelse av mestring. Og det er jeg ikke overbevist om at alltid er tilfelle. En annen ting er at alternativet trenger slett ikke være å "gjemme dem bort", som ofte er et argument.

Skrevet

Jeg er virkelig overrasket over at det finnes foreldre idag som ikke vet at funksjonshemmete barn går som oftest på skole med andre jevnaldrende...

Jeg har hatt barn i grunnskolen siden -93 og alle barna mine har gått i samme klasse med barn med spesielle behov. Det har vært barn med psykiskutviklingshemning, en av ungene har hatt en blind medelev, en har pr.idag en døv+fysisk funksjonshemmet elev i sin klasse... Og dette har jeg ikke stusset over i det hele tatt.

Nå vet jeg ikke hvor godt opplegget har vært for de enkelte ungene med spesielle behov, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men det har vært kun til berikelse for klassene å ha barn som er "litt annerledes" blant elevene.

Gjest faktisk positivt!
Skrevet

Ja, det blir mer og mer vanlig. I vår klasse er det et barn med down syndrom. Og ungene elsker h¤n!

H¤n har egen assistent som følger med nesten hele tiden. Skolearbeidet blir noe sammen med klassen og noe utenfor klassen alt ettersom hvor vanskelig ting er.

Ungene i klassen lærer seg å ta vare på andre som er litt anderledes og passer på h¤n og leker sammen med h¤n.

Etter 6 års erfaring med dette må jeg si at det har vært flott å følge med dette fra sidelinjen og oppleve empatien som alle disse barna lærer og erfarer.

Må også få tilføye at foreldres innstilling er viktig her i saken og alle klassens foreldre har vært for at dette skal gå bra og en slik innstilling smitter over på barna!

Ertingen som noen driver med på dette trinnet går innad mot den verste guttegjengen, men ikke mot barnet med downs syndrom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...