Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra en lærer-familie og vet mye om hva lærere erfarer. Dermed vil jeg uttale ganske bastant (dog ikke så bastant som deg) at barn med downs syndrom ikke er de som skaper størst problemer for "normale" barn ved å bli integrert i klassene.

Det er normalt begavede barn med diverse diagnoser, dårlig hjemmemiljø og svært dårlig oppførsel som ødelegger for de andre i klassen. Disse får lov å forstyrre time etter time, uten at hverken lærerressursene øker eller de får lov å gi konsekvenser som nytter.

''Det er normalt begavede barn med diverse diagnoser, dårlig hjemmemiljø og svært dårlig oppførsel som ødelegger for de andre i klassen. Disse får lov å forstyrre time etter time, uten at hverken lærerressursene øker eller de får lov å gi konsekvenser som nytter.''

Amen! Hadde man nå enda hatt lov til å sende disse "på gangen" slik at de lærer at å bråke i timen ikke fører noe med seg, men såvidt jeg har skjønt er ikke det tillatt lenger heller.

• Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nick

11

• plommeblomst

8

• candyqueen_83

8

• laban

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''men han er penere enn de fleste barna. ''

:-D

Det finnes bare ett virkelig vakkert barn i verden, og hver foreldre har det ;-)

Nei, det stemmer ikke. Jeg har sett mange barn, og ikke alle er pene. Noen er veldig pene, andre er spesiellt pene. nick Jr. er blandt de siste. Han var stygg som fy de første 3 dagene i livet, deretter ordnet det seg.

Det er ikke noe nytt at enkelte foreldre ikke klarer å se forbi ammetåka, men det forandrer ikke fakta.

Skrevet

Jeg mente på ingen måte å antyde at du var fra jungelen, det var fordi Helmi syntes det var merkelig at "noen" ikke visste alt om dette, at jeg trakk fram utenlandsoppholdet. Så bekreftet du jo at du ikke hadde vært klar over det, altså er vi ganske på linje.

Fint at junior er pen, vi vet jo fra før at han er uvanlig ren, målt etter norsk standard :-))

Ja, og han vasker hendene etter dobesøk, når han kommer inn, og før mat. I de to barnehagene han har gått, har de vært gjennom 5 (?) runder med omgangssyke.

Du får en klem dersom du kan gjette hvor mange ganger han selv har hatt omgangsyke.

Skrevet

Jepp :)

Utrolig men sant... Og ikke alltid like bra for alle....

Seriøst????

Problemet blir at virkeligheten kommer til å treffe dem midt i fleisen når du kommer ut av kokongen.

Skrevet

Ja, og han vasker hendene etter dobesøk, når han kommer inn, og før mat. I de to barnehagene han har gått, har de vært gjennom 5 (?) runder med omgangssyke.

Du får en klem dersom du kan gjette hvor mange ganger han selv har hatt omgangsyke.

Jeg ser egentlig ikke noen grunn til å gjenoppta den diskusjonen. Men det er helt flott med tanke på skoletiden, at han ikke er på steinalderstadiet når det gjelder renslighet.

Jeg har også barn med sterke mager, bank i bordet.

Sånn apropos hva denne tråden handler om, kan jeg fortelle at det på min sønns (veldig store) barneskole har vært gjentatte episoder med at (noen få) unger stadig griser noe avskyelig på toalettene. Alt fra avføring på veggene til å teste om andres votter, innesko osv., lar seg trekke ned. Og dette er IKKE barn med handicap. Det er barn fra dette "utvalget" dere skal håpe det ikke blir for mange av i juniors gruppe.

Gjest litt irritert
Skrevet

I klassen til gutten min går det en gutt(x) fra ett land i Afrika. Han han en hjerneskade og er ikke som de andre guttene men familien nekter å la han gå på spesial skole. Jeg synes synd på gutten for jeg ser at han ikke har det bra. De andre guttene tuller med hverandre og lekeslåss. OG han gutten vil også bli med med skjønner ikke at de bare leker og at de ikke terger for å være ekkel. Men han blir sint og slår de andre. NÅr de andre sier i fra til de voksne sier de bare at han forstår ikke hva han gjør.

Noen skal følge han hele tiden for det skjer ikke. Gutten min kommer hjem ofte med kul pga han har slått han. Hva skjedde spørr jeg. Jeg sa noe til en gutt og han stod siden og trode jeg sa til han og han ble sint og så slo han meg og de vokse bryr seg ikke.

Han ødelegger leken for de andre for dem får ikke leke i fred. En dag kom gutten min hjem og var så glad. Hva er du glad for da spurte jeg. Xvar ikke på skolen så vi fikk leke i fred og vi hadde så artig.

Det som provoserer med mest er at foreldrene snakker ikke norsk. E aldri med på foreldremøter. De har bodd i Norge i mange år så de bør kunne litt norsk. Jeg er ikke rasist for jeg er selv gift med en fra Asia men han har utdannelse herog snakker nesten flytende norsk. Det går utover ungene når foreldrene ikke snakker. Skolen har snakket med moren om at han hadde hatt det bedre på en spesial skole men det ville hun ikke,

Gjest spesialpedagog
Skrevet

Jeg engster meg ikke. Han fikser det meste.

Jeg var ikke klar over at vi var kommet så "langt" at man kan ha 20 forskjellige læringsopplegg i èn klasse, og forskjellige prøver for alle.

Er det sånn når man skal ta eksamen også? Du er ikke så smart, så du får en lett eksamen?

Jeg har aldri opplevd at det er så mange som 20 elever i en klasse som har behov for spesialundervisning. Elever som skal ha spesialundervisning får tilleggsressurser. De har en egen lærer som lager undervisningsopplegget og tilrettelegger undervisningen. Noen ganger får de den hjelpen de trenger i klasserommet. Den ekstra læreren vil da være en ressurs også for de andre elevene. Andre ganger får de undervisningen i gruppe med andre elever som har samme behov, ofte med elever fra ulike klassetrinn. De vil da få undervisningen utenfor klasserommet.

Elever med enkeltvedtak skal ha individuell opplæringsplan. De som har det, har rett til å få vurdering uten karakter(når de kommer så langt som til ungdomsskolen). De kan ikke fritas fra noe fag, men de skal ha opplæring ut i fra sitt nivå. De kan ha prøver, men får da prøver som er tilpasset deres forutsetninger. De går ikke opp til eksamen i fag hvor de er fritatt for vurdering med karakter.

De har rett til videregående opplæring som alle andre, men kommer inn på særskilte vilkår, ikke utifra karaktersnitt. Kriteriet for å komme inn på videregående er fullført grunnskole.

Skrevet

Jeg ser egentlig ikke noen grunn til å gjenoppta den diskusjonen. Men det er helt flott med tanke på skoletiden, at han ikke er på steinalderstadiet når det gjelder renslighet.

Jeg har også barn med sterke mager, bank i bordet.

Sånn apropos hva denne tråden handler om, kan jeg fortelle at det på min sønns (veldig store) barneskole har vært gjentatte episoder med at (noen få) unger stadig griser noe avskyelig på toalettene. Alt fra avføring på veggene til å teste om andres votter, innesko osv., lar seg trekke ned. Og dette er IKKE barn med handicap. Det er barn fra dette "utvalget" dere skal håpe det ikke blir for mange av i juniors gruppe.

Jasså, vi har aversjoner mot personlig nærhet? Har du tatt det opp med NHD?

Pøblene ser jeg allerede nå i BH. nick jr. er kompis med en av dem. Skilsmissebarn, problemer med grensesetting, mangel på far, drar rundt på en DS hele tiden med voldelige spill, etc, etc. BH tar ikke tak i det, men når han er her så har han regler for hva han kan gjøre/hvordan han kan oppføre seg. Da går det greit.

Det er ikke ungene det er noe galt med, det er foreldrene.

Skrevet

I klassen til gutten min går det en gutt(x) fra ett land i Afrika. Han han en hjerneskade og er ikke som de andre guttene men familien nekter å la han gå på spesial skole. Jeg synes synd på gutten for jeg ser at han ikke har det bra. De andre guttene tuller med hverandre og lekeslåss. OG han gutten vil også bli med med skjønner ikke at de bare leker og at de ikke terger for å være ekkel. Men han blir sint og slår de andre. NÅr de andre sier i fra til de voksne sier de bare at han forstår ikke hva han gjør.

Noen skal følge han hele tiden for det skjer ikke. Gutten min kommer hjem ofte med kul pga han har slått han. Hva skjedde spørr jeg. Jeg sa noe til en gutt og han stod siden og trode jeg sa til han og han ble sint og så slo han meg og de vokse bryr seg ikke.

Han ødelegger leken for de andre for dem får ikke leke i fred. En dag kom gutten min hjem og var så glad. Hva er du glad for da spurte jeg. Xvar ikke på skolen så vi fikk leke i fred og vi hadde så artig.

Det som provoserer med mest er at foreldrene snakker ikke norsk. E aldri med på foreldremøter. De har bodd i Norge i mange år så de bør kunne litt norsk. Jeg er ikke rasist for jeg er selv gift med en fra Asia men han har utdannelse herog snakker nesten flytende norsk. Det går utover ungene når foreldrene ikke snakker. Skolen har snakket med moren om at han hadde hatt det bedre på en spesial skole men det ville hun ikke,

Her ville jeg tatt det opp med skolen til de blir så drita lei av deg at de faktisk gjør noe. Greit nok at denne ungen har rett til å bli integrert, men de andre barna har like mye rett på en skolehverdag uten å få juling! Ikke gi deg med dette!

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at det er så mange som 20 elever i en klasse som har behov for spesialundervisning. Elever som skal ha spesialundervisning får tilleggsressurser. De har en egen lærer som lager undervisningsopplegget og tilrettelegger undervisningen. Noen ganger får de den hjelpen de trenger i klasserommet. Den ekstra læreren vil da være en ressurs også for de andre elevene. Andre ganger får de undervisningen i gruppe med andre elever som har samme behov, ofte med elever fra ulike klassetrinn. De vil da få undervisningen utenfor klasserommet.

Elever med enkeltvedtak skal ha individuell opplæringsplan. De som har det, har rett til å få vurdering uten karakter(når de kommer så langt som til ungdomsskolen). De kan ikke fritas fra noe fag, men de skal ha opplæring ut i fra sitt nivå. De kan ha prøver, men får da prøver som er tilpasset deres forutsetninger. De går ikke opp til eksamen i fag hvor de er fritatt for vurdering med karakter.

De har rett til videregående opplæring som alle andre, men kommer inn på særskilte vilkår, ikke utifra karaktersnitt. Kriteriet for å komme inn på videregående er fullført grunnskole.

Jeg lærer tydeligvis så lenge jeg lever, men jeg må få lov til å si at dette er helt på trynet!

Det er en verden der ute, og den fungerer bare ikke sånn. Men faen, hva vet jeg, kanskje de har førsterett til jobb i det offentlige. Det kan forklare et og annet.

Skrevet

Seriøst????

Problemet blir at virkeligheten kommer til å treffe dem midt i fleisen når du kommer ut av kokongen.

De som er for svake til å følge klassens normalprogresjon, men ikke får tilpasset noe som helst, kan oppleve situasjonen som at de hver eneste dag får tilbakemelding om at de er dumme og mindreverdige. Daglig, i 10 - 13 år. Det er heller ikke nødvendigvis noen gunstig situasjon for et barn. Den som aldri opplever mestring, kan komme til å finne seg ganske destruktive løsninger for å få annen oppmerksomhet.

Noen av de som ikke virker så smarte i 6-årsalderen, kan løftes betraktelig. Men det kreves andre metoder enn å stemple dem som håpløse.

Jeg tror ikke den tilpassede opplæringen er så rosenrød at de får en smell den dagen de er ferdige på skolen og skal ut i virkeligheten. Men hvis tilpasningen er vellykket, kan risikoen for at de blir helt ødelagt allerede som små barn, reduseres. Men det er vanskelig, og det finnes helt sikkert eksempler på at det ikke fungerer.

Digresjon: Jeg tror det er et større problem at det ikke stilles krav til normalt / godt utrustet ungdom. Det kastes bort utrolig mye tid på ungdomskole- og vgs-nivå.

Skrevet

Jasså, vi har aversjoner mot personlig nærhet? Har du tatt det opp med NHD?

Pøblene ser jeg allerede nå i BH. nick jr. er kompis med en av dem. Skilsmissebarn, problemer med grensesetting, mangel på far, drar rundt på en DS hele tiden med voldelige spill, etc, etc. BH tar ikke tak i det, men når han er her så har han regler for hva han kan gjøre/hvordan han kan oppføre seg. Da går det greit.

Det er ikke ungene det er noe galt med, det er foreldrene.

''Jasså, vi har aversjoner mot personlig nærhet? Har du tatt det opp med NHD?''

Jeg har lest så innmari mye skummelt om nett-intimitet. Derfor er jeg forsiktig.

Gjest spesialpedagog
Skrevet

Seriøst????

Virkeligheten er at vi lever i et samfunn med mange forskjellige typer mennesker. Det er ikke lenger sånn at funksjonshemmede og mennesker med psykiske lidelser blir isolert fra andre. Barna vil derfor treffe virkeligheten veldig tidlig når de går i en vanlig skole. De vil møte alle typer mennesker, på godt og vondt. Dessverre vil de ofte oppleve tidlig at de ikke blir sett på som likeverdige. En spesialskole vil i mye større grad være en "kokong".

Skrevet

Jeg tar sjansen på å gjenta meg selv:

Det er jo hyggelig og fint at såkalt "vanlige" barn lærer om toleranse ved å gå sammen med Downs-barn i skolen, og det er uten tvil flott at barn med f.eks Downs ikke gjemmes bort. Dessuten har vi tilpasset undervisning her til lands.

Men i den vurderingen skal vi ikke glemme at:

1) Folk med Downs er slett ikke en ensartet gruppe. Noen kan ha både glede og nytte av å gå i vanlig skole, mens andre vil trives bedre med et annet opplegg. Det er en enorm variasjon innenfor denne gruppen.

2) Motivasjonen for å integrere et barn med f.eks Downs-barn i vanlige skoleklasser skal aldri være at de andre barna skal lære om mangfold, men at barnet det gjelder faktisk skal trives og tjene på det. Mangfoldstanken er bare en bonus i så måte.

3) Mange barn med DS vil slite med det rent sosiale når de kommer litt opp i klassetrinnene, og mistrives deretter. Hvorfor skal disse barna fratas retten til å ha likesinnede å speile seg i, bare fordi vi skal integrere for enhver pris?

Det er mange flere elementer som ikke har kommet fram her. Jeg vil bare minne om at det er både lov og lurt å huske det

Jeg er helt enig i det du skriver, og jeg har heller ikke ment at barn med Downs er en ensartet gruppe.

Gjest litt irritert
Skrevet

Her ville jeg tatt det opp med skolen til de blir så drita lei av deg at de faktisk gjør noe. Greit nok at denne ungen har rett til å bli integrert, men de andre barna har like mye rett på en skolehverdag uten å få juling! Ikke gi deg med dette!

Vi har prøvd men læreren sier at gutten min terger han så det er defor han slår. Men gutten min sier at han har sluttet å terge han for lenge siden men at han slår ennå men det ser ikke ut som om at skolen tror på det.

Den personen som skal følge med han er aldri der når han slår sier gutten min. Så når dem sier ifra om at han har slått sier han at han ikke har gjordt det og de voksne på skolen tror på han

Skrevet

Vi har prøvd men læreren sier at gutten min terger han så det er defor han slår. Men gutten min sier at han har sluttet å terge han for lenge siden men at han slår ennå men det ser ikke ut som om at skolen tror på det.

Den personen som skal følge med han er aldri der når han slår sier gutten min. Så når dem sier ifra om at han har slått sier han at han ikke har gjordt det og de voksne på skolen tror på han

Ta det opp igjen og igjen - ikke gi dere! Forlang at denne ekstrapersonen skal være på gutten _hele_ tiden utenom timene slik at de andre elvene har en trygg skolehverdag. Er det mulig å anmelde skolen for slikt tro?

Gjest spesialpedagog
Skrevet

Jeg lærer tydeligvis så lenge jeg lever, men jeg må få lov til å si at dette er helt på trynet!

Det er en verden der ute, og den fungerer bare ikke sånn. Men faen, hva vet jeg, kanskje de har førsterett til jobb i det offentlige. Det kan forklare et og annet.

Du må jobbe politisk for å få endret dette. Det er myndighetene, ikke foreldre eller skole som har bestemt hvordan det skal være. Og som sagt, det er uhyre vanskelig å få plass på spesialskole nå i dag. For en med downs syndrom uten tilleggsproblemer tror jeg det vil være helt umulig.

De har ikke førsterett til jobb i det offentlige. De har som oftest jobber som vi andre helst vil slippe å ha, hvis de i det hele tatt får jobb. Mange blir uføretrygdet. De fleste klarer godt en jobb de er opplært til.

Gjest litt irritert
Skrevet

Ta det opp igjen og igjen - ikke gi dere! Forlang at denne ekstrapersonen skal være på gutten _hele_ tiden utenom timene slik at de andre elvene har en trygg skolehverdag. Er det mulig å anmelde skolen for slikt tro?

Ja vi kan politi anmelde det men vi tenker på saken. Skal prøve å få med flere foreldre på det. Det er ikke bare min gutt som blir slått.

Jeg synes synd på den gutten. Det er jo ikke hans feil at han er sånn

Gjest Vakkert barn.
Skrevet

Jeg må bare avklare noe, jeg er ikke en hottentott, jeg er norsk nordmann født i Norge. Jeg har jobbet i utlandet i nesten 50% av arbeidslivet mitt.

Jeg har ikke sagt så mye til nick Jr, bortsett fra at han skal begynne i den ordentlige skolen med de store gutta. Det gikk opp for meg dagen før han skulle til barneskolen, da satt jeg meg ned med han og spurte noen alvorlige spørsmål.

Vet du hva du skal gjøre i skolen? Ja, lære å lese og skrive, og så må jeg sitte stille og rekke opp handa.

Da hadde jeg ikke så mye å tillegge. Da han kom hjem syntes han BS var mye kulere enn BH, så han er der han skal være.

Jeg vet ikke om han er smart, men han er penere enn de fleste barna. Helst skal man være begge deler, men en av delene er det viktig å være.

''Jeg vet ikke om han er smart, men han er penere enn de fleste barna''

Det var modig sagt:-) Slik blir man gjerne halshugd for å si.Det er sånn mange foreldre tenker om barna sine. Jeg kan se at alle barna mine er pene og jeg kan se at den yngste er noe helt utenom det vanlige. Jeg har faktisk aldri sett et vakrere barn enn henne og alle kommenterer det også, så jeg er nok forbi ammetåka:-)

Gjest Lilje30
Skrevet

Du må jobbe politisk for å få endret dette. Det er myndighetene, ikke foreldre eller skole som har bestemt hvordan det skal være. Og som sagt, det er uhyre vanskelig å få plass på spesialskole nå i dag. For en med downs syndrom uten tilleggsproblemer tror jeg det vil være helt umulig.

De har ikke førsterett til jobb i det offentlige. De har som oftest jobber som vi andre helst vil slippe å ha, hvis de i det hele tatt får jobb. Mange blir uføretrygdet. De fleste klarer godt en jobb de er opplært til.

Alle med Downs syndrom er uføre, men de fleste jobber i såkalte vernabedrifter i kommunen for en symbolsk sum.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...