Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Rosaria
Skrevet

Nina Karin Monsen er det da ingenting i veien med, ei heller hennes ytringer! :-)

Det er mange som er uenig i hennes ytringer, og jeg er meget uenig i NHDs ytringer på et åpet forum som det her. Det burde Fritt ord kunne gitt meg pris for.......................

• Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nick

11

• plommeblomst

8

• candyqueen_83

8

• laban

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Dette er et utslag av den norske "snillismen" der vi alle er likere enn alle andre.

Det tjener verken normalbegavede eller barn med Downs syndrom at de samles i de samme klassene.

Elever som har en downs-elev i klassen er heldige! De får møte "annerledeshet" og vil ha større muligheter til å utvikle gode empatiske evner. Dessuten vil klassen vanligvis få tilført ekstra ressurser som vil komme alle elevene til gode.

Hvordan downs-eleven har det i vanlig skole, er nok veldig individuelt.

Gjest togli
Skrevet

Jeg kommer fra en lærer-familie og vet mye om hva lærere erfarer. Dermed vil jeg uttale ganske bastant (dog ikke så bastant som deg) at barn med downs syndrom ikke er de som skaper størst problemer for "normale" barn ved å bli integrert i klassene.

Det er normalt begavede barn med diverse diagnoser, dårlig hjemmemiljø og svært dårlig oppførsel som ødelegger for de andre i klassen. Disse får lov å forstyrre time etter time, uten at hverken lærerressursene øker eller de får lov å gi konsekvenser som nytter.

Det er jeg 100 % enig med deg i!

Skrevet

Ja, det er vanlig at barn med Downs går på vanlig skole, og ja, det finnes spesialopplegg for barn med litt spesielle behov. Om det bør aksepteres eller ikke får du selv stå for, men jeg synes faktisk holdningene dine er i grenseland for hva som bør aksepteres. Hva om det var ditt barn som hadde Downs, hva mener du man skulle gjøre for å oppdra dette barnet? Hadde du umiddelbart sluttet i egen jobb, vært hjemme med barnet og gitt ham eller henne hjemmeundervisning for å ”skåne” de andre barna h*n eventuelt skulle gå i samme barnehage og klasse som? Eller mener du at Downsbarn er untermenchen som ikke har noe i skoleverket å gjøre, fordi de er annerledes, dumme og seinlærte?

Jeg må si at dine holdninger, som åpenbart er et resultat av at du aldri har satt deg inn i verken hva Downs er, hvilke konsekvenser det får for et barn å ha Downs, eller hvilke tiltak som umiddelbart settes inn på ethvert barn som fødes i Norge med Downs, er skremmende. Hvordan du kan få deg selv til å skrive et slikt innlegg og dermed blottlegge din egen uvitenhet om temaet så fullstendig er ubegripelig for meg, men for å være helt ærlig blir jeg rett og slett kvalm av å vite at du sannsynligvis viderefører disse holdningene til dine egne barn. Måtte de vokse opp og en dag innse hvor skadelig du er for deres forhold til sine medmennesker, og ta fullstendig avstand fra din fordomsfulle innstilling til og rangering av mennesker rundt deg.

Min erfaring, som har en "lillebror" på 12 år med trisomi middels grad uten hjertetrøbbel, hørselsfeil eller synsfeil, er at Downsbarn ofte holdes tilbake et år ekstra før skolestart, slik at de er 7 år når de starter på skolen. I tillegg har de som oftest lært bokstaver og litt lesing og skriving før de starter på skolen (i mitt tilfelle startet man med skoleforberedelser da lillebror var 3 1/2 år gammel), fordi alle barn med Downs har rett på spesialpedagog (og fysioterapeut mens de er små) et gitt antall timer i uken fra de er nyfødte. Altså er alle Downsbarn i Norge umiddelbart etter det oppdages at barnet har Downs inne i et system som skal forberede dem på å møte verden der ute, også skolesystemet. I tillegg har Downsbarn assistent fra de starter i barnehagen og ut skoletiden (i skoletiden hender det at de deler denne med et annet barn med vansker av ulike slag), en som tilrettelegger undervisning utenfor de vanlige klassetimene (i lillebrors tilfelle er det 12 timer undervisning alene og resten i klassen), og en spesialpedagog. Det hender at spesialpedagog er den samme som tilrettelegger undervisningen fordi skolen har egen spesialpedagog, men det er ikke tilfellet for lillebror.

I de timene lillebror er i klassen hjelper assistenten hans andre elever i tillegg til lillebror, fordi lillebror på lik linje med andre elever også må kunne sitte stille og jobbe alene i en klassesituasjon. I tilfeller hvor hovedlærer er borte av ulike årsaker er det ofte assistenten som tar over undervisningen for klassen også, slik at skolen slipper å hente inn ny vikar som er ukjent med klassen og ikke vet hvor langt de er kommet i ulike fag. Lillebror må faktisk gjøre noe når han er på skolen han også, han kan ikke bare tulle hele dagen. Det stilles krav til ham og han har hjemmelekser som må gjøres på samme måte som de andre elevene.

Utover dette er lillebror, selv om du sikkert ikke har lyst til å vite det, relativt velfungerende i sosiale situasjoner. Man skjønner hva han sier når han snakker, han kan lese og skrive, han leker med klassekameratene sine, har mange venner, og han har flere kjærester på en og samme gang. Han er sta som et esel, og forferdelig vanskelig å ha med å gjøre hvis han må gjøre noe han ikke vil, og av og til krangler vi høylytt. Samtidig er han også veldig snill og empatisk, og trøster meg og gir meg en klem hvis jeg er lei meg. Tro det eller ei, han er et menneske han også.

Utrolig hvor mange konklusjoner du drar av noen få linjer. Jeg har ikke det spøtt imot at de går i skolen, jeg syntes bare det var rart. Og fullstendig ukjent for meg.

Hva slags holdninger er det jeg har? nick jr gikk i barnehage (utlandet) med 26 forskjellige nasjonaliteter, inklusive en downsjente, han kommer aldri til å se rart på andre mennesker uansett hudfarge, religion eller handicap. Det er den største gaven han har fått, og den var gratis.

Det er greit at du kravler ned i skyttergrava med broren din, men det kan være OK å se over kanten også.

God helg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...