Gjest hennesjefen Skrevet 14. mai 2009 Skrevet 14. mai 2009 Var hos legen for en helsjekk forleden. Det eneste uregelmessige som kom fram var noe høy verdi på noe som heter S-ALAT, som har med leveren å gjøre. Men legen har ikke nevnte noe om ytterligere sjekk, ei heller har han forklart hva dette kan bety. Han er ikke så enkel å snakke med, så jeg vil helst slippe å ringe. Er det noen som vet hva det kan bety? 0 Siter
Gjest tiktaktik Skrevet 15. mai 2009 Skrevet 15. mai 2009 Det kan skyldes alt fra bruk av enkelte medikamenter, misbruk av alkohol, leverlidelser som hepatitt og andre toksiske leverskader, kyssesyke og cmv-infeksjon iflg Medisinske Serviceavd. A-hus. S-alat bør ses i sammenheng med s-asat og alp (to andre verdier relatert til leverfunksjon). Mulig du bør få disse målt også. Lett forhøyede verdier er sjelden noe leger reagerer på. Jeg synes du skal ta en prat med legen hvis du uroer deg og evnt ta en ny blodprøve om noen mnd (evnt da også de nevnt ovenfor). 0 Siter
Speak Skrevet 15. mai 2009 Skrevet 15. mai 2009 Dersom dette betyr lave leververdier så fikk jeg beskjed om at leververdier blir høyrer dersom du utsetter leveren for belastning. Slik som å drikke alkohol. Jeg har derfor i ettertid spøkt om at legen har gitt meg beskjed om at jeg bør drikke mer:-) Og ettersom jeg også har lavt blodtrykk bør jeg få i meg mer salt når jeg merker at det synker mye. Så oppskriften for meg er mer salt og alkohol *ler* 0 Siter
Gjest salte snaxy Skrevet 15. mai 2009 Skrevet 15. mai 2009 Dersom dette betyr lave leververdier så fikk jeg beskjed om at leververdier blir høyrer dersom du utsetter leveren for belastning. Slik som å drikke alkohol. Jeg har derfor i ettertid spøkt om at legen har gitt meg beskjed om at jeg bør drikke mer:-) Og ettersom jeg også har lavt blodtrykk bør jeg få i meg mer salt når jeg merker at det synker mye. Så oppskriften for meg er mer salt og alkohol *ler* salt mat og alkohol virker som en noe uvanlig,men behagelig beskjed:P 0 Siter
Speak Skrevet 16. mai 2009 Skrevet 16. mai 2009 salt mat og alkohol virker som en noe uvanlig,men behagelig beskjed:P Ja, det er nok derfor jeg ler godt av det selv:-) Men må innrømme at jeg ikke har økt alkoholforbruket allikevel.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.