Gå til innhold

Lave leververdier

Anbefalte innlegg

Gjest hennesjefen
Skrevet

Var hos legen for en helsjekk forleden. Det eneste uregelmessige som kom fram var noe høy verdi på noe som heter S-ALAT, som har med leveren å gjøre. Men legen har ikke nevnte noe om ytterligere sjekk, ei heller har han forklart hva dette kan bety. Han er ikke så enkel å snakke med, så jeg vil helst slippe å ringe. Er det noen som vet hva det kan bety?

Gjest tiktaktik
Skrevet

Det kan skyldes alt fra bruk av enkelte medikamenter, misbruk av alkohol, leverlidelser som hepatitt og andre toksiske leverskader, kyssesyke og cmv-infeksjon iflg Medisinske Serviceavd. A-hus.

S-alat bør ses i sammenheng med s-asat og alp (to andre verdier relatert til leverfunksjon). Mulig du bør få disse målt også.

Lett forhøyede verdier er sjelden noe leger reagerer på. Jeg synes du skal ta en prat med legen hvis du uroer deg og evnt ta en ny blodprøve om noen mnd (evnt da også de nevnt ovenfor).

Skrevet

Dersom dette betyr lave leververdier så fikk jeg beskjed om at leververdier blir høyrer dersom du utsetter leveren for belastning. Slik som å drikke alkohol.

Jeg har derfor i ettertid spøkt om at legen har gitt meg beskjed om at jeg bør drikke mer:-)

Og ettersom jeg også har lavt blodtrykk bør jeg få i meg mer salt når jeg merker at det synker mye.

Så oppskriften for meg er mer salt og alkohol *ler*

Gjest salte snaxy
Skrevet

Dersom dette betyr lave leververdier så fikk jeg beskjed om at leververdier blir høyrer dersom du utsetter leveren for belastning. Slik som å drikke alkohol.

Jeg har derfor i ettertid spøkt om at legen har gitt meg beskjed om at jeg bør drikke mer:-)

Og ettersom jeg også har lavt blodtrykk bør jeg få i meg mer salt når jeg merker at det synker mye.

Så oppskriften for meg er mer salt og alkohol *ler*

salt mat og alkohol virker som en noe uvanlig,men behagelig beskjed:P

Skrevet

salt mat og alkohol virker som en noe uvanlig,men behagelig beskjed:P

Ja, det er nok derfor jeg ler godt av det selv:-)

Men må innrømme at jeg ikke har økt alkoholforbruket allikevel....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...