Gå til innhold

Forskjell på trikk og tog

Anbefalte innlegg

Gjest De voksne vet ikke alt..
Skrevet

Datteren min spurte forleden hva som var forskjell på trikk og tog.

Ok... trikken kjører midt i byen, og har innover skinner - mens toget har utover skinner. Bortsett fra dette, hva er forskjellen?

Og jeg som er ingeniør.. *flau*

Gjest høstløv
Skrevet

Trikken kjører bare i byen, togene kjører over det meste av landet, helt til Bodø.

Skrevet

Trikkene er mindre i størrelse en togene (mindre kupé), de kjører sjelden egen trasén, men har sporganger i gatene.

Og nå for tiden er trikkesjåføren også billettselger, mens på togene har man egen billettselger ombord.

Togene kjører som oftest fortere og har lengre avstand mellom holdeplassene (gjelder også lokaltogene).

Når togene skal reise fra stasjonen, så kommer det ikke en "dørene lukkes" over høytaleranlegget, men konduktøren blåser i fløyta og vifter med flagget:-)

Skrevet

Tog har mye høyere maxfart enn en trikk som er laget for rolig bykjøring.

Jeg vil si at en trikk er et slags light-tog.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...