Gå til innhold

Råd forr loppekrig

Anbefalte innlegg

Gjest loppeguri
Skrevet

Er full med kløende bitt som mest sannsynlig er fuglelopper i følge legen. Dette fikk jeg også bekreftet da jeg kom hjem å så at det var reir i luftekanalene både til kjøkkenet og badet.

Så hva nå? Jeg har ikke hjerte til å kaste ut fugleungene som snart er klar for å fly sin vei. Tror dere dette hjelper?

- Vaske med salmiakk eller kloring rundt ventilene og gulvet.

- Tape igjen ventilene

- Støvsuge teppe grundig.

- Kokvaske alt sengetøy og tekstiler på soverommet + gardinene på 90 grader?

- Ha vinduene mot reirene mest mulig igjen.

- Snu madrassene etter støvsuging?

Annet jeg kan gjøre fram til fuglene flyr sin vei? Håper dette hjelper, er så oppspist at jeg ikke tør å vise meg i short i varmen :-/

Fortsetter under...

Skrevet

Du kan jo prøve og krysse fingrene etterpå og håpe på det beste. :o)

Og så snart fuglene er ute setter dere netting eller deksel med lufteriller foran åpningen på utsiden av veggen så fuglene ikke flytter inn igjen neste år.

brilleslangen
Skrevet

Klor/salmiakk tror jeg ikke har noen hensikt. Hvis du hindrer nye lopper i å komme inn(feks ved å tape igjen ventilen ) burde det holde, da vil de du har fått i hus etterhvert dø ut. I tillegg synes jeg du skal gå for forslaget ditt omå ha vinduene mot reirene mest mulig stengt. . Å skifte sengetøy er lurt, men de trenger ikke kokvaskes. 60 grader holder lenge. Ikke luft sengeklærne. Det bare gjør at loppene friskner til. Og du kan også få med nye lopper inn. Og vær obs på at lopper også kan følge med hund og katt inn i huset. selv har jeg katt og har hatt fugleloppebitt hver eneste vår untatt i år(bank i bordet) Det var lite i fjor også, men katten begynner å bli gammel og er vel ikkelenger noen effektiv fuglefanger :-)

Trøsta er at loppene ikke kan formere seg på oss... så de vil etterhvert dø ut. Men vær obs når dagen kommer at reirene skal fjernes... det kommer til å være masse lopper der. Når det gjelder fuglekasser har jeglestat det anbefales å tømme kassen nårdet er kuldegrader fordi det da er mindre sjanse for å bli bitt. Men så lengeregner jeg med dere ikke har tenkt å vente, så kle dere godt og unngå åpninger hvor loppene kan kommeseg inn til huden, som feks nederst på armene, i halsen, i livet og i overgang sokker/bukser. Tape gjerne igjen for å få det helt tett disse stedene under arbeidet med fjerning av reirene, og skift for all del klær(og hiv dem til vask) så fort som mulig etterpå.

Gjest loppeguri
Skrevet

Klor/salmiakk tror jeg ikke har noen hensikt. Hvis du hindrer nye lopper i å komme inn(feks ved å tape igjen ventilen ) burde det holde, da vil de du har fått i hus etterhvert dø ut. I tillegg synes jeg du skal gå for forslaget ditt omå ha vinduene mot reirene mest mulig stengt. . Å skifte sengetøy er lurt, men de trenger ikke kokvaskes. 60 grader holder lenge. Ikke luft sengeklærne. Det bare gjør at loppene friskner til. Og du kan også få med nye lopper inn. Og vær obs på at lopper også kan følge med hund og katt inn i huset. selv har jeg katt og har hatt fugleloppebitt hver eneste vår untatt i år(bank i bordet) Det var lite i fjor også, men katten begynner å bli gammel og er vel ikkelenger noen effektiv fuglefanger :-)

Trøsta er at loppene ikke kan formere seg på oss... så de vil etterhvert dø ut. Men vær obs når dagen kommer at reirene skal fjernes... det kommer til å være masse lopper der. Når det gjelder fuglekasser har jeglestat det anbefales å tømme kassen nårdet er kuldegrader fordi det da er mindre sjanse for å bli bitt. Men så lengeregner jeg med dere ikke har tenkt å vente, så kle dere godt og unngå åpninger hvor loppene kan kommeseg inn til huden, som feks nederst på armene, i halsen, i livet og i overgang sokker/bukser. Tape gjerne igjen for å få det helt tett disse stedene under arbeidet med fjerning av reirene, og skift for all del klær(og hiv dem til vask) så fort som mulig etterpå.

Oki. Takker for gode råd. Jeg har både hund og katt med unger i huset. Ikke merket noe på dem, men burde jeg behandle dem også? Kan ikke akkurat dynke de to uke gamle kattungene i kjemikalier...

Hvor stor radius tror du loppene har? Kom på at jeg har et tørkestativ på vcerandaen ca. 8 meter fra ene reiret.. ikke rett under....

Tinkebøtta
Skrevet

I tillegg til de rådene som du har fått allerede:

Støvsug grundig under madrasser, i sprekker ved senger og sofaer. Loppene er lyssky, og gjemmer seg gjerne i sprekker. De kan leve en stund der, men heldigvvis ikke evig.

Hunder og katter bør du behandle med påflekkingsmiddel på resept fra veterinær. Til katt heter det Frontline og virker mot lus, lopper og flått. Tror det samme brukes til hund.

Fuglelopper er mest aktive i perioden april - juni. Etter dette roer aktiviteten seg. Fjern alle reir i ventiler, og eller i hus og hage etter at fugleungene har forlatt redet!

Lykke til!

Jeg har også vært "spist opp" (har katt), men vi fikk raskt bukt med det ved tiltak som nevnt over.

Gjest mora2
Skrevet

Oki. Takker for gode råd. Jeg har både hund og katt med unger i huset. Ikke merket noe på dem, men burde jeg behandle dem også? Kan ikke akkurat dynke de to uke gamle kattungene i kjemikalier...

Hvor stor radius tror du loppene har? Kom på at jeg har et tørkestativ på vcerandaen ca. 8 meter fra ene reiret.. ikke rett under....

Du bør kjøpe dråper til dyrene dine. Fås hos dyrlegen.

Ellers bør du fjerne reiret når ungene er flydd. Støvsug godt alle veier. Det går over. Men som det klør!!!

:0)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...