Gå til innhold

Jeg skjønner ikke folk som vil skygge for andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3078681.ece

Hvorfor ikke beskjære treet veldig,eller hugge det ned. Dersom man vil skjærme eiendomen eller hagen sin, finnes det mange andre måter å gjøre det på enn å tre som rager til himmelen.

Jeg skjønner ikke at noen gidder å tviholde på noe som er så ødeleggende for naboen. Det kan jo ødelegge solforholdene helt.

Hva synes du?

Gjest liker privatliv
Skrevet

selv liker jeg å skjerme hjemmet mitt fra naboene,så jeg er uenig med deg...

men så det er sagt,jeg leier,og jeg bestemmer ikke over trærne uansett

Skrevet

Jeg er enig med deg. Store trær er sjeldent de som skygger for innsyn, det er stort sett hekker og mindre trær.

Jeg hadde heller ikke giddet å ødelagt så mye for en nabo, hvis han ikke hadde oppført seg som en dritttsekk mot meg først da, da hadde jeg fanden ta ikke hogget treet. Men gode naboer hadde jeg glatt tatt treet. Det er mye egosime ute å går. De som er så opptatt av innsyn bør heller vurdere å bo ett annet sted enn i tett bebyggelse.

Skrevet

For en del år siden fikk min daværende mann og jeg forespørsel fra en nabo om vi kunne felle en bjørk som skygget for hos ham. Det gjorde vi med en gang, men det var et tre som egentlig bare sto i veien uansett.

Hva jeg ville gjort med en 100 år gammel eik er jeg ikke sikker på faktisk...

Gjest prust
Skrevet

Vi er en av de få som tok vare på trær på tomta da fletet ble bygget ut for 12 år siden. Nesten alle fjernet alle trær - vi tok vare på 7 trær. To av dem fjernet vi for 2 år siden, resten har vi beholdt - og de er blitt store og flotte (2 eiker, 2 lindetrær og 1 rogn) + et morelltre forresten som vi har plantet.

De to lindetrærne skygger nok litt for den ene naboen, men de har stor veranda slik at det alltid er sol på deler av verandaen deres likevel og de har aldri sagt noe om det. Vi har et åpent og greit forhold, og jeg er sikker på at de hadde sagt i fra dersom de hadde ønsker dem fjjernet. hadde de spurt om det, hadde vi hogd dem ned - et godt naboskap er mye mer verdt enn to lindetrær!

Skrevet

selv liker jeg å skjerme hjemmet mitt fra naboene,så jeg er uenig med deg...

men så det er sagt,jeg leier,og jeg bestemmer ikke over trærne uansett

Men du kan skjerme hjemmet ditt på mange andre måter. Hekk, persienner, gardiner. Du trenger ikke et tre på 5-10 meter for å gjøre det.

Skrevet

Vi er en av de få som tok vare på trær på tomta da fletet ble bygget ut for 12 år siden. Nesten alle fjernet alle trær - vi tok vare på 7 trær. To av dem fjernet vi for 2 år siden, resten har vi beholdt - og de er blitt store og flotte (2 eiker, 2 lindetrær og 1 rogn) + et morelltre forresten som vi har plantet.

De to lindetrærne skygger nok litt for den ene naboen, men de har stor veranda slik at det alltid er sol på deler av verandaen deres likevel og de har aldri sagt noe om det. Vi har et åpent og greit forhold, og jeg er sikker på at de hadde sagt i fra dersom de hadde ønsker dem fjjernet. hadde de spurt om det, hadde vi hogd dem ned - et godt naboskap er mye mer verdt enn to lindetrær!

Godt å høre :)

Skrevet

For en del år siden fikk min daværende mann og jeg forespørsel fra en nabo om vi kunne felle en bjørk som skygget for hos ham. Det gjorde vi med en gang, men det var et tre som egentlig bare sto i veien uansett.

Hva jeg ville gjort med en 100 år gammel eik er jeg ikke sikker på faktisk...

Nei, jeg aner ikke om de kan beskjæres. Men skulle tro at det skulle være mulig å beskjære de, eller holde de litt nede. De kan jo bli utrolig svære.....

Skrevet

Jeg er enig med deg. Store trær er sjeldent de som skygger for innsyn, det er stort sett hekker og mindre trær.

Jeg hadde heller ikke giddet å ødelagt så mye for en nabo, hvis han ikke hadde oppført seg som en dritttsekk mot meg først da, da hadde jeg fanden ta ikke hogget treet. Men gode naboer hadde jeg glatt tatt treet. Det er mye egosime ute å går. De som er så opptatt av innsyn bør heller vurdere å bo ett annet sted enn i tett bebyggelse.

Jepp :)

Gjest liker privatliv
Skrevet

Men du kan skjerme hjemmet ditt på mange andre måter. Hekk, persienner, gardiner. Du trenger ikke et tre på 5-10 meter for å gjøre det.

har det og,men et par trær skader ikke. man bestemmer vel selv over egen hage

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg synes det er dårlig gjort å ikke fjerne trær som er til sjenanse for andre. Det er noen slike her i nabolaget også, men her har det ikke kommet til rettssak.

Skrevet

'' Store trær er sjeldent de som skygger for innsyn, det er stort sett hekker og mindre trær.''

Enig.

Skrevet

Så klart. Men den dagen man skjønner at det skjemmer for andre, går det kanskje ann å vurdere det?

Skrevet

Da har man vel kanskje rett til å bestemme at man ikke ønsker skygge fra høye trær?

Skrevet

Da har man vel kanskje rett til å bestemme at man ikke ønsker skygge fra høye trær?

Godt sagt ;)

mil1365380270
Skrevet

Jeg liker trær og er ikke så opptatt av steikende sol. Og jeg syns generelt gamle trær skal få stå. Enkelte flytter til et sted, for så å pipe over lite sol p.g.a. et tre som har stått der i 50 år pluss. Vel, de skal være veeeldig hyggelige før jeg er enig i at treet skal bort.

Skrevet

Jeg liker trær og er ikke så opptatt av steikende sol. Og jeg syns generelt gamle trær skal få stå. Enkelte flytter til et sted, for så å pipe over lite sol p.g.a. et tre som har stått der i 50 år pluss. Vel, de skal være veeeldig hyggelige før jeg er enig i at treet skal bort.

Som jeg skulle sagt det selv :)

Skrevet

Jeg har flere 25 meters trær på tomta. De skal jeg myrde snarest, og det uten at noen har bedt om det. Jeg er drittlei av å sope sammen løv hver vår og høst.

Gjest mora2
Skrevet

Nja. Det kommer helt ann på naboen. Noen bli rjo plaget av det minste blad...

Jeg vil også skjerme meg selv, liker ikke siite mdt i glaningen. Så det kom helt ann på både tre og nabo.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva de syter over, treet sto der da de kjøpte huset, hvis de ville ha sol i hagen hele dagen, burde de ha kjøpt et annet hus.

Et tre som er over 100 år hugger man ikke ned bare for at naboen skal få litt sol, tomten til naboen er sikkert stor nok til at det er masser av sol andre steder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...