Gå til innhold

Jeg skjønner ikke folk som vil skygge for andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Hvorfor ikke beskjære treet veldig,eller hugge det ned.''

Fordi det er 100 år gammelt, kanskje, og garantert sto der da begge familiene flyttet inn i villaene sine. Syns så gamle eiketrær er verneverdige, jeg da.

Skrevet

Men du kan skjerme hjemmet ditt på mange andre måter. Hekk, persienner, gardiner. Du trenger ikke et tre på 5-10 meter for å gjøre det.

Et hundre år gammelt eiketre er nok mer en 5-10 meter. Vårt tuntre er 60 år gammelt og rager 4-5 meter over hustaket.

Skrevet

''Hvorfor ikke beskjære treet veldig,eller hugge det ned.''

Fordi det er 100 år gammelt, kanskje, og garantert sto der da begge familiene flyttet inn i villaene sine. Syns så gamle eiketrær er verneverdige, jeg da.

''Syns så gamle eiketrær er verneverdige, jeg da.''

Noen venner bodde tidligere et sted der det sto et gedigent tre i hgen som faktisk var vernet ved egen lov! Hvilket også fremgikk av en metallplakett som var festet til trestammen. ;-) Husker dog ikke om det var et eiketre.

Vi felte forresten et kjempetre ved hytta i fjor. Det var sikkert tre meter i omkrets og en gedigen krone. det var et vakkert tre, og vi var i tvil om vi skulle fjerne det, nettopp fordi det var så stort og gammelt. Men det ga utrolig mye skygge og rusk og rask som tettet igjen takrenner osv.

Da vi felte det, viste det seg forresten at det var nesten gjennområtnet, og trefelleren mente at det bare ville vært et tidsspørsmål før en høststorm hadde fått treet til å knekke - og kanskje falle og knuse hele hytta.

Det var bare en ytterkant igjen med levende trevirke - i midten var det bare hult og/eller råtten sagmugg. Sagmuggen sto i en sky rundt trefelleren...

Det kostet forresten en liten formue å fjerne det, og man måtte ha kran for å komme høyt nok opp tilå fjerne det stykkevis og delt, og deretter fylte trerestene en hel container.... ;-)

Skrevet

''Syns så gamle eiketrær er verneverdige, jeg da.''

Noen venner bodde tidligere et sted der det sto et gedigent tre i hgen som faktisk var vernet ved egen lov! Hvilket også fremgikk av en metallplakett som var festet til trestammen. ;-) Husker dog ikke om det var et eiketre.

Vi felte forresten et kjempetre ved hytta i fjor. Det var sikkert tre meter i omkrets og en gedigen krone. det var et vakkert tre, og vi var i tvil om vi skulle fjerne det, nettopp fordi det var så stort og gammelt. Men det ga utrolig mye skygge og rusk og rask som tettet igjen takrenner osv.

Da vi felte det, viste det seg forresten at det var nesten gjennområtnet, og trefelleren mente at det bare ville vært et tidsspørsmål før en høststorm hadde fått treet til å knekke - og kanskje falle og knuse hele hytta.

Det var bare en ytterkant igjen med levende trevirke - i midten var det bare hult og/eller råtten sagmugg. Sagmuggen sto i en sky rundt trefelleren...

Det kostet forresten en liten formue å fjerne det, og man måtte ha kran for å komme høyt nok opp tilå fjerne det stykkevis og delt, og deretter fylte trerestene en hel container.... ;-)

Det finnes vel knapt noen trær som fører til mer rusk rundt omkring enn eik. Vi har en stor eik som tuntre, og den ble selvfølgelig plantet alt for nært huset i sin tid. Jeg vil absolutt ha den vekk. Ikke på grunn av skyggen, men fordi det stadig ramler ned 15-20 cm lange og 1 cm tjukke pinner fra den, lauvet har jo ikke vett til å råtne vekk men ligger i alle kriker og kroker, og det kommer hele våren og sommeren seig guff fra treet som gjør at vi må plukke vekk stolputer når vi ikke sitter i stolene, selv på fine dager.

Så sånn sett er nok naboens eik mer verneverdig enn min. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...