Gå til innhold

Mat til marsvin?!?

Anbefalte innlegg

Gjest Smitt og smule
Skrevet

Skaffet oss marsvin for noen måneder siden og allerede erfart at det koster å holde liv i de små krypene.

Vi har to marsvin og har kjøpt mange høyposer på dyrebutikken, men disse forsvinner forbausende fort. Den vi pleier å kjøpe er på maks 2 kg og er ikke vakumpakket, men vi opplever at høyet fort blir tørt i posen. Ser at de selger 10 kg høy på samme forretning til 350,-, men vi tørr ikke å kjøpe da vi er redd for at høyet skal bli knusktørt umiddelbart.

Vi lurer derfor på om det finnes noen gode metoder å holde høyet "fersk" på, og om det finnes noen utsalgssteder(bondegårder e.l. - Akershus/Oslo/Østfold) hvor man kan kjøpe høy enda billigere enn den kg's prisen de har på dyreforretningen?!?

På forhånd takk

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg tror at du kan kjøpe strø og høy på Felleskjøpet.

Skrevet

Det finnes en låve på Sagene, er den i Maridalsveien mon tro, hvor man får kjøpt billig. Rett over gata for der bensinstasjonen var før. Omtrent rett over gata for Sagene Lunsjbar.

Skrevet

Høy skal da være tørt. Høy er ikke normalt pakket i plastikk. Det er bare når det skal selges i butikk det. Jeg har egenlaget høy fra i fjor sommer som oppbevares i en slags nettingsekker. Blir ikke ødelagt av det.

Har dessverre ikke noe tips til hvor du kan kjøpe billigere høy.

Skrevet

Høy skal da være tørt. Høy er ikke normalt pakket i plastikk. Det er bare når det skal selges i butikk det. Jeg har egenlaget høy fra i fjor sommer som oppbevares i en slags nettingsekker. Blir ikke ødelagt av det.

Har dessverre ikke noe tips til hvor du kan kjøpe billigere høy.

Helt riktig. Fuktig høy kan inneholde muggpartikler, som mange dyr blir syke av. Høy skal være tørt:-)

Skrevet

Høy er tørt. De som har kyr eller hest f.eks. lagrer jo høyballene på høyloftet der det er tørt og luftig, ikke i plast. Er det fuktig så råtner det jo.

Onsdag1365380628
Skrevet

Høy skal være tørt, så det ville jeg ikke tenkt på når jeg skulle kjøpe høy i større kvanta. Jeg pleier å kjøpe høy hos bønder og betaler ca 4kroner pr kg. Det er mye billigere enn i dyrebutikken. Mest lønnsomt er det å kjøpe en hel høyball, men da må man ha egnet plass til oppbevaring. Høy skal oppbevares tørt og vil mugne ved fuktig lagring. Det kan da være helsefarlig for marsvin (og andre dyr) å spise det.

Gjest Smitt og smule
Skrevet

Takk for mange svar :)

Vi vet at høyet skal være tørt, men det går fort fra å være tørt(ser "fersk"/tørt/grønt ut) til knusktørt(gråaktig). Vi har oppbevart det i en mørk bod i posen det selges i til nå, mulig at vi må skaffe en striesekk e.l.

Noen andre som kan bekrefte at det finnes utsalg på sagene for slikt - har nemlig hørt rykter som at det skal være et felleskjøpet der, men finner ingen på FK sine hjemmesider.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...