Gå til innhold

Gratulerer med dagen:-)

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Ingenting interesserer meg mindre enn 17. mai, og all nasjonalismen det innebærer. Og slik har jeg følt det siden OL på Lillehammer i 1994. Nasjonalisme og selvgodhet - er det verste jeg vet. Noe helt annet er det når vi vinner en konkurranse på ærlig vis - som i kveld :-)

Det er utrolig viktig at borgerne i et land føler samhold og tilhørighet. Vi feirer nasjonaldagen til minne om den dagen den norske Grunnloven ble undertegnet. Tenk på de som satt og jobba med utarbeidelsen av Grunnloven? Det var litt av et møysommelig arbeid som ble gjort den gangen :)

Det flotte med den norske nasjonaldagen, er at det er barnas dag. Vi feirer ikke med militærparader slik det er vanlig i mange andre land, men barna får gå i tog og ha en skikkelig festdag :)

Jeg tror det er viktig at vi nordmenn har en slik dag. Den kan få oss til å sette større pris på det vi egentlig har. Vi bor i et fritt land som setter medbestemmelsesrett, frihet og likeverdighet høyt. Kjempeflott at vi feirer dette på en så flott måte :)

Den norske 17.mai-feiringen får mange utlendinger hit til landet. De fascineres over hvor flott vi feirer dagen, og jeg regner ikke med at de tror vi setter oss selv "høyere" enn dem. Jeg tror det gjelder å skille mellom nasjonalisme og nasjonalisme ;)

Skrevet

Det er utrolig viktig at borgerne i et land føler samhold og tilhørighet. Vi feirer nasjonaldagen til minne om den dagen den norske Grunnloven ble undertegnet. Tenk på de som satt og jobba med utarbeidelsen av Grunnloven? Det var litt av et møysommelig arbeid som ble gjort den gangen :)

Det flotte med den norske nasjonaldagen, er at det er barnas dag. Vi feirer ikke med militærparader slik det er vanlig i mange andre land, men barna får gå i tog og ha en skikkelig festdag :)

Jeg tror det er viktig at vi nordmenn har en slik dag. Den kan få oss til å sette større pris på det vi egentlig har. Vi bor i et fritt land som setter medbestemmelsesrett, frihet og likeverdighet høyt. Kjempeflott at vi feirer dette på en så flott måte :)

Den norske 17.mai-feiringen får mange utlendinger hit til landet. De fascineres over hvor flott vi feirer dagen, og jeg regner ikke med at de tror vi setter oss selv "høyere" enn dem. Jeg tror det gjelder å skille mellom nasjonalisme og nasjonalisme ;)

Jeg vet at dette er de rette tankene og følelsene. Jeg var også en ivrig tilhenger av å feire 17.mai for noen år siden. Jeg følte høytid og fikk tårer i øynene mens "Ja vi elsker" ble sunget og spilt. Og jeg er forferdelig glad i landet vårt, bare så det er sagt.

Men det skjedde etter eller annet med meg etter OL på Lillehammer. Det ble for mye på et eller annet vis. Vi er jo nå betraktet som et temmelig selvgodt/nasjonalistisk folkeslag. I motsetning til før i tiden - hvor nordmenn var poplulære og godt likt i de fleste land.

Dette har ikke noe med å være positiv/negativ til det som skjer rundt seg å gjøre, men har kort og godt med at mine følelser ikke lenger henger med. Altså en høyst personlig og privat sak.

Jeg feirer ikke lenger 17. mai, men har respekt for alle andre som gjør det. Holder meg innendørs hvis jeg ikke har pyntet meg, og lukker til og med verandadøren hvis jeg driver med noe som kan oppfattes av andre som støtende (som å stuøvsuge f.eks.)

Så slik er det - og så får det jo være så sjokkerende det bare vil:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...