Gå til innhold

Synes dere farens reaksjon var beretttiget?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2009/05/15/nyheter/skole/drapstrussel/6237625/

En far bestemte seg for å ta sin sønn ut av skolen etter at læreren til sønnen hadde sagt " hvis du gjør det der igjen så dreper jeg deg" da eleven holdt på å ødelegge et instrument.

Jeg er enig i at språkbruken er helt uakseptabelt, men å ta eleven ut av skolen er ikke det litt drøyt? Ville dere tolket utsagnet som en reell drapstrussel?

Tinkebøtta
Skrevet

En lærer kan ikke få lov til å true med å drepe eleven selv om vedkommendes tålmodighet er strukket til bristepunktet. Det finnes bedre måter å miste besinnelsen på synes jeg, så dette er drøyt.

Jeg støtter faren og de andre foreldrene i å ta elevene ut av denne lærerens timer, om ikke annet så som en protest ovenfor skolens ledelse.

Men jeg ville ikke tatt eleven ut av skolen, eller flyttet til en annen by pga dette utsagnet.

Skrevet

Det er selvfølgelig uakspetabelt av en lærer å si noe slikt, men han ba om unnskyldning like etter direkte til eleven og han har skriftlig bedt om unnskyldning også - det burde holde.

Og hva med guttungen - får han noen sanksjoner for å ha nærmest drevet herverk på skolens instrumenter? Eller får han bare "dakkar deg, vi skal ta den slemme læreren vi!"??

Gjest best wishes
Skrevet

En lærer kan ikke få lov til å true med å drepe eleven selv om vedkommendes tålmodighet er strukket til bristepunktet. Det finnes bedre måter å miste besinnelsen på synes jeg, så dette er drøyt.

Jeg støtter faren og de andre foreldrene i å ta elevene ut av denne lærerens timer, om ikke annet så som en protest ovenfor skolens ledelse.

Men jeg ville ikke tatt eleven ut av skolen, eller flyttet til en annen by pga dette utsagnet.

jeg tolket ikke utsagnet som en reell drapstrussel men et flåsete uttrykk som mange kan si ironisk eller når man er i ferd med å miste besinnelsen. Jeg hadde blitt langt mer skeptisk om han hadde sagt noe sånt som at " hvis du gjør det der en gang til så henter jeg en kniv og stikker deg", det ville vært en spesifikk drapstrussel.

Om en kvinnelig lærer hadde sagt det samme som denne mannen, hadde det blitt en like stor greie da?

Skrevet

Jeg synes ordvalget til læreren var svært upassende. men det spiller jo også en viss rolle HVORDAN det ble sagt!

Det er jo himmelvid forskjell på om det ble sagt i en flåsete og fleipete tone, enn om det ble sagt i aggresjon og sinne!

Så selvom læreren var litt dum og korttenkt i sitt ordvalg, så tviler jeg sterkt på at eleven oppfattet dette som noen "reell trussel mot sitt liv"

Lærerern ba dessuten om unnskyldning både umiddelbart etterpå, og i ettertid.

Jeg synes derfor denne faren overreagerer noen voldsomt.

Vi må jo ikke glemme at det også har vært en foranledning til dette, hvor jeg regner med at eleven allerede hadde fått kommentarer eller advarsler fra læreren - som han tydeligvis ikke hadde tatt til følge.

Tinkebøtta
Skrevet

jeg tolket ikke utsagnet som en reell drapstrussel men et flåsete uttrykk som mange kan si ironisk eller når man er i ferd med å miste besinnelsen. Jeg hadde blitt langt mer skeptisk om han hadde sagt noe sånt som at " hvis du gjør det der en gang til så henter jeg en kniv og stikker deg", det ville vært en spesifikk drapstrussel.

Om en kvinnelig lærer hadde sagt det samme som denne mannen, hadde det blitt en like stor greie da?

Jeg tror nesten jeg ville reagert enda sterkere om utsagnet hadde kommet fra en kvinne. Det ville nesten vært enda mer utenkelig......

Jeg tror nok heller ikke det var ment som en reell trussel. Men jeg er ikke enig i at det var en flåsete kommentar. Det er ganske drøyt å si med rene ord at du skal drepe noen, selv om du ikke mener det. Kan ikke forestille meg å ytre noe slikt, uansett hvor provosert jeg var.

Gjest mora2
Skrevet

Det kom helt ann på personligheten til læreren. Som ikke virker helt stabil! Går da ikke ann å si slikt til elevene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...