Gå til innhold

Er havnet i et skikkelig dilemma..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje noen kan komme med råd og tips til meg? Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre..

Saken er denne:

Er gravid, i uke 8. Har 2 barn, men har mistet i missed abortion 3 ganger (oppdaget mellom uke 11-16 på ultralyd, fosteret døde mellom uke 6 og 10).

Er veldig nervøs, har skikkelig angst for at det skal gå galt igjen. I tillegg er jeg svært trett, kan sove 14 timer pr døgn. Kvalmen er også kommet for fullt, spydde i 6-7 mnd med førstemann. Har fått 2 ukers sykemeldig fra legen, men har ikke brukt den. Jobber som lærer og syns synd på elevene som må ha enda flere vikarer (har vært mye av den slags siste året pga omrokkeringer, og min klasse har lidd veldig under dette). dessuten er vi midt i eksamener og tentamener. Sliter meg igjennom dagene på jobb...

Så er sakens hovudkjerne: Jeg er i et vikariat, som går ut 30.juli. Har foreløbig ikke fått fast jobb, men ser nå at det kan åpne seg muligheter på en annen skole. MEN, syns det er veldig dumt for elevene å bli kontaktlærer, og så gå ut i permisjon allerede 1.desember. På den andre siden, så er det jo slett ikke sikkert at det går bra og at det faktisk blir et barn utav denne graviditeten. Var på tidlig ultralyd forrige uke, så da et lite hjerte som banket. Men allerede dagen etterpå var jeg sikker på at babyen var død... har så dårlige erfaringer at jeg sliter skikkelig med å tenke positivt denne gangen. Slitsomt!

HVA GJØR JEG?

1. Blir sykemeldt før vikariatet går ut, og ut svangerskapet (har gode grunner til dette, kvalme, tretthet,bekkenplager + veldig angst for at babyen dør, osv...hadde panikk hele svangerskapet forrige gang, reiste til føden og sa at babyen var død flere ganger. Hadde det helt forferdelig helt til barnet var født.

2. Søker på ny jobb og får fast stilling, men blir sykemeldt før skoleåret starter. Da har jeg fast jobb å komme tilbake til. Har vært i vikariat i 3 hele skoleår, og vil gjerne ha fast jobb snart. Syns dette er litt etisk betenkelig, føler meg råtten viss jeg gjør dette.

3. Søker 100 % fast jobb, og jobber så lenge som jeg klarer. Ikke ta hensyn til at det blir mye utskifting for elevene, og prøve å dure på og ikke tenke for mye på graviditeten. Tror dette blir veldig veldig vanskelig å gjennomføre.

Noen som har innspill ?? Syns det er så vanskelig å velge, og mest av alt er jeg sliten, kvalm, og har lyst til å bure meg inne i senga frem til jeg vet om det blir baby eller ikke...

trollemor;o)
Skrevet

Trenger du sykemelding, ja da får du det. Tenk på deg selv og barnet du bærer på.

Skrevet

Hva er det som er uetisk med 2? At det ikke kan være "din tur" til å få fast jobb, siden du er gravid? Så lenge du ikke lyver om noe, er det ikke uetisk.

Søk jobben og la ting bli avklart i løpet av sommeren. Blir du sykemeldt og svangerskapet ender med permisjon, får de god tid på å ordne vikar.

Fint at du klarer å holde ut i disse ukene før ferien, men ikke slit deg ut. Du får bare kjempedårlig samvittighet dersom det skulle gå galt, selv om det ikke vil være noen saklig grunn til å ha det. Er du dårlig på typiske dilldall-dager (utedager osv.) hvor elevene klarer seg fint uten deg, synes jeg du skal holde deg hjemme.

Skrevet

Hva er det som er uetisk med 2? At det ikke kan være "din tur" til å få fast jobb, siden du er gravid? Så lenge du ikke lyver om noe, er det ikke uetisk.

Søk jobben og la ting bli avklart i løpet av sommeren. Blir du sykemeldt og svangerskapet ender med permisjon, får de god tid på å ordne vikar.

Fint at du klarer å holde ut i disse ukene før ferien, men ikke slit deg ut. Du får bare kjempedårlig samvittighet dersom det skulle gå galt, selv om det ikke vil være noen saklig grunn til å ha det. Er du dårlig på typiske dilldall-dager (utedager osv.) hvor elevene klarer seg fint uten deg, synes jeg du skal holde deg hjemme.

Jeg er helt enig med laban.

Søk ny stilling. Hvis du er sykmeldt nå så hold deg hjemme, du har først og fremst ansvar for deg selv og babyen din!

Skrevet

Trenger du sykemelding, ja da får du det. Tenk på deg selv og barnet du bærer på.

Ja, det er jo sant..

Men er til vanlig en veldig sterk og drivende person med mange jern i ilden, syns det er så vanskelig å føle meg så "på felgen" som jeg gjør nå. Godtar liksom ikke at formen og psyken er som den er.

Men kjenner jo hver dag at jeg har rikelig nok med meg selv om dagene, er helt totalt skutt etter jobb. Har også hatt mye konflikter, og ble faktisk slått av en elev for noen uker siden. Det er jo også ganske tøft!

Huff..måtte tiden frem mot jul gå fort-fort!

Gjest søk den nye jobben
Skrevet

Jeg ville søkt ny jobb, og sagt at du går ut i permisjon sent på høstsemesteret, og at dere planlegger at pappaen tar så mye permisjon at du er tilbake i jobb når elevene begynner på skolen i august 2010.

Er du en person / lærer skolen har behov for, tenker de langsiktig og ansetter deg nå. Så gir de deg ikke klasselærer-ansvar for skoleåret 2009/2010. De bruker deg til noe de trenger deg til i månedene til høsten, og du gir beskjed i så god tid som mulig hvis du ser at du kommer til å være (deltids) sykemeldit i lenger periode til høsten.

Du kan også snakke helt ærlig med legen din om jobbsituasjonen, alle forstår at lærere er i en spesiell situasjon. Hvis legen på bakgrunn av din historie og helse antar at du ikke kommer til å jobbe 100% frem til termin, kan det være greit å være litt foruseende, og heller gi deg en langvarig 50% sykemelding, enn at du presser deg i 100% stillig og dermed ut i en 100% sykemelding. Da får skolen anledning til å planlegge vikarsituasjonen også.

Når det gjelder din jobb nå frem til ferien - snakk med din leder, og få hjelp til å sette opp i detalj hva som er viktig for skolen / elevene at du gjør, og hva det er greit å bruke en vikar til.

Hvis du fritas for alt som ikke er kjempeviktig (mange møter, all planlegging av neste år, alle vakter under prøver, og man kanskje flytter litt om på timepklanen slik at du slipper undervisning om morgenen osv., så kan det tenkes at elevene knapt nok merker at du jobber 50%, og er 50% sykemeldt.

Da har du gitt arbeidsgiveren din en mulighet til å tilpasse jobben til din helse. Tar de ikke denne utfordringen, er risikoen stor for at du blir 100% sykemeldt.

Og - du har ikke lov til å jobbe under sykemeldingen. Enten må du være ærlig mot legen, og be ham om å friskmelde deg, eller så må du holde deg hjemme 50%.

Gjest togli
Skrevet

Jeg er enig med laban!

mil1365380270
Skrevet

Du går for alternativ 2. Da yter du alle rettferdighet; barnet, deg , skolen, elevene, resten av familien din... :-)

Skrevet

Du går for alternativ 2. Da yter du alle rettferdighet; barnet, deg , skolen, elevene, resten av familien din... :-)

Enig!

Skrevet

Ja, da endte det opp med at jeg i dag knakk helt sammen på inspektør sitt kontor. Gråt, fortalte alt og orket ikke _tanken_ på å gå til de to siste timene. Heldigvis er hun en veldig ok person, og jeg vet hun holder tett. Var i grunn godt å få litt hull i boblen, har gått rundt og følt meg som en zombie på jobb den siste måneden.

Så da får jeg sende inn alle sykemeldingspapirene mine ( de gjelder fra idag av) og jeg er sykemeldt i to uker. Neste steg er å få meg en ny ultralyd neste uke, er helt forferdelig å gå rundt og tro at babyen er død hver dag...

Selv om jeg sliter litt med følelsen av å ikke strekke til i dag, så er jeg egentlig lettet også. Sov 2 timer da jeg kom hjem. Får håpe det er bedre om 2 uker...

Skrevet

Alternativ 2. Ingen grunn til å føle seg råtten.

Har vært slik et par ganger her også, at nyansatte ikke begynner i jobben før året etter pga svangerskap. Hvis den nyansatte er attraktiv nok holder gjerne arbeidsgiver ut noen måneder med vikar.

Gjest togli
Skrevet

Ja, da endte det opp med at jeg i dag knakk helt sammen på inspektør sitt kontor. Gråt, fortalte alt og orket ikke _tanken_ på å gå til de to siste timene. Heldigvis er hun en veldig ok person, og jeg vet hun holder tett. Var i grunn godt å få litt hull i boblen, har gått rundt og følt meg som en zombie på jobb den siste måneden.

Så da får jeg sende inn alle sykemeldingspapirene mine ( de gjelder fra idag av) og jeg er sykemeldt i to uker. Neste steg er å få meg en ny ultralyd neste uke, er helt forferdelig å gå rundt og tro at babyen er død hver dag...

Selv om jeg sliter litt med følelsen av å ikke strekke til i dag, så er jeg egentlig lettet også. Sov 2 timer da jeg kom hjem. Får håpe det er bedre om 2 uker...

Noen ganger er det best å vise hvordan man virkelig føler seg! Godt du får ro på deg nå, så får du slappe av og ikke tenke for langt fram i tid :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...