Gå til innhold

Svsngerskapspenger

Anbefalte innlegg

Det er så flott at du finnes her og kan svare på spørsmål, så slipper jeg å gå på trygdekontoret for å spørre om noe som KAN skje....

Jeg og min mann har bestemt oss for å lage barn...

Akkurat nå er jeg uten jobb, jeg har vert vikar i skolen i ett år i tillegg har jeg arb på min tidligere arb plass inni mellom.

Jeg vurderer nå å gå tilbake til min gamle arb.plass, en kjemisk bedriift. Jeg søker fremdeles på andre jobber og jeg tror nok at de på min tdl arb,plass kan være villig til å la meg gå relativt raskt om noe nytt dukker opp.

Det jeg lurer på er, må jeg ha fast stilling i denne bedriften for å få svangerskpaspenger dersom jeg blir gravid ( bedriften er ikke tilrettelagt for gravide pga gasser ol) eller holder det at jeg faktisk har jobbet i 14 dager eller så si strekk.

Jeg vurdere å arb kun 80 prosent, evt 100 prosent i perioder. Dersom graviditet blir fastslått etter at jeg har arb 14 dager i 100 prosent, vil jeg få svangerskapspenger på grunnlag av 100 prosent eller 80 prosent?

Dersom jeg mottar svangerskapspenger kan jeg arb et annet sted, f.eks ta vikartimer i skolen? Må det i safall avtales med trygdekontoret FØR jeg tar imot slike timer og finnes det begrensing på hvor mye jeg kan jobbe?

Noe annet.

Dersom det i en familie er en forsørger og får skatteklasse 1, kan den andre ektefelllen da ha en liten jobb uten at skatteklassen endres og hvor mye kan vedkommende tene?

Takk for opplysende svar som jeg vet kommer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32906-svsngerskapspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Folketrygdloven opererer ikke med noe krav om at du må være fast ansatt. Hva arb.miljøloven med forskrifter sier finner du hos arbeidstilsynet.no eller Lovdata.no

Det er for øvrig en viss risiko for at Tk viser manglende forståelse hvis du begynner i "farlig jobb" når du vet du er gravid (selv om det ikke skulle være grunnlag for det). Det kan derfor være smart i alle fall å ikke begynne ETTER at du er blitt gravid...

Får du annen jobb reduseres evt svskp tilsvarende lønna.

www.lovdata.no/rsk/rtv/tt-19970501-0063-048.html#map149

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32906-svsngerskapspenger/#findComment-128594
Del på andre sider

Irene Grøneng

Folketrygdloven opererer ikke med noe krav om at du må være fast ansatt. Hva arb.miljøloven med forskrifter sier finner du hos arbeidstilsynet.no eller Lovdata.no

Det er for øvrig en viss risiko for at Tk viser manglende forståelse hvis du begynner i "farlig jobb" når du vet du er gravid (selv om det ikke skulle være grunnlag for det). Det kan derfor være smart i alle fall å ikke begynne ETTER at du er blitt gravid...

Får du annen jobb reduseres evt svskp tilsvarende lønna.

www.lovdata.no/rsk/rtv/tt-19970501-0063-048.html#map149

Fant den :-)

www.arbeidstilsynet.no/regel/fors535.html

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32906-svsngerskapspenger/#findComment-128598
Del på andre sider

Fant den :-)

www.arbeidstilsynet.no/regel/fors535.html

Takker for svar!

Tok også opp temaet med personalsjefen. Han meinte at så lenge jeg jobbet i minst 14 dager skulle det ikke by på problem siden jeg tidlegare hadde arbeidet der.

Men det er klart det er uansett ikke noe løsning å starte når man veit man er gravid, det er jo en grunn til at man ikke bør arbeide der under graviditet!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32906-svsngerskapspenger/#findComment-128634
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...