Gå til innhold

Dere som gir bunad til barna..

Anbefalte innlegg

suzann1365381182
Skrevet

Er det konfirmasjonsgaven fra dere foreldre? Bunad med sølv, sko og skjorte vil komme på ca 25 000 kr, og hun får jo selskap også.

Jeg føler ikke vi har råd til mer enn det.

Gjest bundaddama
Skrevet

Jeg fikk min til konformasjonen, ALDRI brukt den siden... Ikke finn på å gi det med mindre ungdommen er spesielt interresert i dette (og dere har råd!)

suzann1365381182
Skrevet

Jeg fikk min til konformasjonen, ALDRI brukt den siden... Ikke finn på å gi det med mindre ungdommen er spesielt interresert i dette (og dere har råd!)

Datteren min sier hun ønsker å eie en bunad, og her jeg bor har de fleste en... Jeg er innflytter uten bunad, så jeg vet ikke hva som er vanlig. Da tenker jeg på det med å gi en presang utenom bunaden.

Skrevet

Det bør vel være mer enn bra nok? Da jeg ble konfirmert fikk jeg bunad og fest, og tenkte ikke på at jeg burde få mer enn det. Og de er også ganske vanlig at noen får feks sølvet av besteforeldre, det er jo en ganske stor utgift.

suzann1365381182
Skrevet

Det bør vel være mer enn bra nok? Da jeg ble konfirmert fikk jeg bunad og fest, og tenkte ikke på at jeg burde få mer enn det. Og de er også ganske vanlig at noen får feks sølvet av besteforeldre, det er jo en ganske stor utgift.

Vi har allerede kjøpt sølvet.

Bruker du bunaden din? Jeg føler at jeg er en av de få som ikke bruker bunad f eks 17. mai og i konfirmasjoner.

Der jeg vokste opp var det ikke vanlig med bunad.

Skrevet

Jeg fikk bunaden i konfirmasjonsgave, en del av sølvet ønsket jeg meg til jul året før og en del fikk jeg i gave til konfirmasjonen. Og selskap, selvfølgelig. Det falt meg aldri inn at jeg skulle fått en annen gave i tillegg.

Gjest bunaddama
Skrevet

Datteren min sier hun ønsker å eie en bunad, og her jeg bor har de fleste en... Jeg er innflytter uten bunad, så jeg vet ikke hva som er vanlig. Da tenker jeg på det med å gi en presang utenom bunaden.

Om hun liker bunad så er jo dette en kjempe flott gave, men synes det blir helt forferdelig at opphavet nærmest skal blakke seg for å få råd til gaver til konfirmasjonen. En bunad koster mye(!) og det tror jeg de fleste ungdommer vet, hva som er vanlig aner jeg virkelig ikke, er over 20 år siden jeg fikk min så hva som gjøres nå vet jeg ikke.

Skrevet

Her har de aller, aller fleste jentene bunad på konfirmasjonsdagen, jeg regner med at en god del har fått den i gave, men en god del har sikkert også lånt for anledningen.

Det er enda noen år til Snuppa her er konfirmant, men hun er lovt bunad om hun vil ha og det vil hun foreløbig i alle fall.

Gjest hjemmeværendeogsliten
Skrevet

vi hadde konfirmasjon for sju år siden, sønnen vår fikk da dress og selskapet, og i tillegg 2000 kr. datteren vår ønsket bunad; så da fikk hun bunad, selskap og 2000 kr. sølvet fikk hun til jul av oss. så bunad, sko, sølv kom på ca 28000 til sammen.vi har jo visst siden barna er født og døpt at det blir konfirmasjon når de er 14/15 år, og la derfor av noen kroner hver måned til dette formål. om to år er det ny jentekonfirmasjon, og selvfølgelig vil hun også ha bunad. kontoen er nå skrapt, men vil øke sparebeløpet + enhver anledning vi har noe til overs så settes det inn på konto. om jeg så skulle lånt penger i banken, så hadde jeg gjort d.

Gjest hjemmeværendeogsliten
Skrevet

vi hadde konfirmasjon for sju år siden, sønnen vår fikk da dress og selskapet, og i tillegg 2000 kr. datteren vår ønsket bunad; så da fikk hun bunad, selskap og 2000 kr. sølvet fikk hun til jul av oss. så bunad, sko, sølv kom på ca 28000 til sammen.vi har jo visst siden barna er født og døpt at det blir konfirmasjon når de er 14/15 år, og la derfor av noen kroner hver måned til dette formål. om to år er det ny jentekonfirmasjon, og selvfølgelig vil hun også ha bunad. kontoen er nå skrapt, men vil øke sparebeløpet + enhver anledning vi har noe til overs så settes det inn på konto. om jeg så skulle lånt penger i banken, så hadde jeg gjort d.

vil bare legge til og understreke at jeg svarer på hvordan VI gjør det, ikke hva jeg mener at andre må gjøre.

Gjest Tatjana
Skrevet

Da jeg ble konfirmert fikk jeg bunad og selskap som gave av foreldrene mine. Broren min ble konfirmert i dress, og han fikk en sum penger i tillegg. Jeg har aldri syntes at det var verken urettferdig eller dumt på noen som helst måte. Tvert i mot var jeg veldig fornøyd.

Jeg har også brukt den bunaden mye (helt til den på mystisk vis ble for trang).

Gjest slik gjorde vi det
Skrevet

Datteren vår fikk bunad som gave fra oss foreldre til konfirmasjonen. En del av sølvet hadde hun allerede fått til jul og bursdag året før, samt at hun fikk den største søljen av besteforeldrene til konfirmasjonen (fikk åpne gaven om morgenen, slik at hun hadde den på seg i kirken).

Sønnen vår fikk dress og litt penger (men ikke i nærheten av hva bunaden kostet).

Når han begynte å studere, uttrykte han ønske om bunad etter første 17.mai i studiebyen, der hadde mange av studentene bunad. Da var han utvokst også, så han fikk bunad til jul det året (uten at datteren vår fikk julegave til den summen).

Dette var ikke planlagt når datteren vår fikk bunad, men i ettertid ble det jo en grei og rettferdig løsning.

Sønnen vår vokste mye i høyden etter konfirmasjonen, så det hadde ikke vært noen vits i å gi ham bunad da.

Både jeg og datteren min har bunadene vi fikk til konfirmasjonen, og har ikke behøvd å sy den om.

Skrevet

Tror vi ga noe i tillegg (3.000 kanskje) til bunaden (men så var den mye hjemmesydd også,- så den kom nok ikke på mer enn 15.000 i rene utgifter).

Gutten fikk vel noe mindre enn dette - men i samme størrelsesorden, liksom.

Skrevet

Her er ungene så heldige at de får bunad av besteforeldrene. Hadde vi derimot skulle ha gitt den hadde det helt klart vært den eneste presangen ja!

Gjest stolt av bunadene våre
Skrevet

Jeg fikk bunad i konfirmasjonen, sølvet i gaver fra faddere og besteforeldre. Dattra mi arvet den da den ble altfor liten for meg (forandret meg mye i kroppen etter konfirmasjon), Jeg arvet min mors siden den kunne forandres til min størrelse.

Nå har jeg fått 2 døtre til, de er nå 3 og 6 år. Faktisk denne mnd kjøpte jeg bunadstoff for brodering til eldste. (det er min mor som broderer), og når den er ferdig skal jeg kjøpe til neste. Stoffet holder seg til konfirmasjonen, og for meg er det viktig at mamma broderer nå som hun har LYST å gjøre det, hun er snart 70 år. Jeg er så utrolig stolt av bunaden min, mest av alt fordi det er mamma som har laget den.

Hun har laget Hallingdrakter til jentene , og min mann er råflott i bunad. Vi hadde ikke hatt råd til dette uten vi tok det over mange år. Mannen min fikk bunadseler i presang av meg for 5 år siden, de kostet 800 kr! Jeg broderte noe og min mor resten, nå har vi montert dem, og det kostet 1000 kroner!!!! Veldig dyrt, men altialt verdt det.

Vi bruker bunad i brylløp, barnedåp, konfirmasjoner og 17.mai. Og finner vi en ekstra grunn dresser vi oss opp i finstasen, -men så er det jo sunnmørsbunaden,da!!

Skrevet

Datteren her i huset fikk bunad og selskapet.

Hun fikk komplett med sølv av oss, minus en av søljene som hun fikk av oldemoren sin. (Ingen gjenlevende besteforeldre, ikke det at man skal forlange at de kjøper sølv da...)

Kan ikke huske, og heller ikke tenke meg at hun fikk noe mer i tillegg.

Bunad med sølv er rådyrt, og bør være et reelt ønske fra konfirmanten. En bunad er ikke noe jeg hadde kjøpt til henne fordi "alle andre" skulle ha bunad.

Heldigvis er hun veldig glad i bunaden sin, og bruker den så ofte det er naturlig. Bakdelen med den er at den er styggtung, så etter en hel dag i bruk, er skuldrene ganske så slitne:-)

(Hun fikk forresten 2 ringer, (bl. a. gifteringen) etter mormoren sin også.. Det var jo ikke fra oss foreldre da, men som eneste barnebarn som er jente ble det bestemt av mine to søstre da vår mor døde.

Disse ringene verner hun som den største skatt, og de brukes kun når bunaden er i bruk, eller ved andre helt spesielle anledninger.)

Gjest togli
Skrevet

Om hun liker bunad så er jo dette en kjempe flott gave, men synes det blir helt forferdelig at opphavet nærmest skal blakke seg for å få råd til gaver til konfirmasjonen. En bunad koster mye(!) og det tror jeg de fleste ungdommer vet, hva som er vanlig aner jeg virkelig ikke, er over 20 år siden jeg fikk min så hva som gjøres nå vet jeg ikke.

Her vi bor er det så og si alle som år bunad til konfirmasjonen (jentene). Det legger nok et ganske stort press på foreldre som ikke har råd til denne utgiften.... :-(

Våre tre døtre får sunnmørsbunad når de blir konfirmerte, så sant de vil ha selv. Foreløpig sier de et rungende JA! ;)

Gjest barn forandrer figurer.
Skrevet

Jeg ville aldri ha gitt bunad i gave til konfirmasjonen. Med den tanken på at den skulle vare livet ut. Har enda ikke møtt noen som ikke må sy noe voldsomt på den i ettertid da den er blitt for kort eller for trang eller for høy i livet.

Mange ungdommer har så slanke former og lite bryster at de forandrer seg voldsomt i en 10 års periode etter. Eller når de har fått barn. Og da blir ofte bunaden hengende i skapet.

Og hvis man har lite penger er det da bortkastet penger som konfirmasjonsgave. Dessuten er det altfor mye penger med 25000.- til en konfirmant. Synes det høres horibelt ut. Er det virkelig så mange som har så godt med penger at de klarer den utgiften?

Skrevet

Da jeg ble konfirmert i den mørke middelalderen, fikk jeg bunad + selskapet av foreldrene mine - hadde absolutt ikke forventet mer!

Gjest minnah
Skrevet

Jeg ville aldri ha gitt bunad i gave til konfirmasjonen. Med den tanken på at den skulle vare livet ut. Har enda ikke møtt noen som ikke må sy noe voldsomt på den i ettertid da den er blitt for kort eller for trang eller for høy i livet.

Mange ungdommer har så slanke former og lite bryster at de forandrer seg voldsomt i en 10 års periode etter. Eller når de har fått barn. Og da blir ofte bunaden hengende i skapet.

Og hvis man har lite penger er det da bortkastet penger som konfirmasjonsgave. Dessuten er det altfor mye penger med 25000.- til en konfirmant. Synes det høres horibelt ut. Er det virkelig så mange som har så godt med penger at de klarer den utgiften?

"Har enda ikke møtt noen som ikke må sy noe voldsomt på den i ettertid da den er blitt for kort eller for trang eller for høy i livet."

Ja, man forandrer seg, men bunaden lages jo ofte med mulighet for å forlenge stakken, utvide livet, ekstra plass til voksende pupper osv. nettopp for t den kan justeres ettersom kroppen endrer seg.

Min er lagt ned og utvidet, og dermed passer den flott fremdeles - 17 år og to barn etter konfirmasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...