Gå til innhold

Å si i fra på jobb at en er syk


Gjest syk i dag

Anbefalte innlegg

Gjest syk i dag

Det er aldri noe moro å være syk slik at en må være borte fra jobb, ei heller å ha syke barn. Likevel - det hører med til livet og til enhver arbeidsplass.

Jeg jobber i en bedrift med vanligvis ekstremt lavt sykefravær, og veldig god arbeidsmoral. Det er selvsagt akseptert å være hjemme pga syke barn og hvis en er syk selv.

Men - hva bør en si hvis leder nesten blir sint når en ringer på morgenen og sier at en er syk og ikke kan på jobb, og til og med tilbyr seg å gjøre det en kan hjemmefra på mail og telefon - og leder synes dette passet veldig dårlig?

Er enig i at det passet dårlig, men bør ikke en leder takle uforutsette ting som at en ansatt plutselig ikke kan komme på jobb? Dette er snakk om en kontorjobb, og noen møter i dag som ble litt vanskelige, altså ikke snakk om å innhente vikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mallet

Skjer det en gang ville jeg ignorert det, og skrevet det på kontoen for stresset leder som tross alt bare er et menneske han også. Hvis det er et gjennomgående problem med denne lederen villle jeg tatt det opp på en saklig måte, gjerne gjennom de tillitsvalgte hvis dere har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det en gang ville jeg ignorert det, og skrevet det på kontoen for stresset leder som tross alt bare er et menneske han også. Hvis det er et gjennomgående problem med denne lederen villle jeg tatt det opp på en saklig måte, gjerne gjennom de tillitsvalgte hvis dere har det.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Skjer det en gang ville jeg ignorert det, og skrevet det på kontoen for stresset leder som tross alt bare er et menneske han også. Hvis det er et gjennomgående problem med denne lederen villle jeg tatt det opp på en saklig måte, gjerne gjennom de tillitsvalgte hvis dere har det.

Enig her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest syk i dag

Dårlig lederskap vil jeg si.

Ja, jeg ble litt overrumplet. Det enkleste hadde jo vært å bare sende en sms om at jeg var syk - men tenkte det skulle være positivt å ringe og si i fra i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syk i dag

Skjer det en gang ville jeg ignorert det, og skrevet det på kontoen for stresset leder som tross alt bare er et menneske han også. Hvis det er et gjennomgående problem med denne lederen villle jeg tatt det opp på en saklig måte, gjerne gjennom de tillitsvalgte hvis dere har det.

Vedkommende kan være krass ja, men vi har en direkte tone og pleier ikke legge så mye bomull mellom når vi snakker med hverandre.

Likevel synes jeg ikke det var godt lederskap å gi meg skyldfølelse når jeg for en gangs skyld var syk. Jeg er vel borte fra jobb 1-3 ganger pr år på grunn av egen sykdom og 1-5 ganger pr år på grunn av syke barn.

Tror nok jeg kommer til å ta det opp med lederen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syk i dag

Når passer det egentlig å bli syk?

Aldri!

Det må enhver leder bare forholde seg til.

Jeg vet selv at det kan være litt "irriterende" hvis noen må gå plutselig fra jobb pga at et barn er blitt sykt og må hentes i barnehagen, eller at en har sendt meg en melding om at de ikke kan komme på et møte pga egen plutselig sykdom.

Men det faller meg jo ikke inn å bli sint!

Nei, det passer aldri å bli syk. De aller fleste blir det likevel av og til, og slike uforutsette ting hender jo der mennesker er sammen - på jobb eller fritid.

*freser litt ennå'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg kvier meg alltid for å melde meg syk fra jobb, og jeg får noen ganger skikkelig vondt i magen når jeg skal ta den telefonen. Men jeg har aldri fått noen negativ tilbakemelding fra leder, og det skulle egentlig bare mangle. Men som du sier, det passer aldri å være syk, og bare det at man vet at det er travelt på jobb og vanskelig med vikar gjør vel sitt til at man kvier seg for å ta den samtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Sånt bør en leder selvfølgelig takle. Får håpe det var et engangstilfelle fra din leder - vedkommende kan ha hatt en dårlig dag og dette kom på toppen av andre ting.

Forøvrig har jeg selv bestandig synes det er guffent å ringe inn om egen sykdom. Uansett hvor syk jeg er får jeg en følelse av å snike meg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble litt overrumplet. Det enkleste hadde jo vært å bare sende en sms om at jeg var syk - men tenkte det skulle være positivt å ringe og si i fra i stedet.

Det er jo en selvfølge å ringe og gi beskjed om at man er syk. Og en god leder takler det helt greit. Kan godt synes det er problematisk, men skal ikke gi uttrykk for det på telefon til den som er syk.

Er man syk og må være hjemme fra jobb har man som regel litt dårlig samvittighet fordi man ikke får utført arbeidsoppgavene sine, eller overlater arbeidsoppgaver til kollegaene. Man trenger ikke å få mer dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt upassende av en leder. Sykdom kommer sjelden planlagt.

Syns alltid det er litt ubehagelig å skulle ringe å si at jeg blir syk. Dette fordi jeg vet det er vanskelig å få andre til å jobbe på kort varsel, og at det da blir travelt på de som er igjen.

Snakket selv med sjefen i dag om at jeg blir sykmeldt noen dager neste uke. Skal inn til en liten operasjon og får 4-5 dagers sykemelding. Da lurte hun på hva det var, jeg svarte bare kort at det var ikke noe alvorlig, men at jeg må få det gjort. Da lurte hun på om det evt var noe gynekologisk (underforstått abort??) eller? Synes jeg ikke passer seg for en leder å spørre om slikt. Hun har ikke noe med hva jeg blir sykemeldt for i det hele tatt. Angrer på at jeg ikke svarte krassere enn jeg gjorde. Svarte bare nei da jeg ble litt paff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er syke, gir vi bare beskjd til sendtralbordet (om vi ikke trenger snakke men en kollega om noe vedr. jobben). Så gir sentralbordet beskjed videre. Da slipper vi å snakke med en evt sur sjef!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syk i dag

Når vi er syke, gir vi bare beskjd til sendtralbordet (om vi ikke trenger snakke men en kollega om noe vedr. jobben). Så gir sentralbordet beskjed videre. Da slipper vi å snakke med en evt sur sjef!

Vi har forsåvidt en som har sentralbordfunksjon, men det blir feil å gi beskjed kun til ham. Det vanlige hos oss er at vi gir beskjed (telefon eller sms) til nærmeste leder pluss gjerne de en har gjort avtaler/møter med den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sjef som blir sur når folk ringer og forteller at de er syke. Det er veldig uprofft og unødvendig syns jeg. Har egentlig ikke noen gode råd å komme med. Mange har tatt dette opp med sjefen på medarbeidersamtaler osv. Men det hjelper ikke. H*n evner tydeligvis ikke å endre atferd.

Eneste jeg kan si, er at man over tid venner seg til det, og da preller det av.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syk i dag

sånn er det i min jobb også :( ikke mye moro ..

Sier du fra da? Jeg sa fra i ettermiddag at jeg synes absolutt en leder må kunne takle at en ansatt ringer en morgen (selv om det bare var en halvtime til møtet startet) for å si at en dessverre ikek kan komme pga sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syk i dag

Jeg har også en sjef som blir sur når folk ringer og forteller at de er syke. Det er veldig uprofft og unødvendig syns jeg. Har egentlig ikke noen gode råd å komme med. Mange har tatt dette opp med sjefen på medarbeidersamtaler osv. Men det hjelper ikke. H*n evner tydeligvis ikke å endre atferd.

Eneste jeg kan si, er at man over tid venner seg til det, og da preller det av.. ;-)

Joda en kan venne seg til mye, men når en så sjelden er syk, så er det ikke lett å venne seg til noe slikt. Kan faktisk ikke huske at jeg noen gang har ringt på morgenen før og sagt at jeg ikke kunne komme. Jo en gang jeg hadde mistet stemmen - da ble jeg sittende hjemme på pc'en, og tok ikke telefonen.

Jeg har vært sykemeldt i forbindelse med inngrep på sykehus, og det har vært planlagt, og det har gått greit (stort sett) - men det var nok tidspunktet jeg valgte å ringe på som var det verst tenkelige for sjefen, samt at veldig mye skjer denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...