Gå til innhold

Å si i fra på jobb at en er syk


Gjest syk i dag

Anbefalte innlegg

Gjest syk i dag

Helt upassende av en leder. Sykdom kommer sjelden planlagt.

Syns alltid det er litt ubehagelig å skulle ringe å si at jeg blir syk. Dette fordi jeg vet det er vanskelig å få andre til å jobbe på kort varsel, og at det da blir travelt på de som er igjen.

Snakket selv med sjefen i dag om at jeg blir sykmeldt noen dager neste uke. Skal inn til en liten operasjon og får 4-5 dagers sykemelding. Da lurte hun på hva det var, jeg svarte bare kort at det var ikke noe alvorlig, men at jeg må få det gjort. Da lurte hun på om det evt var noe gynekologisk (underforstått abort??) eller? Synes jeg ikke passer seg for en leder å spørre om slikt. Hun har ikke noe med hva jeg blir sykemeldt for i det hele tatt. Angrer på at jeg ikke svarte krassere enn jeg gjorde. Svarte bare nei da jeg ble litt paff...

Ja, det var uprofft. Hun burde ikke ha sagt noe sånt.

Når det gjaldt meg i dag, sa jeg litt om årsak til sjefen og hun jeg skulle hatt møte med - de andre fikk bare vite at jeg var syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest syk i dag

Sånt bør en leder selvfølgelig takle. Får håpe det var et engangstilfelle fra din leder - vedkommende kan ha hatt en dårlig dag og dette kom på toppen av andre ting.

Forøvrig har jeg selv bestandig synes det er guffent å ringe inn om egen sykdom. Uansett hvor syk jeg er får jeg en følelse av å snike meg unna.

Kjenner igjen følelsen av å snike seg unna, ja. Det ble faktisk til at jeg fikk jobbet hjemmefra nesten en hel arbeidsdag - 6 timer. Så noen unnasluntring ble det ikke på meg. Men jeg fikk jo ikke deltatt på de møtene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda en kan venne seg til mye, men når en så sjelden er syk, så er det ikke lett å venne seg til noe slikt. Kan faktisk ikke huske at jeg noen gang har ringt på morgenen før og sagt at jeg ikke kunne komme. Jo en gang jeg hadde mistet stemmen - da ble jeg sittende hjemme på pc'en, og tok ikke telefonen.

Jeg har vært sykemeldt i forbindelse med inngrep på sykehus, og det har vært planlagt, og det har gått greit (stort sett) - men det var nok tidspunktet jeg valgte å ringe på som var det verst tenkelige for sjefen, samt at veldig mye skjer denne uka.

Jeg er også sjelden syk, men h*n er dessverre sur i andre sammenhenger også, så vi får ganske mange anledninger til å trene oss i å la det prelle av... Det er et problem, men vanskelig å få gjort noe særlig med. Heldigvis har vi et veldig bra arbeidsmiljø ellers :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syk i dag

Jeg kvier meg alltid for å melde meg syk fra jobb, og jeg får noen ganger skikkelig vondt i magen når jeg skal ta den telefonen. Men jeg har aldri fått noen negativ tilbakemelding fra leder, og det skulle egentlig bare mangle. Men som du sier, det passer aldri å være syk, og bare det at man vet at det er travelt på jobb og vanskelig med vikar gjør vel sitt til at man kvier seg for å ta den samtalen.

Hos oss har vi ikke vikarordning, med mindre det er snakk om langvarig sykemelding over flere måneder.

Jeg var borte i 6 uker for noen år siden i forbindelse med en operasjon, og jeg fikk ikke vikar, men planla det godt, omfordelte de viktigste oppgavene og omprioriterte på saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syk i dag

Jeg er også sjelden syk, men h*n er dessverre sur i andre sammenhenger også, så vi får ganske mange anledninger til å trene oss i å la det prelle av... Det er et problem, men vanskelig å få gjort noe særlig med. Heldigvis har vi et veldig bra arbeidsmiljø ellers :-)

Kjenner meg litt igjen. Kjedelig når det er sånn. Jeg pleier å være flink til å fokusere på det positive, og de positive sidene ved den personen som kan være humørsyk, men det er slett ikke alltid det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt bør en leder selvfølgelig takle. Får håpe det var et engangstilfelle fra din leder - vedkommende kan ha hatt en dårlig dag og dette kom på toppen av andre ting.

Forøvrig har jeg selv bestandig synes det er guffent å ringe inn om egen sykdom. Uansett hvor syk jeg er får jeg en følelse av å snike meg unna.

''Forøvrig har jeg selv bestandig synes det er guffent å ringe inn om egen sykdom. Uansett hvor syk jeg er får jeg en følelse av å snike meg unna.''

Kjenner igjen den der, ja.

Det er jo også enkelte i arbeidslivet som er übermistenksomme til om folk virkelig ER syke. Det er nesten slik at man ikke kan "vinne" uansett:

Er man borte én dag, så har man egentlig ikke vært så syk, og burde ha hatt seg avgårde på jobben.

Er man borte tre dager, var man neppe syk alle dagene, men passet på å utnytte tredagersregelen.

Og er man borte to dager, så var man egentlig ikke syk på dag én, men valgte å være hjemme en ekstra dag slik at det ikke skulle se mistenkelig ut....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bare prøve å ikke tenke på det. Du er syk, og det er ikke noe du kan gjøre noe med.

Dessuten bør du ta opp dette da du kommer tilbake. Fortell på en pen måte at det kjentes leit ut å bli møtt på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du fra da? Jeg sa fra i ettermiddag at jeg synes absolutt en leder må kunne takle at en ansatt ringer en morgen (selv om det bare var en halvtime til møtet startet) for å si at en dessverre ikek kan komme pga sykdom.

han har hørt det flere ganger av andre, men han har sine meninger..

Han blir alltid sur om noen er syke :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...