Gå til innhold

Lønner utdanning i voksen alder seg økonomisk?

Anbefalte innlegg

Miss Marple
Skrevet

Jeg er en kvinne på 35 år, siden jeg var 20 har jeg vært i samme jobb, kun avbrutt av svangerskapspermisjon. På jobben er det både faglærte og ufaglærte, jeg er blant de ufaglærerte, men får stadig spørsmål om jeg ikke snart skal ta utdanning?

Per i dag, med mer enn 10 års ansennitet, tjener jeg 316500 (fra 1/5-09). Begynnerlønna for folk med høyere utdanning i liknende type jobb, ligger omtrent her. Etter ti års ansennitet med utdanning er da mistelønn 353000.

Vil det da lønne seg økonomisk å ta utdanning? (Tenker ikke på jobbsikkerhet, mer spennende og utfordrende arbeidsoppgaver etc, kun på det økonomiske).

Hvis jeg skal ta en 3-åring utdanning, mister jeg jo over 900 000 i inntekt, og blir heller satt i gjeld, kanskje 150 000 (?) Med mann, barn og hus og litt skrantende helse, samt lang reisevei til studie og et studie med ganske mange forelesninger, etc, tror jeg ikke jeg hadde fått anledning til å jobbe noe særlig i tillegg.

Si at jeg etter eventuelt endt utdanning har ca 30 år igjen i yrkeslivet. Vil jeg noensinne "ta igjen" underskuddet på over 1 million (tapt lønn + lån), med såpass liten forskjell på faglært og ufaglært lønn?

Gjest Rosaria
Skrevet

Med økt fortjeneste på ca. 40000 kr i året så burde det være enkelt å regne ut at det tar ca. 22 - 23 år å tjene inn de 900000 kr som det koster deg å ta ulønnet permisjon i tre år.

Men da regner du med at du beholder denne jobben som ufaglært og tar ikke inn i regnestykket den situasjonen som kan oppstå at du kan miste jobben, men beholde den hvis du har utdannelse. Jeg vet ikke hva for en utdannelse dette er, men ville undersøkt mulighetene å ta det over lengere tid og jobbet halvtid.

Utdannelse lønner seg alltid på alle mulige måter.

Gjest blame
Skrevet

Ved de fleste utdanninger kan du kanskje jobbe ved siden av? Det økonomiske tapet mens du studerer trenger da ikke å bli SÅ stort. Men det spørs jo hvor fleksibel familien din er etc, hvilken kapasitet du har.

Jeg er fulltidsstudent og jobbet ca 600 timer mars-desember i fjor.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg har tatt en bachelorgrad på deltid over fem år, og jobbet fullt ved siden av. Jeg har mao ikke tapt noe inntekt.

I tillegg har arbeidsgiverne mine betalt over halvparten av studiet, nesten to tredeler tror jeg.

Og om ett år står jeg med 12 års arbeidserfaring, ledererfaring, en bachelorgrad med fire spesialiseringer - og er 30 år. Så for meg har det helt klart lønt seg :)

Gjest prust
Skrevet

Jeg har tatt en bachelorgrad på deltid over fem år, og jobbet fullt ved siden av. Jeg har mao ikke tapt noe inntekt.

I tillegg har arbeidsgiverne mine betalt over halvparten av studiet, nesten to tredeler tror jeg.

Og om ett år står jeg med 12 års arbeidserfaring, ledererfaring, en bachelorgrad med fire spesialiseringer - og er 30 år. Så for meg har det helt klart lønt seg :)

Du har vært knallflink, Persille!!!!

Skrevet

Vel. Eg tok ny utdanning fra lærerutdanning (adj. m opprykk) til ingeniør (bachelor)da eg var 30 år gammel.

Gikk fra 314.000 til 426.000 i årslønn.

Du har rett du "taper" 900.000, men så gjelder det også å glede seg til å gå på jobb, I dag får eg en og annen offshore tur, trives med arbeidsopppgaver og kollegaer, og har en og annen frynsegode. ;o)

Lykke til.

Persille1365381127
Skrevet

Du har vært knallflink, Persille!!!!

Takk :)

Det har kostet litt blod, svette og tårer - men om ett år er jeg ferdig!!

Gjest prust
Skrevet

Takk :)

Det har kostet litt blod, svette og tårer - men om ett år er jeg ferdig!!

Så bra!!!

Snakket i går med ei som akkurat var ferdig med doktorgrad. Hun begynte i 2003, og har nå to barn på 7 og 2 år, og hun har sikkert hatt det rimleig hektisk... Hun gledet seg til denne sommeren :-)

Persille1365381127
Skrevet

Så bra!!!

Snakket i går med ei som akkurat var ferdig med doktorgrad. Hun begynte i 2003, og har nå to barn på 7 og 2 år, og hun har sikkert hatt det rimleig hektisk... Hun gledet seg til denne sommeren :-)

Heh, jeg gleder meg veldig til neste - så jeg vet hvordan hun har det :):)

Jeg har årets siste eksamen tirsdag om en uke, så nå er det krampelesing og eksamensnerver for alle penga!

Mrs. Wallace
Skrevet

Har du mulighet til å ta utdanning på deltid, slik at du kan jobbe i tillegg? Det er helt klart det som lønner seg aller best.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...