Gå til innhold

Lønner utdanning i voksen alder seg økonomisk?

Anbefalte innlegg

Miss Marple
Skrevet

Jeg er en kvinne på 35 år, siden jeg var 20 har jeg vært i samme jobb, kun avbrutt av svangerskapspermisjon. På jobben er det både faglærte og ufaglærte, jeg er blant de ufaglærerte, men får stadig spørsmål om jeg ikke snart skal ta utdanning?

Per i dag, med mer enn 10 års ansennitet, tjener jeg 316500 (fra 1/5-09). Begynnerlønna for folk med høyere utdanning i liknende type jobb, ligger omtrent her. Etter ti års ansennitet med utdanning er da mistelønn 353000.

Vil det da lønne seg økonomisk å ta utdanning? (Tenker ikke på jobbsikkerhet, mer spennende og utfordrende arbeidsoppgaver etc, kun på det økonomiske).

Hvis jeg skal ta en 3-åring utdanning, mister jeg jo over 900 000 i inntekt, og blir heller satt i gjeld, kanskje 150 000 (?) Med mann, barn og hus og litt skrantende helse, samt lang reisevei til studie og et studie med ganske mange forelesninger, etc, tror jeg ikke jeg hadde fått anledning til å jobbe noe særlig i tillegg.

Si at jeg etter eventuelt endt utdanning har ca 30 år igjen i yrkeslivet. Vil jeg noensinne "ta igjen" underskuddet på over 1 million (tapt lønn + lån), med såpass liten forskjell på faglært og ufaglært lønn?

Gjest Rosaria
Skrevet

Med økt fortjeneste på ca. 40000 kr i året så burde det være enkelt å regne ut at det tar ca. 22 - 23 år å tjene inn de 900000 kr som det koster deg å ta ulønnet permisjon i tre år.

Men da regner du med at du beholder denne jobben som ufaglært og tar ikke inn i regnestykket den situasjonen som kan oppstå at du kan miste jobben, men beholde den hvis du har utdannelse. Jeg vet ikke hva for en utdannelse dette er, men ville undersøkt mulighetene å ta det over lengere tid og jobbet halvtid.

Utdannelse lønner seg alltid på alle mulige måter.

Gjest blame
Skrevet