Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han var det _eneste_ eksemplet jeg også kom på.

Jeg hører gjerne flere eksempler før jeg tror på at det er disse folka som bringer verden videre!

Nansen og Amundsen var av samme slaget. Hørt om dem?

Gjest bikku
Skrevet

Nansen og Amundsen var av samme slaget. Hørt om dem?

Nansen og Amundsen var dristige, ja. Men de var utstyrt med det sikkerhetsutstyret samtiden hadde å by på. Å legge ut på ekspedisjon for å teste egne grenser, uten oksygentilførsel og helt alene syns jeg er bare dumdristig. Særlig når formålet er en ren egotrip, og ikke i forskningsøyemed.

Skrevet

Du må så gjerne spesifisere det. Hva annet gjør de?

Tja, ta Kagge f eks, han har jo utrettet en del annet enn å bestige Everest og gå til Sydpolen.

Gjest lilatu_28
Skrevet

''Denne typen mennesker gjør også litt annet enn å dra på fjelltopper :-)''

Mitt inntrykk er at "denne typen mennesker" gjerne gjør akkurat det, drar på fjelltopper og andre steder det ikke er meningen folk skal være. Hva er det andre du mener de bidrar så veldig med sånn at verden er i fremdrift?

Det er den vanlige arbeider som gjør at verden er i fremdrift. Ikke en eneste god idé kunne blitt virkelighet uten hvermansen.

Du har vel delvis rett i det du sier. Dessuten er det galskap å sette ut på en slik ekspedisjon uten oksygen eller sherpaer. Det er slettes ikke rart det gikk som det gjorde. Likevel har jeg ingen problemer med å se at det gjerne er ressurssterke mennesker fulle av skaperkraft som drar på slike ekspedisjoner.

Sakset fra http://www.nettavisen.no/utenriks/article2633355.ece

''Til topps i tøffe tider.

I nedgangstider er det enda viktigere å holde motet oppe, derfor har ekspedisjonen et tett samarbeid med norsk næringsliv som ser klare paralleller mellom business og ekspedisjonen.

- Viljen til å ta risiko

- Løsningsorientert

- Teamwork''

og

''PETTER NYQUIST

Still- og filmfotograf for Flash Studio med lang erfaring fra utallige ekspedisjoner til både Nordpolen, Sydpolen, samt Himalaya.

LARS OMA ERICHSRUD

Snart praktiserende lege med inngående kunnskap omkring høydemedisin. Jobber for Norsk Fjellmedisinsk Selskap med fokus på medisinsk bistand under ekspedisjoner. Lang erfaring fra flere ekspedisjoner.''

Det var blant annet disse to som reddet Jarle Trå ned fra 6600 moh. Deres videoblogg kan man se her: http://www.everest09.no/video.php Svært spennende synes nå jeg.

Ellers kan man i tillegg til Nansen og Amundsen nevne Erling Kagge som jo kan regnes som en slags gründer. Personlig ville jeg heller ikke vært Lars Monsen foruten. :-)

Skrevet

Nansen og Amundsen var dristige, ja. Men de var utstyrt med det sikkerhetsutstyret samtiden hadde å by på. Å legge ut på ekspedisjon for å teste egne grenser, uten oksygentilførsel og helt alene syns jeg er bare dumdristig. Særlig når formålet er en ren egotrip, og ikke i forskningsøyemed.

Enig i at det er stor forskjell på "eventyrerne".

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg vil ikke kalle det idioti, jeg kan forstå dragningen mot å utfordre seg selv og oppnå noe ingen eller få har gjort før.

Men jeg synes absolutt de bør finansiere slikt selv, og det bør være et krav for å delta på slike ekspedisjoner at man er tilstrekkelig dekket forsikringsmessig. Med andre ord bør man selv dekke eventuelle redningsoperasjoner.

Har bestandig fått litt emmen smak i munnen når det omtales som en "bragd" at noen når en fjelltopp eller går over en pol. For meg er en bragd å gjøre noe stort og uegennyttig i form av å hjelpe andre - ikke å bestige en fjelltopp eller andre fysiske utskeielser uten annet formål enn å nå et personlig mål.

Skrevet

Du har vel delvis rett i det du sier. Dessuten er det galskap å sette ut på en slik ekspedisjon uten oksygen eller sherpaer. Det er slettes ikke rart det gikk som det gjorde. Likevel har jeg ingen problemer med å se at det gjerne er ressurssterke mennesker fulle av skaperkraft som drar på slike ekspedisjoner.

Sakset fra http://www.nettavisen.no/utenriks/article2633355.ece

''Til topps i tøffe tider.

I nedgangstider er det enda viktigere å holde motet oppe, derfor har ekspedisjonen et tett samarbeid med norsk næringsliv som ser klare paralleller mellom business og ekspedisjonen.

- Viljen til å ta risiko

- Løsningsorientert

- Teamwork''

og

''PETTER NYQUIST

Still- og filmfotograf for Flash Studio med lang erfaring fra utallige ekspedisjoner til både Nordpolen, Sydpolen, samt Himalaya.

LARS OMA ERICHSRUD

Snart praktiserende lege med inngående kunnskap omkring høydemedisin. Jobber for Norsk Fjellmedisinsk Selskap med fokus på medisinsk bistand under ekspedisjoner. Lang erfaring fra flere ekspedisjoner.''

Det var blant annet disse to som reddet Jarle Trå ned fra 6600 moh. Deres videoblogg kan man se her: http://www.everest09.no/video.php Svært spennende synes nå jeg.

Ellers kan man i tillegg til Nansen og Amundsen nevne Erling Kagge som jo kan regnes som en slags gründer. Personlig ville jeg heller ikke vært Lars Monsen foruten. :-)

''Likevel har jeg ingen problemer med å se at det gjerne er ressurssterke mennesker fulle av skaperkraft som drar på slike ekspedisjoner. ''

Det er jeg selvfølgelig enig i. Men å påstå at de omtrent er grunnpilarene i samfunnet er i alle tilfelle å dra det alt for langt!

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er galskap og idioti:(((

Gidder ikke å lese om de engang, og har mindre enn null sympati for dem!

Gjest lilatu_28
Skrevet

''Likevel har jeg ingen problemer med å se at det gjerne er ressurssterke mennesker fulle av skaperkraft som drar på slike ekspedisjoner. ''

Det er jeg selvfølgelig enig i. Men å påstå at de omtrent er grunnpilarene i samfunnet er i alle tilfelle å dra det alt for langt!

Helt enig i det. :-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg har egentlig alltid tenkt det samme som deg her, men etter å ha overvært en forelesning av en eks-narkoman tenker jeg litt annerledes...

Mange mennesker har et enormt behov for spenning i livet. Den tidligere narkomane mannen fortalte om sine egne følelser rundt dette. Han mente at det var svært viktig å gi mennesker som ønsker det, muligheten til å tøye grensene i farlige situasjoner. Dersom dette ikke var mulig, ville vi hatt langt flere narkomane i Norge. Mannen foreleste på en ungdomsskole og det var en slags anti-dop-appell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...