Gå til innhold

Hvorfor vil de ikke bade?

Anbefalte innlegg

Gjest -bleik blir jeg kallt
Skrevet

Ja, vi er jo bleike det meste av året;))

Kan tenke meg håret blir krus, ja, er det vanskelig å gre ut?

Veldig vanskelig, spesiellt hvis det er vått, men om man skal vaske det,blir det jo nødvendigvis vått. Ellers blir det mye lo i flettene eller der hårstrikket sitter, -men man trenger jo ikke dusje/vaske håret så ofte heller da. mine går med fletter lenge av gangen før jeg ordner hår.

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Mrs. Wallace

10

• Mrs D

6

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest VannLilja29
Skrevet

Les nederst på siden der:

http://www.ayin.no/index.php?id=370468

Litt rart, og nytt for meg....

hmmm....

Det var mange ord som var nedsettende da...

Mannen min bruker stadig half-cast.... hehe

Og jungel høvding er nedsettende? hehe. Joda det er vel litt bedre med regnskog og leder. Er jungel alltid lik regnskog da?

Primitiv og bastard skal jeg være veldig enig i er medsettende. Og hottentott...

joda, det var noe nytt.

Hva heter mulatt på engelsk da? Mixed?? :)

Gjest togli
Skrevet

Du, nå leste jeg den lista de har nederst over ord de mener er nedsettende, og ærlig talt: JUNGEL er da vel ikke nedsettende??

Den syntes jeg var temmelig drøy!

Hehe, den overså jeg ;)

Skulle gjerne likt å vite begrunnelsen?? Er det noen som kan ta ordet "jungel" personlig da? ;)

Gjest togli
Skrevet

hmmm....

Det var mange ord som var nedsettende da...

Mannen min bruker stadig half-cast.... hehe

Og jungel høvding er nedsettende? hehe. Joda det er vel litt bedre med regnskog og leder. Er jungel alltid lik regnskog da?

Primitiv og bastard skal jeg være veldig enig i er medsettende. Og hottentott...

joda, det var noe nytt.

Hva heter mulatt på engelsk da? Mixed?? :)

Ja, mye rart der ;)

Jeg kan ikke skjønne at ord som ikke går direkte på beskrivelse av personer kan virke støtende....

Gjest togli
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Og se hvilken tråd det ble! Ikke ante jeg at det skulle bli sånn en debatt av det, men nyttig har det vært uansett. Beklager om jeg såret noen med å bruke ordet "svart", men det er det jeg hører Oprah si (black people), og derfor trodde jeg det var ok. Og som andre sier nedover i tråden her, noen ganger må man bruke et ord som forklarer utseende til en person, ex det med at et barn kommer bort, og da mener jeg at svart og hvit er enkelt å forholde seg til.

Jeg har heller ikke noe imot å bli kalt hvit, hvis det gjør det enklere for noen å forklare hvem jeg er i en mengde. Men nå har ikke ordet hvit hatt noen negativ klang, om man ser bort ifra at det faktisk var de hvite som gjorde de svarte til slaver, noe jeg iaf ikke er stolt av. Og hvorfor vil de amerikanske absolutt bli kalt african american, eller norsk/irsk/italiensk, når de aldri har vært utenfor USA? Er ikke amerikanere stolt av å være nettopp dét, -amerikanere-? De opprettholder jo på en måte skillene, noe de sier de ikke ønsker. Jeg forstår jo at de er stolte av å ha aner fra andre land, men likevel. De er da først og fremst amerikanere, eller? På samme måte som en med f.eks indiske foreldre er nordmann fordi han er født og oppvokst her. Kanskje dette er noe vi aldri kommer helt bort fra fordi vi definerer en inder, en nordmann og en kineser i stor grad ut ifra utséende.

Det er ikke mange årene siden svarte måtte bruke egne toaletter, ikke fikk gå på universiteter ol, men vi må jo komme fremover på et vis. Når svarte kaller seg svarte, homser kaller seg homser og døve (togli!) kaller seg for dauhørt (var det ikke?) så opprettholder jo disse personene det som blir sett på som negativt. Det hjelper jo ikke om en homse sier han ikke vil bli kalt homse, når han gjør det selv? Eller tenker jeg helt feil? Jeg har forståelse for at f.eks svarte ikke vil bli kalt svarte, men da syns jeg det blir feil om de selv skal få bruke ordet svart, mens når hvite gjør det er det rasistisk.

''Det er ikke mange årene siden svarte måtte bruke egne toaletter, ikke fikk gå på universiteter ol, men vi må jo komme fremover på et vis. Når svarte kaller seg svarte, homser kaller seg homser og døve (togli!) kaller seg for dauhørt (var det ikke?) så opprettholder jo disse personene det som blir sett på som negativt. Det hjelper jo ikke om en homse sier han ikke vil bli kalt homse, når han gjør det selv? Eller tenker jeg helt feil? Jeg har forståelse for at f.eks svarte ikke vil bli kalt svarte, men da syns jeg det blir feil om de selv skal få bruke ordet svart, mens når hvite gjør det er det rasistisk.''

Du har gode poenger ;)

Grunnen til at vi gjør slikt, er nok for å ufarliggjøre vår situasjon? Noen klarer jo ikke engang å ta ordet "døv" i sin munn, så jeg merker at det at jeg fleiper om egen situasjon gjør at hørende slapper av :)

Det er jo viktig å ha selvironi. Mannen min kan godt si om seg selv at han er sååå distre, men liker ikke like godt å høre det av andre. Vi damer kan si om oss selv at "huff, så brei rompa mi ser ut i den buksa!", men andre bør helst ikke nevne dette med et ord ;-)

Når jeg møter voksne døvblitte som sliter med å akseptere sin situasjon, letter det enormt at vi døvfødte kan kalle oss "døvingene" ;) De ser at vi tør å prate om dette og at vi ikke har noe problem med å være døve.

Det er vel helst eldre hørende som synes begrepet "døv" er skummelt å uttale ;) Når min eldste datter var tre mnd gammel hadde jeg mellomfagseksamen i norsk tegnspråk på UiO. Eksamensvaktene var stort sett godt over pensjonsalderen. Når jeg måtte ha ammepauser, ble den ene vakten med ut i gangen. Han satt like ved meg når jeg ammet og jeg så han hadde veldig lyst å spørre meg om noe, så jeg begynte å prate med ham (slik at han skjønte jeg kunne kommunisere på talespråk). Etter en liten pause kom det stotrende fra ham (han pekte på datteren min): "Er hun....eh..... i orden?" Det tok noen sekunder før det gikk opp for meg hva han mente :))) Jeg fikk svart at hun ikke var døv, men at det sikkert skulle gå greit å vokse opp som hørende også *fnis*

Gjest togli
Skrevet

Noe á la når man sier at foreldre er skikkelig teite. Ikke like artig når andre sier det samme om dem :)

Og sånn er det jo for oss voksne også;)

Vi kan gremmes over ting foreldrene våre har gjort eller sagt, men andre har ingen rett til å uttale seg (bare søskenene våre, kanskje?) ;)

Gjest galningen
Skrevet

''Det er ikke mange årene siden svarte måtte bruke egne toaletter, ikke fikk gå på universiteter ol, men vi må jo komme fremover på et vis. Når svarte kaller seg svarte, homser kaller seg homser og døve (togli!) kaller seg for dauhørt (var det ikke?) så opprettholder jo disse personene det som blir sett på som negativt. Det hjelper jo ikke om en homse sier han ikke vil bli kalt homse, når han gjør det selv? Eller tenker jeg helt feil? Jeg har forståelse for at f.eks svarte ikke vil bli kalt svarte, men da syns jeg det blir feil om de selv skal få bruke ordet svart, mens når hvite gjør det er det rasistisk.''

Du har gode poenger ;)

Grunnen til at vi gjør slikt, er nok for å ufarliggjøre vår situasjon? Noen klarer jo ikke engang å ta ordet "døv" i sin munn, så jeg merker at det at jeg fleiper om egen situasjon gjør at hørende slapper av :)

Det er jo viktig å ha selvironi. Mannen min kan godt si om seg selv at han er sååå distre, men liker ikke like godt å høre det av andre. Vi damer kan si om oss selv at "huff, så brei rompa mi ser ut i den buksa!", men andre bør helst ikke nevne dette med et ord ;-)

Når jeg møter voksne døvblitte som sliter med å akseptere sin situasjon, letter det enormt at vi døvfødte kan kalle oss "døvingene" ;) De ser at vi tør å prate om dette og at vi ikke har noe problem med å være døve.

Det er vel helst eldre hørende som synes begrepet "døv" er skummelt å uttale ;) Når min eldste datter var tre mnd gammel hadde jeg mellomfagseksamen i norsk tegnspråk på UiO. Eksamensvaktene var stort sett godt over pensjonsalderen. Når jeg måtte ha ammepauser, ble den ene vakten med ut i gangen. Han satt like ved meg når jeg ammet og jeg så han hadde veldig lyst å spørre meg om noe, så jeg begynte å prate med ham (slik at han skjønte jeg kunne kommunisere på talespråk). Etter en liten pause kom det stotrende fra ham (han pekte på datteren min): "Er hun....eh..... i orden?" Det tok noen sekunder før det gikk opp for meg hva han mente :))) Jeg fikk svart at hun ikke var døv, men at det sikkert skulle gå greit å vokse opp som hørende også *fnis*

gode poenger...

men selv om jeg kaller meg for enkelte ting,så trenger ikke andre å gjøre det samme."galning" f.eks,er noe noen av oss som har vært innlagt på psyk flere ganger kaller oss selv sammen,men sier andre det,blir det feil... vi mener det jo ikke bokstavelig,mer bare fellesnevneren...

Gjest togli
Skrevet

gode poenger...

men selv om jeg kaller meg for enkelte ting,så trenger ikke andre å gjøre det samme."galning" f.eks,er noe noen av oss som har vært innlagt på psyk flere ganger kaller oss selv sammen,men sier andre det,blir det feil... vi mener det jo ikke bokstavelig,mer bare fellesnevneren...

Skjønner akkurat hva du mener :)

Dette er vel en form for galgenhumor :)

Gjest galningen
Skrevet

Skjønner akkurat hva du mener :)

Dette er vel en form for galgenhumor :)

ja,faktisk akkurat det det er:) galgen-humor er godt i en ellers dårlig situasjon:) (nå tenkte jeg ikke på deg som døv,men det å være på psyk ufrivillig)

Gjest togli
Skrevet

ja,faktisk akkurat det det er:) galgen-humor er godt i en ellers dårlig situasjon:) (nå tenkte jeg ikke på deg som døv,men det å være på psyk ufrivillig)

Glad for at du har skjønt det om døve ;)

Vi som er døvfødte har stort sett ikke noe ønske om å være noe annet enn vi er.

Gjest galningen
Skrevet

Glad for at du har skjønt det om døve ;)

Vi som er døvfødte har stort sett ikke noe ønske om å være noe annet enn vi er.

selv våkner jeg av støy og bråk 7 på morran hver dag,og selv ikke sånne "sov i ro"-greier holder,så noen ganger skulle jeg gjerne skrudd ned volumet litt:P

Ha en fin kveld:)

Gjest togli
Skrevet

selv våkner jeg av støy og bråk 7 på morran hver dag,og selv ikke sånne "sov i ro"-greier holder,så noen ganger skulle jeg gjerne skrudd ned volumet litt:P

Ha en fin kveld:)

Jeg har nok endel fordeler, ja ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...