Gå til innhold

Matte tenner, sunne drikker


tannpirker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg leste nylig på NRK sine websider fra programmet "Puls" at tenner kan bli skadet av fruktjuice og lettbrus. Man merker det ved at tennene blir "gjennomsiktige" og slitte. Dette på grunn av lav pH-verdi i slike drikker.

Jeg prøver å få i meg mer vann, og har løst dette ved å drikke utvannet saft, helst saft som er 97% råsaft. Men alikevel har jeg nå fått gjennomsiktige fortenner. Jeg drikker svært lite juice og lettbrus/brus i det hele tatt.

Jeg ser etter en måte å få i meg vann på med litt smak - og jeg er allergisk mot sitrusfrukter. Dette betyr at jeg ikke kan ha sitron, lime eller appelsin i vannet. Agurk er OK, men ikke så lett å ha med seg når man skal fylle på vann og putte smak oppi.

Har dere noen tips om hvordan jeg kan drikke "godt" vann uten sitrus?

Jeg lurer også på om vin-drikking kan påvirke tennene til å bli gjennomsiktige slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bikku

Alt som inneholder sukker, næring til syreproduserende bakterier,eller syre som feks sitrus, svekker tannemaljen. Særlig hvis man går og smådrikker stadig vekk, og miljøet i munnen ikke rekker å bli nøytralisert av spyttet slik at syreprosessen stoppes.

Rent vann er det beste, særlig om du skal drikke utenom måltidene. Drikker du vann med tilsettinger, så forsøk å redusere det til måltidene, slik at munn og tenner får "hvile" til neste måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som inneholder sukker, næring til syreproduserende bakterier,eller syre som feks sitrus, svekker tannemaljen. Særlig hvis man går og smådrikker stadig vekk, og miljøet i munnen ikke rekker å bli nøytralisert av spyttet slik at syreprosessen stoppes.

Rent vann er det beste, særlig om du skal drikke utenom måltidene. Drikker du vann med tilsettinger, så forsøk å redusere det til måltidene, slik at munn og tenner får "hvile" til neste måltid.

Hei! Takk for svar og opplysninger om sukker og sitrus. Dessverre svarte det ikke på spørsmålene mine om vin og tips til hva jeg kan ta i vann for å drikke mer. Jeg vet 100% vann er best men det er ikke aktuelt, jeg klarer ikke drikke nok hvis jeg bare må drikke vann, som jeg synes er dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Hei! Takk for svar og opplysninger om sukker og sitrus. Dessverre svarte det ikke på spørsmålene mine om vin og tips til hva jeg kan ta i vann for å drikke mer. Jeg vet 100% vann er best men det er ikke aktuelt, jeg klarer ikke drikke nok hvis jeg bare må drikke vann, som jeg synes er dårlig!

Vin kan jeg ikke drikke, så det vet jeg ikke. Men syrenivået der er høyt, så jeg regner med det er samme problem.

Hva med å legge friske mynteblader i ei mugge vann i kjøleskapet? Kan det være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbiter gjør vannet mye friskere. Melk skal være veldig bra for tennene. Kanskje man burde skylle tennene med melk etter å ha drukket noe surt?

De fleste får vel mer gjennomsiktige tenner med årene. Det viktigste er nok å ha en pause mellom måltider, hvor du kun evt drikker vann. Samt å ikke pusse tenna rett etter noe syreholdig.

For å få litt variasjon. Kan du jo varierer på hva du drikker. Melk til frokost, te til andre måltider osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbiter gjør vannet mye friskere. Melk skal være veldig bra for tennene. Kanskje man burde skylle tennene med melk etter å ha drukket noe surt?

De fleste får vel mer gjennomsiktige tenner med årene. Det viktigste er nok å ha en pause mellom måltider, hvor du kun evt drikker vann. Samt å ikke pusse tenna rett etter noe syreholdig.

For å få litt variasjon. Kan du jo varierer på hva du drikker. Melk til frokost, te til andre måltider osv.

Dersom du skal bort, kan du legge flasken i fryseren kvelden før, med en tredjedels vann ca. Da har du en isbit som holder en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Isbiter gjør vannet mye friskere. Melk skal være veldig bra for tennene. Kanskje man burde skylle tennene med melk etter å ha drukket noe surt?

De fleste får vel mer gjennomsiktige tenner med årene. Det viktigste er nok å ha en pause mellom måltider, hvor du kun evt drikker vann. Samt å ikke pusse tenna rett etter noe syreholdig.

For å få litt variasjon. Kan du jo varierer på hva du drikker. Melk til frokost, te til andre måltider osv.

''Melk skal være veldig bra for tennene. Kanskje man burde skylle tennene med melk etter å ha drukket noe surt?''

Melk?! Det inneholder jo melkesukker og jeg ville ikke latt tennene bade i melkesukker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grumpa

Vin kan jeg ikke drikke, så det vet jeg ikke. Men syrenivået der er høyt, så jeg regner med det er samme problem.

Hva med å legge friske mynteblader i ei mugge vann i kjøleskapet? Kan det være noe?

Enig, mynteblader i vannet er godt!

Noen liker å ha agurkskiver (bruk ostehøvel på langs, så får du syltynne og elegante agurkspiraler i karaffelen) i vannet - det er litt 'acquired taste', men nå synes jeg det er kjempegodt.

Selv er jeg voldsomt glad i varme drikker, drikker veldig mye urtete, for eksempel synes jeg persillete er suverent, bare legg en dusk eller to med persille i koppen og slå over varmt vann. Trekker flere ganger på hver dusk også jeg, bare lar den være i koppen. Jeg syntes ikke det hørtes noe godt ut første gang jeg hørte om det, men likte det umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Det enkle er ofte det beste.

Du får venne deg til å drikke rent vann. Bruk isbiter i det eller sørg for at det rekker å bli skikkelig kaldt i springen, siden kaldt vann er bedre på smak enn lunkent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjing

''Melk skal være veldig bra for tennene. Kanskje man burde skylle tennene med melk etter å ha drukket noe surt?''

Melk?! Det inneholder jo melkesukker og jeg ville ikke latt tennene bade i melkesukker....

Melk i likhet med spytt beskytter tennene mot syreangrep i tillegg til at melk inneholder mineraler som tennene trenger. Sånn er det med den saken. Så er det selvsagt opp til deg om du vil drikke melk eller la være, men det er faktisk bra for tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk i likhet med spytt beskytter tennene mot syreangrep i tillegg til at melk inneholder mineraler som tennene trenger. Sånn er det med den saken. Så er det selvsagt opp til deg om du vil drikke melk eller la være, men det er faktisk bra for tennene.

''Melk i likhet med spytt beskytter tennene mot syreangrep i tillegg til at melk inneholder mineraler som tennene trenger.''

Men tas de mineralene opp via munnhulen??? De tas vel opp via magesekken og blodet?

''Sånn er det med den saken. Så er det selvsagt opp til deg om du vil drikke melk eller la være, men det er faktisk bra for tennene.''

Jeg har knapt nok drukket melk på mange år og har sterke, fine tenner. :o) Tror ikke kumelk er så sunt for mennesker som melkeindustrien vil ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vin er vel ganske surt, så det kan påvirke tennene.

Det beste du kan drikke er vann. Tror ikke det fins drikke som er mer nøytral på pH. Sitrusfrukter er sure, så det er ikke å anbefale uansett.

Hvor surt spytt man har varierer også for hvordan miljøet i munnen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Melk i likhet med spytt beskytter tennene mot syreangrep i tillegg til at melk inneholder mineraler som tennene trenger.''

Men tas de mineralene opp via munnhulen??? De tas vel opp via magesekken og blodet?

''Sånn er det med den saken. Så er det selvsagt opp til deg om du vil drikke melk eller la være, men det er faktisk bra for tennene.''

Jeg har knapt nok drukket melk på mange år og har sterke, fine tenner. :o) Tror ikke kumelk er så sunt for mennesker som melkeindustrien vil ha det til.

Hvis du søker på melkeproteiner og tenner finner du ut at det er veldig bra for tennene. Det legger seg som et lag utenpå tenne og beskytter tennene. Mens te fjerner proteinlageret.

Men de forsøker å lage piller med dette slik at at man slipper melkesukkeret, så det med melkesukker har du sikkert rett i. Men mener jeg har hørt at å avslutte et måltid med melk er bra, fordi det syrenøytraliserer tennene.

Så tror ikke melk er det verste å skylle tennene i på slutten av et måltid, sammenlignet med juice eller brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du søker på melkeproteiner og tenner finner du ut at det er veldig bra for tennene. Det legger seg som et lag utenpå tenne og beskytter tennene. Mens te fjerner proteinlageret.

Men de forsøker å lage piller med dette slik at at man slipper melkesukkeret, så det med melkesukker har du sikkert rett i. Men mener jeg har hørt at å avslutte et måltid med melk er bra, fordi det syrenøytraliserer tennene.

Så tror ikke melk er det verste å skylle tennene i på slutten av et måltid, sammenlignet med juice eller brus.

''Så tror ikke melk er det verste å skylle tennene i på slutten av et måltid, sammenlignet med juice eller brus.''

Det er helt sikkert mye bedre enn juice og brus ja! :o) Men det beste er jo å skylle munnen med vann. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest funker for meg

''Så tror ikke melk er det verste å skylle tennene i på slutten av et måltid, sammenlignet med juice eller brus.''

Det er helt sikkert mye bedre enn juice og brus ja! :o) Men det beste er jo å skylle munnen med vann. :o)

når man bruker medisiner med munntørrhet som bivirkning,foretrekker tannlege og lege melk fremfor vann,,,

men det er vel noe helt anna da

tåler ikke laktose,så jer går det i spesial melk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så tror ikke melk er det verste å skylle tennene i på slutten av et måltid, sammenlignet med juice eller brus.''

Det er helt sikkert mye bedre enn juice og brus ja! :o) Men det beste er jo å skylle munnen med vann. :o)

Du kan drikke vann etterpå. Etterpå at melken har fått lagt på proteinene sine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...